به کارگیری روشی نوین برای درمان سرطان
۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
شناسه : 54666

محققان پژوهشگاه رویان، از آنکولایتیک ویروس‌ها برای درمان سرطان خبر دادند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر مهدی توتونچی عضو هیئت علمی گروه ژنتیک پژوهشگاه رویان و متخصص ژنومیک در حوزه نازایی و ناباروری گفت: بسیاری از درمان‌های شیمیایی و پرتودرمانی ، فاقد اختصاصیت کافی بر روی سلول‌های سرطانی است و در مواردی […]

پ
پ

محققان پژوهشگاه رویان، از آنکولایتیک ویروس‌ها برای درمان سرطان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر مهدی توتونچی عضو هیئت علمی گروه ژنتیک پژوهشگاه رویان و متخصص ژنومیک در حوزه نازایی و ناباروری گفت: بسیاری از درمان‌های شیمیایی و پرتودرمانی ، فاقد اختصاصیت کافی بر روی سلول‌های سرطانی است و در مواردی دارای آثار جانبی بر روی سایر سلول‌ها نیز است و پیشرفت‌های شگرف علم امروز در درمان سرطان ، باعث افزایش امید به درمان سرطان شده است.

وی افزود: در همین راستا کار ما در حوزه آنکولایتیک ویروس‌ها است، این ویروس‌ها به طور طبیعی می‌توانند در سلول‌های سرطانی تکثیر شوند این در حالی است که قابلیت تکثیر آنها در سلول‌های عادی بدن خیلی کم است، بنابراین ما از این خصوصیات ذاتی ویروس برای مقابله با سرطان استفاده می کنیم و برای دستکاری ژنتیک روی این ویروس، از یک جهت سعی می‌کنیم ژن‌های مفید مانند آنتی بادی‌ها را به آن اضافه کنیم تا نه تنها قابلیت بیماری زایی ویروس کم شود بلکه کارآیی این ویروس در هدف قرار دادن و از بین بردن سلول سرطانی بیشتر شود.

محقق پژوهشگاه رویان درخصوص تعریف عملکرد این ویروس‌ها افزود: ویروس‌های انکولیتیک، به عنوان ویروس‌های آلوده کننده سلول‌های سرطانی شناخته می‌شوند، زیرا در داخل سلول‌های سرطانی رشد می‌کنند و در آنجا به سرعت تکثیر می‌شوند و با شکستن سلول‌ها و همچنین قرار دادن محتویات سلول در معرض سیستم ایمنی، در نهایت سلول‌ها را از بین می‌برند.

توتونچی افزود: این ویروس‌ها نه تنها به‌طور طبیعی سرطان را مختل می‌کنند، بلکه می‌توانند برای انتقال ژن‌های دیگر مستقیماً به سلول‌های سرطانی که توانایی درمان برای از بین بردن تومور‌ها را افزایش می‌دهند، اصلاح شوند.

وی درباره مزیت این رویکرد درمانی نوین نسبت به سایر روش‌ها گفت : این روش یکی از رویکرد‌های حوزه ایمونوتراپی است که از قیمت تمام شده خیلی کمتری برای تولید و عرضه محصول نهایی ، برخوردار است بنابراین با توجه به مشکلاتی که در کشور داریم لازم است به سمت حوزه‌هایی با صرفه‌تر اقتصادی برویم، دوم اینکه سایر روش‌های ایمونوتراپی که اکنون در مرز دانش قرار دارند یک سری عوارض به همراه دارند شایع‌ترین عارضه آن کاهش سطح ایمنی بدن و به دنبال آن تب و عفونت است. 

توتونچی افزود: رویکرد اصلی ما ، ارتباط دادن آزمایشگاه به بالین است و تلاش می کنیم تا بتوانیم افرادی را که بالینی کار و متخصص آنکولوژی هستند  به محققان علوم پایه آزمایشگاهی ارتباط دهیم تا نظام سلامت و بیماران از این تحقیقات نفع ببرند. 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.