مناظره انتخاباتی؛الویری:از اول انقلاب خسارات زیادی دیدیم/موسوی: دلیل خسارات را گردن بگیرید
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
شناسه : 49741

مناظره مرتضی الویری فعال سیاسی اصلاح طلب و سیدنظام موسوی نماینده مجلس یازدهم در خبرگزاری ایسنا آغاز شد. مناظره مرتضی الویری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو پیشین شورای شهر تهران و سیدنظام موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. این مناظره درباره انتخابات مجلس، فعالیت جناح‌های سیاسی و عملکرد مجلس یازدهم در […]

پ
پ

مناظره مرتضی الویری فعال سیاسی اصلاح طلب و سیدنظام موسوی نماینده مجلس یازدهم در خبرگزاری ایسنا آغاز شد.

مناظره مرتضی الویری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو پیشین شورای شهر تهران و سیدنظام موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

این مناظره درباره انتخابات مجلس، فعالیت جناح‌های سیاسی و عملکرد مجلس یازدهم در حال برگزاری است.

عملکر شورای نگهبان مردم را مایوس کرده است

مرتضی الویری در ابتدای این مناظره در تحلیل خود از شرایط انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بحث انتخابات است و مسائل دنباله آن. من به عنوان منتقد جدی شرایط انتخابات صحبت می‌کنم. جمهوری اسلامی مبتنی بر آرای مردم است و امام جمله تاریخی دارد که میزان رای ملت است. تلقی من این است که انتخابات‌هایی که در سال‌های گذشته برگزار شده، از معنی تهی بوده و به مفهوم انتخابات در جمهوری اسلامی نیست و روز به روز وضعیت بدتر شده است که عواملی مختلفی در ایجاد این شرایط نقش دارد. شکل‌گیری مراجع قانون‌گذاری در کنار مجلس، ضعیف بودن قانون انتخابات و تنگ شدن دایره انتخاب نقش دارد، اما علت‌العلل را برداشت شورای نگهبان از اصل ۹۹ قانون اساسی می‌دانم. تفسیر شورای نگهبان از این اصل و نطارت استصوابی و دخالت در تعیین شرایط انتخاب شوندگان ضایعات بسیار سنگینی به بار آورده است. این مسأله موجب یاس مردم شده است.

دلسردی مردم به مسائل اجرایی باز می‌گردد

سیدنظام موسوی هم در تحلیل خود از شرایط انتخابات گفت: آقای الویری اشاره درستی کردند که میزان در جمهوری اسلامی رای مردم است. انقلاب اسلامی با مشارکت مردم پشت سر امام امت به پیروزی رسیده و بعد ار آن هم امام و رهبری بر اصالت داشتن رای مردم تاکید داشتند. آن‌طور که آقای الویری اشاره دارند، فضای امروز کشور که ممکن است با مقداری ناامیدی و گلایه و شرکت کردن طیفی از مردم باشد دلایل مختلف دارد و این‌که فقط موضوع شورای نگهبان را مطرح کنیم درست نیست. اولین بار نیست که انتخابات با نظارت استصوابی برگزار می‌شود. از اول انقلاب، نظارت بر انتخابت بر عهده شورای نگهبان بوده و از مجلس چهارم نظارت استصوابی اعمال شده است که در این مدت شاهد حضور گسترده مردم در برخی انتخابات بوده‌ایم.

وی افزود: ممکن است انتقاد و ایرادی به نظارت  استصوابی وجود داشته باشد، اما آن‌چه موجب دلسردی مردم شده است به موارد غیر شورای نگهبان یعنی به عملکرد دولت‌ها و مجلسی‌ها برمی‌گردد. نظرسنجی‌ها نشان می دهد که بسیاری از مشکلات که موجب دلسردی بخشی از مردم شده است، خیلی ربطی به شورای نگهبان نداشته و به مسائل اجرایی بازمی گردد.

