روسیه: غرب در اجرای توافقات ینسک کارشکنی کرد
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۶:۱۶
شناسه : 50100

به گزارش گروه بین‌اللل خبرگزاری فارس، «واسیلی نبنزیا»، ناینده دائ روسیه در سازان لل در نشست شورای انیت این سازان گفت چنانچه دولت اوکراین توافقناه‌های صلح ینسک را اجرایی کرده بود جلوی وقوع درگیری‌های کنونی در این کشور گرفته ی‌شد و سئولیت این اتفاق به دوش غرب و رویکرد تحریک آیزش است. قاات کی‌یف در […]

پ
پ

به گزارش گروه بین‌اللل خبرگزاری فارس، «واسیلی نبنزیا»، ناینده دائ روسیه در سازان لل در نشست شورای انیت این سازان گفت چنانچه دولت اوکراین توافقناه‌های صلح ینسک را اجرایی کرده بود جلوی وقوع درگیری‌های کنونی در این کشور گرفته ی‌شد و سئولیت این اتفاق به دوش غرب و رویکرد تحریک آیزش است.

قاات کی‌یف در اوایل اه آوریل سال 2014 علیات نظای گسترده‌ای را در ناطق شرقی اوکراین که در آن زان خواستار فدراتیوه شدن این کشور بودند، آغاز کردند. در اوایل اه سپتابر هان سال با یانجی‌گری ستقی سازان انیت و هکاری اروپا قاات کی‌یف و جهوری‌های دونتسک و لوهانسک (در شرق اوکراین) در ینسک، پایتخت بلاروس توافقناه صلحی را اضاء کردند که بر اساس آن رژی آتش بس در ناطق درگیری برقرار شد ولی در اه‌های بعد طرفین بارها یکدیگر را به نقض این رژی ته کردند. در اداه ذاکرات حل و فصل ناقشه در شرق اوکراین، تحت عنوان «گروه تاس» چندین دور برگزار و نجر به این شد که جوعه ای از اقداات برای اجرای توافقات ینسک (ینسک-2) در 12 فوریه 2015 اضا شد؛ توافقناه ینسک-2 تشکل از 13 بخش از جله آتش بس در دونباس، خروج تسلیحات سنگین از خط رزی بین نیروهای انیتی کی‌یف و شبه نظایان و هچنین سایر اقداات برای حل و فصل سیاسی طولانی دت وضعیت دونباس بود.

نبنزیا در نشست شورای انیت سازان لل هزان با سالگرد اضای توافقات ینسک-2 درباره این توافقات و نقش آریکا در شکست اجرای آن سخنرانی کرده و گفت: «هانطور که آنگلا رکل و فرانسوا اولاند، رهبران سابق آلان و فرانسه و هینطور پترو پوروشنکو، رئیس جهور سابق اوکراین فاش کردند، نه کی‌یف و نه ضان‌های ینسک شال فرانسه، آلان و لهستان قصد اجرای این توافقات را نداشته و از وقفه‌ای که ایجاد شد برای تسلیح ارتش اوکراین و آاده ساختن آن برای جنگ با روسیه استفاده کردند.»

نبنزیا تاکید کرد «تنها شانس» برقراری صلح در اوکراین این بود که کی‌یف با حسن نیت و به طور داو دست به اجرای توافقات ینسک بزند.

او هچنین گفت که شورای انیت سازان لل در جلوگیری کردن از جنگ در اوکراین کوتاهی کرد.

نبنزیا خاطر نشان کرد: «اگر آنها توافقات ینسک را اجرا کرده بودند تراژدی که در اوکراین اروز اتفاق ی‌افتد رخ نی‌داد؛ تراژدی که آریکا و جوعه غرب در آن هدست هستند. آنها تلاش دارند که به قیت از دست رفتن اوکراین و شهروندانش اهداف ژئوپلتیکی خود را حقق کنند.»

دییتری پولیانسکی، عاون ناینده دائ روسیه در سازان لل روز یکشنبه از درخواست سکو برای تشکیل جلسه شورای انیت سازان لل در رابطه با توافقات ینسک در سالگرد تصویب این توافقات در 12 فوریه (دوشنبه) خبر داد.

وی در بیانیه‌ای گفت: «ا درخواست تشکیل جلسه شورای انیت سازان لل را در صبح دوشنبه 12 فوریه، طابق با سالگرد تصویب بسته توافقات ینسک طرح کردی تا به هکاران خود یادآوری کنی چه شانس تاریخی برای یک راه حل صلح آیز برای بحران داخلی اوکراین از دست رفته است.»

پایان پیا

 





ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.