باید دلایل ردصلاحیت روحانی به او اطلاع داده می‌شد/ در کشور ما قدرت در دست حزب نیست/ جبهه پایداری با احمدی نژاد ارتباط دارد
۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
شناسه : 53637

رئیس خانه احزاب در گفت‌وگوی تفضیلی با باشگاه خبرنگاران جوان: گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطمه تورانلو- در فاصله یک هفته مانده به انتخابات و تعیین سرنوشت مجلس دوازدهم این بار سراغ «قدرتعلی حشمتیان» رئیس خانه احزاب و نماینده ادوار مجلس رفتیم تا از نظرات او در خصوص آخرین تحرکات انتخاباتی جریان‌های سیاسی کشور و […]

پ
پ

رئیس خانه احزاب در گفت‌وگوی تفضیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطمه تورانلو- در فاصله یک هفته مانده به انتخابات و تعیین سرنوشت مجلس دوازدهم این بار سراغ «قدرتعلی حشمتیان» رئیس خانه احزاب و نماینده ادوار مجلس رفتیم تا از نظرات او در خصوص آخرین تحرکات انتخاباتی جریان‌های سیاسی کشور و فعالیت های خانه احزاب آگاه شویم.

  انتخابات مجلس دوازدهم جمعه یازدهم اسفندماه برگزار می‌شود.

باید مردم دعوت به مشارکت کنیم

برآورد شما از انتخابات مجلس دوازدهم چگونه است؟

حشمتیان: همانطور که خبر دارید در ادوار مختلف مجلس از ابتدای انقلاب هر دوره‌ای با دوره قبل متفاوت بوده است. برای مثال دوره پنجم مجلس شورای اسلامی مشارکت بیشتری را شاهد بودیم، زیرا احزاب فعال بودند و ۷۶ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند. همچنین در مجلس یازدهم مشارکت کاهش داشت، زیرا احزاب مشارکت نداشتند و حدود ۴۰ درصد مردم حضور داشتند. در سایر ادوار هم تناسب‌های مختلفی را شاهد بودیم به همین دلیل نیز باید با توجه به مشکلات جامعه مردم را راغب به حضور در انتخابات کنیم.

در حال حاضر معتقدم هنوز فضای انتخاباتی در کشور گرم نشده است، زیرا هنوز مردم منتظرند شاید شورای نگهبان در همین چند روز مانده تا انتخابات افرادی از چهره‌های شاخص را به لیست تایید صلاحیت شده‌ها اضافه کند. در حال حاضر فضا گرم نشده است و به سمت انتخاباتی شدن نرفته است. باید صبر کنیم و ببینیم در چند روز آینده اوضاع به چه سمتی خواهد رفت.

اقدام صدا و سیما در راه اندازی ۲۰۰ شبکه تلوزیونی مناسب است

ما در کشور موضوعاتی نظیر تورم، کاهش ارزش پول ملی کشورمان را شاهد هستیم که خود مردم در حال حاضر به دنبال این هستند که ببینند این مشکلات توسط دولت چگونه حل خواهد شد. به خصوص مساله بازنشستگان نیز مطرح است که هنوز حقوقشان افزایش پیدا نکرده است.

امیدواریم که هرچه به جلو میرویم فضای انتخاباتی کشور گرم‌تر شود. در همایشی که اخیرا در خانه احزاب داشتیم آقای وزیر کشور و هریک از سه فراکسیون‌ها دغدغه‌های خود را مطرح کردند و تلاش کردیم تا مردم را برای حضور در انتخابات آماده کنیم.

اقدامی که صدا و سیما انجام داده است در راه اندازی ۲۰۰ شبکه تلویزیونی مناسب است، زیرا در این شبکه‌ها نامزد‌ها تبلیغات خود را انجام می دهند و به همین دلیل در مشارکت مردم در انتخابات موثر خواهد بود.