از اول انقلاب خسارات زیادی دیدیم

مرتضی الویری در ادامه درباره نقش وضعیت اقتصادی در مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای گفت: وضعیت سیاسی و اقتصادی خوب نیست و محدودیت وجود دارد؛ مردم احساس می‌کنند سفره‌شان کوچک شده و علت آن است که رابطه ما با جهان مطلوب نیست و سیاست خارجی خوب نیست. اینترنت و آزادی اجتماعات در مضیقه هستند و این نارضایتی در نظر و رای مردم برای شرکت در انتخابات تاثیر دارد، اما مردم باید بدانند و یقین کنند که تنها با رای دادن می‌توانند شرایط را تغییر دهند، علی‌رغم تمام مشکلات اقتصادی و فرهنگی پای صندوق رای آماده و حتی ۵ ساعت در صف بمانند اما برداشت مردم که رای آن‌ها و مجلس کاره‌ای نیست و رای جنتی در شورای نگهبان رای دارد، پس امیدی به مشارکت ندارند؛ لذا یقینا نگران هستند.

وی افزود: کشور ما از اول انقلاب دچار خسارات زیادی شد؛ همچون اشغال سفارت و جنگ تحمیلی و خروج ترامپ از برجام. اما اشتباه برداشت در اصل ۹۹ در رای و تصمیم مردم تاثیر دارد و خسارتی زده و باعث ناامیدی مردم شده که احساس می‌کنند راه فرستادن نماینده‌های قدر و مقتدر به مجلس است اما این اتفاق رخ نداده است.

دلیل خسارات را گردن بگیرید

سیدنظام موسوی هم گفت: آقای الویری نکاتی درباره سیاست خارجی گفتند و مواردی را باعث هزینه به کشور دانستند که درست نمی‌دانم و می‌خواهم ورود کنم. اشغال سفارت امریکا توسط جه کسانی طراحی شد؟ و موضوع جنگ و بعد از آن. بخش عمده‌ای از مسایل ناشی از تصمیم‌گیری‌هایی است که برخی آقایان کردند. یکی از ایرادات به اصلاح طلبان این است که مسوولیت عملکردشان در طول بعد انقلاب اسلامی را به عهده نگرفته و مدام به گردن افراد دیگر می‌اندازند با اینکه خودشان در قدرت بودند. مساله اشغال سفارت آمریکا را چه کسی ایجاد کرد؟ موسوی خویینی‌ها، تاج‌زاده، حجازیان، عباس عبدی و اصغر زاده کردند. در جنگ تحمیلی هم بخشی  از اداره کشور با مهندس موسوی و الویری و دوستان و بعد هاشمی رفسنجانی و خاتمی یعنی ۱۶ سال کشور دست این‌ها بوده و بعد هم روحانی
پیگیر سیاست‌ها. نظام همراهی کرده از جمله برجام که نظام همراهی کرد و مجلس تصویب و شورای عالی امنیت ملی و بعد رهبری اجازه انجام با شرایطی را دادند.

وی تاکید کرد: باید به گردن بگیرید و بگویید ما بودیم پس گردن جنتی نیاندازید. طبق قانون بررسی می‌کند.  در بسیاری از ادوار مجلس آقایان تایید صلاحیت شدند، مگر در مجلس ششم نظارت استصوابی نبود یا در مجلس دهم که ۳۰ نفر لیست اصلاح طلبان رای آوردند در تهران. پس بحث نظارت استصوابی نیست، اما آن‌چه مردم را بدبین می‌کند که تغییر و تحول نمی‌شود بخش عمده ناکارآمدی و عدم عمل به وعده‌ها و گردن نگرفتن کارهاست.

