ایران ساخت بودن از معیار‌های ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
شناسه : 52146

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری، گفت: ایران ساخت بودن، توان تولید انبوه، دارای مجوز‌های لازم کیفیت عملکردی، از نظر طراحی صنعتی از معیار‌های ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان است. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، به نقل از مرکز تعاملات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با حمایت مرکز تعاملات […]

پ
پ

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری، گفت: ایران ساخت بودن، توان تولید انبوه، دارای مجوز‌های لازم کیفیت عملکردی، از نظر طراحی صنعتی از معیار‌های ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان است.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، به نقل از مرکز تعاملات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با حمایت مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، دومین گردهمایی باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش بنیان با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریس جمهور، رئیس مرکز تعاملات بین المللی و مدیران ۳۰۰ شرکت برتر صادراتی دانش بنیان برگزار شد.

 امیرحسین میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری طی سخنانی در این نشست با اشاره به اینکه در دنیای پویای تجارت و صادرات، باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان به عنوان یک مرکز نوآوری و همکاری، زمینه رشد و پیشرفت را برای شرکت‌های صادراتی فراهم می‌کند، افزود: باشگاه، جایی است که کارآفرینان و متخصصان در حوزه صادرات و تجارت بین‌الملل گام بلندی را برمیدارند.

وی افزود: در دهه گذشته ایده باشگاه سرآمدان صادراتی دانش بنیان با هدف ارتقای برند ملی ایران در محصولات با فناوری پیشرفته در سطح جهانی شکل گرفت و این باشگاه در سال ۱۳۹۷ به عنوان بستری برای ارزیابی و توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صادرات تاسیس شد.

میرابادی با اشاره به اینکه گام‌های مستمر شرکت‌های دانش بنیان در صادرات، آن‌ها را در گروه‌های مختلفی قرار می‌دهد افزود: بر همین اساس شرکت‌ها در باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان (IHTECC) ستاره‌های صادراتی کسب می‌کنند و بهترین شرکت‌ها با توجه به شاخص‌های ارزیابی رتبه ۵ ستاره و دیگر شرکت‌ها بنا بر امتیاز خود رتبه‌های ۴، ۳ و ۲ ستاره کسب می‌کنند.

وی موضوع ایران ساخت بودن را از جمله معیار‌های حائز اهمیت در ارزیابی شرکت‌ها دانست و افزود: توان تولید انبوه، دارای مجوز‌های لازم کیفیت عملکردی، دارای تیم‌های تخصصی تحقیق و توسعه، دارای سابقه فروش داخلی، دارای سابقه صادراتی، کیفیت مطلوب از نظر طراحی صنعتی و … از جمله معیار‌های ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان است.

او در ادامه با اشاره به غربالگری ۹۶۰۰ شرکت دانش بنیان، خاطر نشان کرد: از این تعداد ۲۱۴۲ شرکت وارد فرایند ارزیابی رسمی شدند و ۹۵۰ شرکت در قالب شرکت‌های ۳، ۴ و ۵ ستاره تقسیم بندی شدند.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان افزود: قابل توجه است که در سال گذشته این عدد نصف بود و این پیشرفت حاصل تلاش دوستان است.

به گفته میرآبادی، طی یک سال گذشته حدود ۱۸ شرکت‌دانش‌بنیان از ۳ ستاره به ۴ ستاره و چهار شرکت از ۴ ستاره به ۵ ستاره ارتقا پیدا کردند.

وی خاطر نشان کرد: از تعداد ۹۶۱۵ شرکت دانش‌بنیان هزار و ۳۱۳ شرکت در زمینه تجارت خارجی فعالیت داشتند؛ به عبارت دیگر حدود هشت هزار و ۳۰۲ شرکت معادل ۸۶ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان هیچگونه فعالیت خارجی نداشتند.

میرآبادی با اشاره به فراوانی شرکت‌ها در سطوح مختلف، اشاره کرد: امسال در حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته بیشترین فراوانی و در حوزه فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی کمترین فراوانی را شاهد بودیم.

وی در پایان با اشاره به خدمات کریدور توسعه صادرات در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: کریدور صادرات با ارائه خدمات توسعه بازار بین الملل مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری به شرکت‌های دانش بنیان، گام موثری در رشد و پیشرفت آنها برداشته است. این خدمات شامل برگزاری پاویون در نمایشگاه‌های بین‌المللی، اعزام و پذیرش هیأت تجاری، برگزاری بوت کمپ‌های صادراتی و… است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.