انهدام ۲۶ هزار مین و بمب به جای مانده از جنگ در مناطق مرزی
۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۱۹
شناسه : 52869

سردار رضا طلایی‌نیک سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح صبح امروز در نشست خبری که با حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت: در آستانه روز جوان و عید نیمه شعبان هستیم و جا دارد عرض کنم در ماه‌های اخیر در فرآیند جذب نیروهای جدید بیش از دویست جوان نخبه به جمع نخبگان وزارت دفاع پیوستند. […]

پ
پ


سردار رضا طلایی‌نیک سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح صبح امروز در نشست خبری که با حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت: در آستانه روز جوان و عید نیمه شعبان هستیم و جا دارد عرض کنم در ماه‌های اخیر در فرآیند جذب نیروهای جدید بیش از دویست جوان نخبه به جمع نخبگان وزارت دفاع پیوستند. جامعه نخبگانی وزارت دفاع سرمایه ملت ایران است.

سخنگوی وزارت دفاع افزود: در ماهی که گذشت بزرگترین رویداد حماسه ۲۲ بهمن بود و حضور اقتدارآفرین ملت ایران در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب پیام‌های اثربخشی داشت.

وی ادامه داد: یکی از پیام‌ها عمق و ماهیت مردمی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب را نشان داد؛ اتکاء به نقش مردم یک اصل بنیادی است که باید از ان صیانت کرد. پیام دیگر این است، با توجه به تحولات منطقه و اقدامات تروریستی که در مواقع گوناگون اتفاق می‌افتد، ملت ایران در خنثی کردن تهدیدات روحیه خود را نشان می‌دهد.

 جامعه دفاعی آماده حضور در انتخابات است

سردار طلایی‌نیک گفت: پیام دیگر ۲۲ بهمن آمادگی برای حضور در انتخابات ۱۱ اسفند است. در ۴۵ سال گذشته با حدود ۴۰ انتخابات که مردم به صورت گسترده در آن شرکت کردند نشان داده که انتخابات قدرت ساز حاکمیت ملی و ارکان نظام است؛  استمرار انتخابات و شکل گیری قدرت در ایران برای همه ارکان با آرای مردم است.

سخنگوی وزارت دفاع افزود: هرچند انتخابات یک مقوله ملی است، اما آثار غیرمستقیم و وضعی در امنیت ملی دارد، چون مردم منبع قدرت بازدارندگی و پشتوانه دفاعی هستند لذا مشارکت در انتخابات یکی از مولفه‌های تحکیم قدرت دفاعی و بازدارندگی محسوب می‌شود، میدان انخابات مکمل میدان دفاعی و امنیت ملی است.

وی بیان کرد: جامعه دفاعی آماده حضور در انتخابات است و این تکلیف قانونی را همرزمان دفاعی ایفا خواهند کرد ؛ نیرو‌های مسلح در حمایت از تامین امنیت انتخابات نقش دارند. 

در یازده ماه گدشته ما دستاورد‌های ارزشمندی داشتیم

سردار طلایی‌نیک گفت: در وزارت دفاع عرصه‌های گوناگون را در برنامه‌های سال جاری دنبال کردیم و قابلیت‌های جامع علمی، صنعتی، مهندسی، حقوقی و اداری در وزارت دفاع را داشتیم. در یازده ماه گدشته ما دستاورد‌های ارزشمندی داشتیم.

سخنگوی وزارت دفاع افزود: در سال گذشته ۸۳ درصد تحقیقات و برنامه‌هایمان پایان یافته که از این طرح‌های خاتمه یافته ۴۱ درصد طرح‌ها به چرخه تولید وارد شده است، یعنی در فرآیند تولید محصول نهایی برای بکارگیری در نیرو‌های مسلح و بخشی برای صادرات محصولات دفاعی اضافه شده و از ده‌ها سامانه دفاعی که بهره برداری یا در چرخه تولید صنعتی قرار گرفت برخی آز ان‌ها که امکان رسانه‌ای داشت و در فصای عمومی اطلاع‌رسانی شد. الحاق ناو‌های جدید شناوری به سپاه با حصور سردار باقری انجام شد که محصول مشترک وزارت دفاع و تیروی دریایی سپاه بود.

وی ادامه داد: بیش از ۶۴ درصد طرح‌های تحقیقاتی و فناوری را با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌دهیم و از حوزه‌های علوم شناختی، هوش مصنوعی و ذخیره ساز‌ها و سامانه‌های ترکیبی پهپادی و موشکی از حوزه‌های نوینی است که به تدریج به دستاورد عملیاتی می‌رسد.

سردار طلایی‌نیک گفت: در سال آینده و به طور ماهانه شاهد خواهید بود که هر ماه طرح های جدید فناورانه دفاعی در حوزه های نوظهور و دستیابی به قابلیت بالای دفاعی خواهیم داشت، چون بومی سازی اصلی ترین عامل موفقیتهاست و اتکا به دانشمندان ایرانی یک سرمایه دائمی است.

انتقال فناوری‌های دو منظوره با کمک وزارت دفاع در حال تولید و عرضه است

وی بیان کرد: در جشنواره دانش و پزوهش که در فراجا برگزار شد وزارت دفاع در سی محور دانش و پژوهش در ۱۵ محور رتبه کسب کرد و این قابلیت رو به رشد است.

