بیوگرافی علی پروین اسطوره باشگاه پرسپولیس
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷
شناسه : 40577

در این مقاله بصورت کامل به زندگینامه علی پروین می پردازیم و سعی میکنیم تمام دوران این اسطوره رو به نگارش در بیاوریم. اخبار پرسپولیس را در وب سایت تاپ آوا دنبال کنید،علی پروین در سوم مهر ۱۳۲۵ در تهران، محله بازار، کوچه غریبان به دنیا آمد. او پنجمین فرزند از یک خانواده پرجمعیت ده […]

پ
پ

در این مقاله بصورت کامل به زندگینامه علی پروین می پردازیم و سعی میکنیم تمام دوران این اسطوره رو به نگارش در بیاوریم.

اخبار پرسپولیس را در وب سایت تاپ آوا دنبال کنید،علی پروین در سوم مهر ۱۳۲۵ در تهران، محله بازار، کوچه غریبان به دنیا آمد. او پنجمین فرزند از یک خانواده پرجمعیت ده نفره است. پدرش، محمدعلی، کارگر ساده بود و مادرش، سکینه، خانه‌دار. علی پروین از همان دوران کودکی به فوتبال علاقه‌مند بود. او در کوچه و خیابان‌های محله دولاب، محله‌ای که خانواده‌اش در آن زندگی می‌کردند، فوتبال بازی می‌کرد.

کودکی

علی پروین دوران کودکی خود را در محله دولاب گذراند. او در این محله با دوستانش فوتبال بازی می‌کرد و استعداد خود را در این زمینه نشان می‌داد. پروین در دوران کودکی خود به مدرسه‌ای به نام مدرسه شهید بهشتی می‌رفت. او در این مدرسه درس می‌خواند و فوتبال بازی می‌کرد.

شروع فوتبال

علی پروین در دوران نوجوانی خود به تیم فوتبال محلی به نام تیم نادر پیوست. او در این تیم درخشید و استعداد خود را به نمایش گذاشت. پروین در سال ۱۳۴۴ به تیم کیان تهران پیوست. او در این تیم نیز درخشید و به یکی از بازیکنان اصلی تیم تبدیل شد.

در سال ۱۳۴۷، پروین به تیم پرسپولیس تهران پیوست. او در این تیم نیز درخشید و به یکی از بهترین بازیکنان ایران تبدیل شد. پروین در دوران بازیگری خود در پرسپولیس، ۱۸ سال پیراهن این تیم را به تن کرد و رکورد بیشترین بازی ملی را نیز در اختیار دارد.

دوران بازیکنی

علی پروین دوران بازیکنی خود را در تیم پرسپولیس تهران آغاز کرد. او در این تیم به یکی از بهترین بازیکنان ایران تبدیل شد و به او لقب «سلطان» داده شد. پروین در دوران بازیگری خود در پرسپولیس، ۱۸ سال پیراهن این تیم را به تن کرد و رکورد بیشترین بازی ملی را نیز در اختیار دارد.

درخشش در پرسپولیس

علی پروین در دوران بازیگری خود در پرسپولیس، درخشش خیره‌کننده‌ای داشت. او در این تیم به عنوان یک هافبک تهاجمی بازی می‌کرد و توانایی‌های زیادی در زمینه گلزنی، پاسکاری، و رهبری تیم داشت. پروین در دوران بازیگری خود در پرسپولیس، ۱۵ بار قهرمان لیگ ایران، ۶ بار قهرمان جام حذفی ایران، و ۳ بار قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شد.

ملی‌پوش شدن

علی پروین در سال ۱۳۴۸ به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد. او در تیم ملی نیز درخشید و به یکی از بهترین بازیکنان ایران تبدیل شد. پروین در دوران بازیگری خود در تیم ملی، ۵۰ بار پیراهن این تیم را به تن کرد و ۱۴ گل به ثمر رساند. پروین با تیم ملی ایران در سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۵۴، و ۱۳۵۵ به مقام قهرمانی جام ملت‌های آسیا رسید.

افتخارات فردی و تیمی

علی پروین در دوران بازیگری خود، افتخارات زیادی را کسب کرد. او در سال ۱۳۵۲ به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا انتخاب شد. پروین همچنین در سال ۱۳۵۷ به عنوان بهترین بازیکن سال ایران انتخاب شد.

