ساخت نمونه مهندسی «دستگاه دیالیز همراه» در دستور کار سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی
۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
شناسه : 54750

محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بعد از ساخت نسل اول دستگاه دیالیز، ساخت نمونه مهندسی دستگاه همودیالیز همراه را در دستور کار قرار دادند. به گزارش ایسنا، مجید مقدم، عضو هیات علمی پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حاشیه کنفرانس علم و فناوری خوارزمی در جمع خبرنگاران، […]

پ
پ


محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بعد از ساخت نسل اول دستگاه دیالیز، ساخت نمونه مهندسی دستگاه همودیالیز همراه را در دستور کار قرار دادند.

به گزارش ایسنا، مجید مقدم، عضو هیات علمی پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حاشیه کنفرانس علم و فناوری خوارزمی در جمع خبرنگاران، گفت: برای این‌که در کشور در حوزه علم و فناوری بتوانیم نقش مؤثری داشته باشیم، همزمان با جشنواره خوارزمی، اولین کنفرانس علم و فناوری خوارزمی را طی امروز و فردا؛ ۶ و ۷ اسفند برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این کنفرانس با حضور برگزیدگان جشنواره‌های خوارزمی برگزار می‌شود، اظهار کرد: من نیز در این جشنواره، طرح دستگاه نظارت و مدیریت از راه دور دستگاه دیالیز همراه برای بیماران مبتلا به بیماری‌های کلیوی را ارائه کردم.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از این فناوری، امکان نظارت و کنترل از راه دور دستگاه دیالیز وجود دارد و نیازی نیست که بیمار برای انجام فرایند دیالیز به بیمارستان مراجعه کند.

مقدم با بیان اینکه طرح‌های خوبی از کشورهایی چون آلمان، قطر، پاکستان و ترکیه به این جشنواره ارسال شده است، ادامه داد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، این اقدامات در راستای مرجعیت و دیپلماسی علمی بوده است و در نتیجه این اقدامات شاهد افزایش ارسال تعداد طرح‌ها و مشارکت کشورهای خارجی در جشنواره امسال بودیم که حکایت از موفقیت در سیاست‌گذاری‌ها است.

عضو هیات علمی پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی این پژوهشکده، یادآور شد: ما با حمایت وزارت علوم و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، طرح‌های کلانی را تعریف کردیم که بتواند چالش‌های مردم و کشور را مرتفع کند، به این معنا که نتایج این تحقیقات وارد زندگی مردم شود و موجب ارتقای زندگی آنها شود.

مقدم، نمونه این طرح‌ها را ساخت دستگاه همودیالیز و ماهواره پیش‌بینی زلزله عنوان کرد و گفت: نمونه دیگر این طرح‌ها تولید داروهای تحریمی است تا بتوانیم کشور را از این محصولات بی‌نیاز کنیم.

وی به طراحی و ساخت دستگاه دیالیز اشاره کرد و گفت: اولین دستگاه همودیالیز کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی بومی‌سازی شد و در فاز توسعه‌ای، طراحی و ساخت دستگاه همراه دیالیز را در دستور کار قرار دادیم، به گونه‌ای که به یک ابزار پوشیدنی تبدیل شود.

این محقق اضافه کرد: بیماران کلیوی مجبور هستند هفته‌ای ۳ روز و هر روز به مدت ۴ ساعت تحت فرآیند دیالیز قرار گیرند که با استفاده از دیالیز همراه فرد مبتلا می‌تواند فرآیند دیالیز را در منزل اجرایی کند.

وی افزود: برای آنکه پزشک بتواند بر فرآیند درمان نظارت کند، سیستمی به این دستگاه متصل شده که اطلاعات لازم را به مرکز درمانی ارسال می‌کند و پزشک قادر است به صورت برخط وضعیت بیمار را پایش کند.

این محقق گفت: این دستگاه دارای چندین بخش می‌شود که یک بخش آن تله مانیتورینگ است که من آن را اجرایی کردم. بخش دیگر آن فیلتر جاذب، پاور، کامپیوتر و پردازش است که از سوی محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حال اجرا هستند.

عضو هیات علمی پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، تاکید کرد: در حال حاضر نمونه آزمایشگاهی این دستگاه ساخته شده است. نمونه همراه دستگاه دیالیز در دنیا ساخته شده، ولی تجاری‌سازی نشده است.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.