وی گفت: منتقدترین افراد به وضعیت اقتصادی کسانی هستند که بیشترین مسوولیت را داشتند. در دوره هاشمی رفسنجانی و خاتمی و روحانی و ۸ سال جنگ با نخست وزیری موسوی در نظر بگیریم یعنی ۳۲ سال کشور در اختیار این عزیزان بوده و باید از کارنامه خود دفاع کنند. خیلی از مسایل مثل روند خصوصی‌سازی و دولتی‌سازی تمام عیار را شاهد بودیم که این‌ها زا باید آقایان جواب دهند نه موسوی(سید نظام موسوی).

مسئولیت کلی در نهایت به دوش امام یا رهبری نوشته می‌شود

مرتضی الویری درباره  «گردن‌گیری» از سوی جریان اصلاحات، با بیان این‌که «باید مراقب باشیم بحث به بیراهه نرود» گفت: بحث این نیست که اصلاح طلبان اشتباه کرده‌اند یا اصولگرایان. هم اصلاح‌طلبان هم اصولگرایان اشتباهاتی داشته‌اند که باید آن را قبول کنند. مسئولیت کلی در نهایت به دوش امام یا رهبری نوشته می‌شود.

وی افزود: قبول دارم که باید اشتباهات را بپذیریم اما حرف من این است که برای جلوگیری از اشتباهات گذشته جه باید کرد؟ مجلس به وزرا رای اعتماد می‌دهد و بر آن‌ها نظارت دارد و می‌تواند رای عدم کفایت سیاسی به رئیس‌جمهور بدهد. مجلس چنین جایگاهی دا د ولی آیا من می‌توانم چنین مجلسی ایجاد کنم؟ زیرا سازوکار انتخابت به گونه ای است که من کاندیدای خود را در جمع کاندیداها نمی‌بینم. چه عاملی موجب ایجاد این شرایط شده است؟ مجلس که می‌توانست موجب امید مردم شود، چرا به این جایگاه رسیده است؟ تصور نادرست از قانون اساسی از اصل ۹۹ قانون اساسی، شورای نگهبان را به این ورطه انداخت. هیات نظارت تیغ استصوابی را برداشت و مجلس را از افراد توانمند محروم کرد. مجلس ضعیف، دولت ضعیف و فساد ایجاد می‌کند.

بیشترین استفاده از حکم حکومتی را در دولت اصلاح‌طلبان داشتیم

سیدنظام موسوی هم در پاسخ با دفاع از امام و رهبری گفت:ایشان گفتند مسئولیت بر عهده رهبری است ولی این‌گونه نیست. رهبری سیاستگذار کلان است و مسئولیت دارد و همیشه سعی کرده که مسئولیت را بر عهده بگیرد ولی ما نباید ناکارآمدی خود را به رهبری نسبت دهیم. امام و رهبری به انتخاب مردم احترام گذاشته و آن را پذیرفته‌اند. امام فرمودند من با نخست وزیری بازرگان مخالف بوده و به بنی صدر رای ندادم و با قائم مقامی منتطری مخالف بودم ولی پذیرفتم چون مردم یا خبرگان به این افراد گرایش داشتند. در مجلس اول چقدر نمایندگان حزب جمهوی اسلامی از جمله مرحوم هاشمی  درباره بنی‌صدر نامه می‌زدند ولی امام می گفت با بنی صدر مماشات کنیم چون او منتخب مردم است.

وی ادامه داد: بیشترین استفاده از حکم حکومتی را در دولت اصلاح‌طلبان داشتیم. رهبری گفت به برجام خوش‌بین نیستم اما دولت پیگیر تصویب برجام بود و رهبری از دولتی که رای مردمی را داشت حمایت کرد. ظلم است این مسائل را به گردن رهبری بیندازیم.

وی خاطرنشان کرد: همکاران شما آقای الویری  تسخیر لانه جاسوسی را انجام دادند. این‌ها حتی به امام اطلاع ندادند. موسوی خوئینی گفت که نیاز نیست به امام اطلاع دهیم و اول سفارت را تسخیر کنیم و بعد به امام اطلاع دهیم البته امام این حرکت را تائید کرد. چقدر رهبری از دولت آقای هاشمی حمایت کرد. رهبری چون به رای مردم احترام می‌گذارند نظر خود را به احترام رای مردم پذیرفته است.