خانه احزاب ایران

عملکرد دولت و مجلس را خوب ارزیابی نمی‌کنم، زیرا همسو با هم بوده‌اند

عملکرد دولت و مجلس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 حشمتیان: من عملکرد دولت و مجلس را خوب ارزیابی نمی کنم، زیرا همسو با هم بوده اند. زمانی عملکرد این دو نهاد مثبت خواهد بود که از هر سه فراکسیون در مجلس حاضر باشند در حالی که در این مجلس از مستقلین و اصلاح طلبان تعداد اندکی در این مجلس حاضر بودند. باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم به اینکه در مجلس آینده تمامی جریانات حاضر باشند.

به نظر شما آرایش مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟

حشمتیان: آرایش مجلس دوازدهم در حال حاضر مشخص نیست، زیرا اصولگرایان هنوز به لیست واحد نرسیده اند؛ چهره‌های شاخص مستقلین و اعتدالگرایان هم تایید صلاحیت نشده است و به دنبال این هستند که فقط در انتخابات حاضر باشند تا به تکلیف خود عمل کنند.

از اصلاح طلبان هم افراد زیادی تایید نشده اند؛ بنابراین آرایش مجلس دوازدهم هنوز واضح نیست.  

مهمترین دغدغه مجلس بعدی باید چه باشد؟

حشمتیان: مجلس آینده باید به معیشت مردم، به مشکلات جوانان، مشکلات بیکاری و بازنشستگان توجه کند.

باید دلایل رد صلاحیت روحانی به وی اطلاع داده می شد/ جبهه پایداری با احمدی نژاد ارتباط دارند

 احزاب ضربه گیر نظام هستند/ در کشور ما قدرت در دست حزب نیست

وضعیت احزاب در کشورمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حشمتیان: در دولت اصلاحات ۲۵۶ حزب مجوز گرفتند، در آن دوره من نماینده مجلس بودم که ۱۲۷ نفر اصولگرا در مجلس حاضر بودند که به عنوان فراکسیون حزب‌الله در مجلس فعال بودند.

جریان مستقلین از مجلس پنجم شکل گرفت. در سال ۱۳۸۰ خانه احزاب شکل گرفت و بعد از آن هم با ۱۴ نفر موسس شکل گرفت. قانون احزاب می گوید که احزاب ملی ۳۰۰ نفر و در یک سوم استان‌ها باید دفتر نمایندگی داشته باشند. احزاب استانی هم ۲۰۰ نفر باید باشد و در یک سوم استان‌ها باید نمایندگی داشته باشد.

درحال حاضر ۱۰۳ حزب در کشور فعال هستند. ۷۳ حزب ملی و ۳۰ حزب استانی که در ۲۰ جبهه تعریف می شوند که در تعدادی از جبهه‌ها اعلام کردند لیست خواهند داد و تعدادی هم اعلام کردند که لیست نخواهند داد.

در حال حاضر معتقدیم که دولت باید به احزاب توجه کند. اخیرا در سفری که به چین رفتم شاهد بودیم که قدرت دست حزب کمونیست است درحالی که در کشور ما قدرت در دست حزب نیست و مسئولان مملکت ما متوجه حزب نیستند. احزاب ضربه گیر نظام هستند.

باید دلایل رد صلاحیت روحانی به وی اطلاع داده می شد/ جبهه پایداری با احمدی نژاد ارتباط دارند

 سه جریان می‌توانند به سه حزب قوی در کشور تبدیل شوند

قبول دارید که هیچ کشوری اینقدر حزب ندارد و بسیاری از این احزاب کاغذی هستند؟

حشمتیان: همه هم معتقدند که تعداد احزاب در کشور ما زیاد است به همین دلیل نیز تعدادی از این احزاب را در قالب جبهه‌ها تعریف کرده‌ایم و در حال حاضر ۱۰۳ حزب ۲۰ جبهه شده اند.