فردی

بهترین بازیکن سال آسیا (۱۹۷۳)

بهترین بازیکن سال ایران (۱۹۷۸)

آقای گل لیگ ایران (۱۹۷۵)

رکورددار بیشترین بازی ملی در تاریخ فوتبال ایران (۵۰ بازی)

تیمی

قهرمان لیگ ایران (۱۵ بار)

قهرمان جام حذفی ایران (۶ بار)

قهرمان جام باشگاه‌های آسیا (۳ بار)

قهرمان جام ملت‌های آسیا (۳ بار)

دوران مربیگری

علی پروین پس از پایان دوران بازیگری خود، به مربیگری روی آورد. او در سال ۱۳۶۸ به عنوان سرمربی تیم پرسپولیس انتخاب شد. پروین در دوران مربیگری خود در پرسپولیس، ۱۵ بار قهرمان لیگ ایران، ۴ بار قهرمان جام حذفی ایران، و ۱ بار قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شد.

قهرمانی با پرسپولیس

علی پروین در دوران مربیگری خود در پرسپولیس، موفق به کسب ۱۵ عنوان قهرمانی لیگ ایران شد. این رکورد هنوز هم پابرجاست و پروین پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر ایران است. پروین همچنین با پرسپولیس ۴ بار قهرمان جام حذفی ایران شد و یک بار نیز قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شد.

سرمربی تیم ملی

علی پروین در سال ۱۳۶۸ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد. او در دوران مربیگری خود در تیم ملی، ایران را به قهرمانی بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن رساند. پروین همچنین با تیم ملی ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ حضور داشت، اما ایران نتوانست به جام جهانی صعود کند.

افتخارات مربیگری

علی پروین در دوران مربیگری خود، افتخارات زیادی را کسب کرد. او در سال ۱۳۷۱ به عنوان بهترین مربی سال آسیا انتخاب شد. پروین همچنین در سال ۱۳۷۲ به عنوان بهترین مربی سال ایران انتخاب شد.

افتخارات فردی و تیمی علی پروین در دوران مربیگری

فردی

بهترین مربی سال آسیا (۱۹۹۱)

بهترین مربی سال ایران (۱۹۹۲)

تیمی

قهرمان لیگ ایران (۱۵ بار)

قهرمان جام حذفی ایران (۴ بار)

قهرمان جام باشگاه‌های آسیا (۱ بار)

قهرمان بازی‌های آسیایی (۱ بار)

علی پروین شخصیتی تندخو و پرشور دارد. او همیشه به دنبال موفقیت است و از هیچ تلاشی برای کسب پیروزی فروگذار نمی‌کند. پروین در بین هواداران پرسپولیس محبوبیت زیادی دارد و به او لقب «سلطان» داده شده است.

شخصیت و خصوصیات

علی پروین شخصیتی تندخو و پرشور دارد. او همیشه به دنبال موفقیت است و از هیچ تلاشی برای کسب پیروزی فروگذار نمی‌کند. پروین همچنین شخصیتی مهربان و دلسوز دارد و همیشه به فکر کمک به دیگران است.

اخلاق و منش

علی پروین اخلاق و منش خوبی دارد. او همیشه به قول‌هایش عمل می‌کند و به دیگران احترام می‌گذارد. پروین همچنین فردی متعهد و مسئولیت‌پذیر است.

محبوبیت در میان هواداران

علی پروین در بین هواداران پرسپولیس محبوبیت زیادی دارد. او را به عنوان یکی از بهترین بازیکنان و مربیان تاریخ فوتبال ایران می‌شناسند. پروین با پرسپولیس ۱۵ بار قهرمان لیگ ایران، ۶ بار قهرمان جام حذفی ایران، و ۳ بار قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شد. او همچنین با تیم ملی ایران ۳ بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شد.

دلایل محبوبیت علی پروین در میان هواداران

دلایل زیادی برای محبوبیت علی پروین در میان هواداران وجود دارد. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افتخارات فراوان

علی پروین با پرسپولیس و تیم ملی ایران افتخارات زیادی را کسب کرده است. او یکی از پرافتخارترین بازیکنان و مربیان تاریخ فوتبال ایران است.

بازی‌های درخشان

علی پروین در دوران بازیگری خود بازی‌های درخشانی انجام داد. او یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است.

شخصیت جذاب

علی پروین شخصیتی جذاب و دوست‌داشتنی دارد. او همیشه پرانرژی و پرشور است و به راحتی می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.

متعهد بودن به پرسپولیس

علی پروین همیشه به پرسپولیس وفادار بوده است. او در دوران بازیگری و مربیگری خود، همواره برای موفقیت پرسپولیس تلاش کرده است.

علی پروین یکی از محبوب‌ترین چهره‌های فوتبال ایران است. او با افتخارات و بازی‌های درخشان خود، نام خود را در تاریخ فوتبال ایران جاودانه کرده است.

منبع : تاپ آوا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.