موسوی ادامه داد: شما به قانون نظارت استصوابی اشاره کردید. این نظارت از مجلس چهارم در حال اعمال است. از مجلس ششم که چهره‌های اصلاح طلبان حضور دارند بالاتر داریم؟ با همین قانون این افراد وارد مجلس شدند. نباید ناکارآمدی را به شورای نگهبان مربوط بدانیم. ناراحتی مردم از من و شماست که وقتی در اجرای برنامه‌های خود،  شکست می‌خوریم تقصیر را گردن نظام می‌اندازیم و منتقد وضع موجود می‌شویم. در هشت سال روحانی چه کار کرد که الان منتقد است؟ یک دهه رشد اقتصادی ما نزدیک به صفر بوده است. الان هم تحریم هستیم ولی رشد اقتصادی داریم. مردم با ایکس و ایگرگ کاری ندارند و  خیلی از افراد لیست امید در مجلس دهم شناخته شده نبودند ولی به آن جریان اعتماد کردند. با این حال همه اتفاقات در مجلس رخ نمی دهد. اگر بهترین قانون را در مجلس داشته باشید ولی دولت درست عمل نکند، قانون راه به جایی نمی‌برد.

نمی‌توان دموکراسی را قطره چکانی و بر مبنای سلیقه عمل کرد

مرتضی الویری درباره سخنان موسوی مبنی بر این‌که عملکرد دولت‌ها باعث دلسردی مردم شده است و این‌که سران اصلاح‌طلب هم ثبت‌نام نکردند، گفت: انتقادهایی درباره دولت روحانی و خاتمی و هاشمی مطرح می‌شود که اصلا همه این‌ها قبول و اصلاح‌طلبان بد هستند اما می‌گویم اگر این‌ها بد عمل کردند چرا یک ملجایی نگذاشتید که بتوانند مشکل آن‌ها را حل کند. اگر مجلس قوی باشد می تواند کاری کند.

وی یادآور شد: مگر مجلس اول رای به عدم کفایت سیاسی بنی صدر نداد؟ چرا مجلس عدم کفایت سیاسی به احمدی‌نژاد نداد اگر بد بود؟ چون مجلس قدرت و کفایت سیاسی لازم را ندارد. نمی‌توان دموکراسی را قطره چکانی و بر مبنای سلیقه عمل کرد و اجازه دهیم تعدادی اصلاح‌طلب بیایند. در مجلس ششم خدمت امامی کاشانی آمدم که چرا بهزاد نبوی سینوسی تایید و رد می‌شود؟ آقای امامی فکری کرد و گفت که برداشت ما از نظرات آقای خامنه‌ای این بود که فضا را بازتر کرده است،  لذا ریلکس‌تر عمل کرده و مجلس ششم شکل گرفت. اما این طور نمی‌شود عمل کرد.

وی با ابراز این عقیده که «حرفم این است که راه انتخابات آزاد را بستیم» به بیانات رهبر انقلاب درباره نظارت استصوابی در سال ۱۳۷۷ اشاره کرد و با این برداشت که ایشان سیگنال مسیر قانونی تغییر را دادند، ادامه داد: جنتی در سال ۷۶ مصاحبه‌ای درباره نظارت استصوابی می‌کند که ما قانونگذار نیستیم و مجری قانون و اگر اشکالی به آن است راه صحیح اصلاحات در قانون است نه حال و جنجال. در مجلس ششم دولت خاتمی لایحه‌ای برای اصلاح قانون انتخابات با شاه‌بیت اصلاح نظارت استصوابی داشت اما شورای نگهبان آن را کنار گذاشت. پس راه قانونی هم نشد.
مسیری که می توانست مشکل حل شود اما نشد و شورا اجازه نداد
اصلاحات ساختاری باید در کشور شود که یکی از کلیدی ترین مبنا آن است که مجلس را از چنگال نظارت استصوابی نجات دهیم.