در کشور‌های دیگر هم احزاب وجود دارد، اما احزاب فعال ندارند. برای مثال در چین ۹ حزب فعال وجود دارد، ولی صرفا حزب کمونیست آن فعال است و سایر احزاب دیگر کمتر فعال هستند. یا در آلمان حزب سبز فعال است. احزابی که هم فکر هستند باید به هم نزدیک شوند و جبهه‌ها فعالیت خود را آغاز کنند.

امام به حزب اعتقاد داشتند و از همین رو نیز برای تاسیس حزب جمهوری اسلامی ۵ میلیون تومان کمک کردند.

برنامه‌ای برای کاهش احزاب کمرنگ در کشور دارید؟

حشمتیان: بله، برنامه داریم تا دوستان هم فکر دور هم جمع شوند و به سمت این برویم تا احزاب بزرگتری تشکیل دهیم. معتقدم که سه جریان می توانند سه حزب قوی در کشور شوند.

اما در حال حاضر ۱۴۰ حزب دارای مجوز داریم که از این تعداد ۱۰۳ حزب مجمع عمومی تشکیل داده اند و وزارت کشور به ما اعلام کرده است که این احزاب می توانند برای انتخابات لیست دهند.

از صندوق‌ها قهر نکردیم

وضعیت درونی اصلاح طلبان و اصولگرایان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

حشمتیان: در همه جریانات اختلافاتی وجود دارد. در بین اصولگرایان جبهه پایداری و شورای ائتلاف و شورای وحدت هنوز به جمع بندی نرسیده اند در اصلاحات هم کارگزاران و اعتدال و توسعه می خواهند لیست دهند در شهرستان‌ها و برخی دیگر می گویند که نمی خواهند لیست دهند.

من به عنوان رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان می گویم که در تهران هنوز به این جمع بندی نرسیده ایم که در تهران لیست دهیم، اما از صندوق‌ها قهر نکردیم.

اگرچه در درون خود جریانات با هم اختلافات وجود دارد، اما مهم این است که همه برای این کشور دل می سوزانیم و همه با هم هستیم کمااینکه در دوران دفاع مقدس کل احزاب و جریانات با هم از کشور دفاع کردیم اسلحه برای کشورمان بزرگترین سرمایه نبودند بلکه مردم سرمایه بودند یعنی مردم اسلحه را نگه می داشتند نه اینکه اسلحه مردم را؛ در جنگ غزه نیز همه معتقدند که رژیم صهیونیستی باید محکوم شود.  

در حال حاضر چه کسی رهبری جریان اصلاحات را عهده دار است؟ رئیس دولت اصلاحات؟

حشمتیان: در جریان اصلاحا ت نظر رئیس دولت اصلاحات مورد قبول همه هست، اما شاهدیم که ۱۱۰ نفر بیانیه دیگری دادند، اما هیچ کس نظر وی را رد نکرده است.

جبهه پایداری با احمدی نژاد ارتباط دارد 

نظرتان درباره رد صلاحیت روحانی چیست؟

 حشمتیان: حسن روحانی هشت سال رئیس جمهور کشور بوده است و دستکم باید دلایل رد صلاحیتش را به وی بگویند.

از احمدی نژاد خبری دارید؟

حشمتیان: خود احمدی نژاد در فضای مجازی حرف‌هایی می زند، اما مهم این است که جبهه پایداری با احمدی نژاد ارتباط دارد و یکی از اختلافات هم در میان اصولگرایان همین جبهه پایداری است که هنوز به لیست واحد نرسیدند.

از آقای لاریجانی چطور؟

حشمتیان: جریانات حامی لاریجانی به سمت اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل هستند.

اگر نکته پایانی دارید بفرمایید.

حشمتیان: از اول انقلاب هرچه جلو آمدیم جمهوریت نظام کمرنگ‌تر و اسلامیت نظام پررنگ‌تر شده است تا جایی که در موضوع حجاب این مشکلات فعلی ایجاد شد. من باورم این است که باید جمهوریت را تقویت کنیم و طبق فرمایش امام (ره) این دو کلمه باید باهم پیش روند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.