عملکرد شورای نگهبان مبنای قانونی دارد

سیدنظام موسوی هم در واکنش به شبهه و دیدگاهی که درباره عملکرد شورای نگهبان وجود دارد، گفت: عملکرد شورای نگهبان مبنای قانونی دارد؛ نظارت بر انتخابات بر عهده شوراست، تفسیر اصول قانون اساسی هم بر عهده شورا است پس کار غیرقانونی ندارد.

وی با اشاره اظهارات الویری درباره دیدگاه رهبری نیز گفت: انقدر سروصدا شد و فضا را به سمتی بردند که نظارت شورا را تخریب کردند که در حین لوایح دوقلو فضا سنگین شد و تبدیل به فضای سیاسی کردند. اگر اعتماد را جلب می کردند شاید اتفاق می‌افتاد و شورا حسن نیست نشان می‌داد. در مجلس ششم هم نظام حسن نیت نشان داد.

وی گفت: شما می‌گویید چه طور بهزاد نبوی تایید شد اما با شورای نگهبان چه‌ها کردید. آن زمان فضاسازی زیادی در روزنامه‌های زنجیره ای و نظق‌ها علیه شورا شد. می‌گفتند باید به سمتی رفت که لایه انتصابی نظام را به عقب برگردانده و به مشروطه برسیم. این در رسانه‌ها آمد و ولی فقیه را مثل شاه انگلیس کنیم که قدرت نداشته باشد. وقتی در این فضا قانون را جلو می‌بریم مشخص است که ایجاد سوءظن می‌کند وگرنه اگر در فضای عادی جلو و می‌رفت اتفاق دیگری می‌افتاد، ضمن آنکه کار شورا قانونی بوده است. ضمن این‌که فقط بحث انتخابات مجلس نیست.

موسوی گفت: اما با اعتماد مردم چه کردید؟ در سال ۸۸ انتخابات با ۸۵ درصد مشارکت برگزار شد اما با رای مردم و انتخاب مردم چه کردید؟ زیر میز زدید. آن دستاورد بزرگ حاصل شده در انتخابات و حضور ۴۵ میلیونی را تبدیل به ناامیدی و مشکل کردید. سال ۸۸ را کنار بگذاریم که می‌گویید آن را احمدی‌نژاد برگزار کرده است. سال ۸۴ همه جریان‌ها کاندیدا داشتند که هاشمی‌رفسنجانی، معین، کروبی، لاریجانی، احمدی‌نژاد، قالیباف و مهرعلیزاده بودند که همه جریان‌ها حضور داشته و تندترین لایه‌های حزب مشارکت کاندایدا داشتند و حتی ملی مذهبی‌ها از معین حمایت کردند و برگزار کنندگان انتخابات دولت خاتمی بود اما بعد چه کردید و هاشمی رفسنحانی بیانیه داد که به خدا واگذار می‌کنم. کروبی نامه به رهبری زد و معین گفت که نتیجه را قبول ندارم.

وی ادامه داد: پس انتخاباتی که همه هستند هم زیر میز می‌زند، وقتی انتخابات حداکثری  برگزار می‌شود هم با موضع‌گیری‌ها مردم را ناامید می‌کنید. موسوی و خاتمی انتخابات را زیر سوال می‌برند و  باعث یاس می‌شوند. چه کسی را از هاشمی بالاتر می‌خواستید؟ انتخابات را که قبول نکردید. هاشمی رفسنجانی که سال ۸۸ که آن مواضع را گرفت و باعث آشوب شد بعد سال ۹۲ که روحانی پیروز شد گفت که دموکرات‌ترین انتخابات برگزار شد؛ این شل سفت کن‌ها اینجاست نه شورای نگهبان.
 

ادامه دارد ….

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.