سخنگوی وزارت دفاع اضافه کرد: در عرصه داخلی یکی از حوزه‌هایی که دنبال می‌شود سرریز دانش به بخش خصوصی است. مرکز مشارکت ملی دفاعی در وزارت دفاع تاسیس شد و طبق مصوبه قانون برنامه ششم بود که در برنامه هفتم هم به صورت فزآیند در مجلس تصویب شده است.

سردار طلایی‌نیک گفت: این قانون تکلیفی برای وزارت دفاع ایجاد کرده که براساس دانش جهانی سرریز دانش را با بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان به اشتراک بگذاریم.

سخنگوی وزارت دفاع  ادامه داد: در حمایت از تولید ملی، انتقال فناوری‌های دو منظوره با کمک وزارت دفاع در حال تولید و عرضه است.

وی بیان کرد: اولین موافقت اصولی برای ایجاد بوستان علم و فناوری دفاعی را از وزارت علوم دریافت کردیم و این سازوکار جدید دفاعی به صورت تخصصی در قطبهای گوناگون در سال آینده ایجاد می‌شود. اولین مرحله با محصولات دومنظوره هدف‌گذاری شده که در تهران و شیراز انجام می‌شود.

سردار طلایی‌نیک بیان کرد: مقدمات چند قطب مشترک صنایع دومنظوره را در برخی استانها در حال آماده سازی داربم‌. در شاهین شهر اصفهان منطقه ویژه هوایی با مشارکت بخش خصوصی ایجاد می‌شود تا تجارت اقلام هوایی را داشته باشیم و مشابه این اقدام را در شیراز با قطب صنعت الکترونیک کشور داریم که بخشی از آن راه‌اندازی شده هست.

سخنگوی وزارت دفاع اظهار کرد: در آمل واقع در استان مازندران صنعت دیزل سنگین با توجه به نیاز ریلی، صنعتی و کشاورزی را داریم که در حال هماهنگی با بخشهای مختلف کشور و بخش خصوصی است. وزارت دفاع اماده است دانش خود را در اختیار بخشهای دیگر قرار دهد.

 نشست استاندارد و کیفیت اقلام دفاعی به زودی برگزار می‌شود

سردار طلایی‌نیک بیان کرد: برای صنعت و اقتصاد دریاپایه آماده ایم به کمک بخش خصوصی برویم. هم صادرات و هم تولید اقلام دفاعی نسبت به دوره گذشته رشد داشته است و نسبت به سال گدشته رشد ۴۰ درصدی اقلام دفاعی را داشتیم.

وی اضافه کرد: یکی از رویکردهای مهم وزارت دفاع متناسب با بازارهای صادراتی انجام می‌شود و از لحاط رشد کمی و مزیت صادراتی مدنظر است، لذا سازمان استانداردسازی وزارت دفاع این مورد را مدنظر دارد و به زودی نشست استاندارد و کیفیت اقلام دفاعی برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: در حوزه‌های مهندسی هم در سال جاری تحرک بیشتری داشتیم و قانون حدنگار را برای ۹۴ درصد اراضی نیروهای مسلح اجرا کردیم و به دنبال پوشش کامل آن هستیم. ۸۹ درصد اراصی نیروهلی مسلح مستند نهایی شده و به مرحله صدور سند رسیده است که این به حقوق مردم کمک می‌کند.

سردار طلایی‌نیک اظهار کرد: در سال جاری ۲۳۵۰ هکتار از اراضی نظامی که لوازم آن قابلیت جابجایی داشت را برای مسکن ملی انتقال دادیم. جایی که امکان جابجایی پادگانها باشد آن را در فرایند قانونی انجام می‌دهیم. یکی از مشکلات در مناطق مرزی عدم پاکسازی در آلودگی به مین، بمب و گلوله‌هاست و پاکسازی عمقی باید بین ۸۰ سانتیمتر و بعضا تا دو متر انجام شود. در سال جاری ۲۶ هزار مین، بمب و گلوله به جای مانده از جنگ در مناطق مرزی منهدم شده است.

وی ادامه داد: با توجه به مسئولیت وزارت دفاع برای بازنشستگان نطامی برنامه ریزی کردیم حقوق بازنشستگان به طور دقیق پرداخت شود؛ بازنشستگان سالمند مطالباتشان تسویه شد. برای خدمات رسانی به بازنشستگان ۹۰ درصد نسخ به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و پرداخت هزینه های درمانی به هشت روز کاهش یافت و غرامت بیمه عمر در کمتر از دو هفته پرداخت می‌شود. در شبکه فروشگاهی اتکا یکی از سیاستها مشارکت دادن بخش خصوصی است که در سال جاری ۷۱ فروشگاه با مشارکت بخش خصوصی اضافه شده است.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: در حوزه مسکن ۲۶۹ پروژه ساخت مسکن برای جامعه شاعلین و بازنشستگان در چارچوب طرح ملی مسکن با کمک وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها در حال اجراست.

منشاء جنگ افروزی در منطقه رژیم صهیونیستی است

سردار طلایی‌نیک اظهار کرد: مهمترین مسئله منطقه ای و جهانی شرارت رژیم صهیونیستی است. رژیم صهیونیستی با  ۲۹ هزار کشته از مردم غیرنظامی و ۶۹ هزار مصدوم یک ننگ تاریخی برای خود ثبت کرد.

وی ادامه داد:  جبهه مقاومت در حال اوج گیری است و در سطح جهان رو به گسترش است و این یک روند طبیعی است، چون منشاء جنگ افروزی در منطقه رژیم صهیونیستی است.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: رونمایی‌های امسال انجام شده و اگر مورد جدیدی باشد اعلام می‌شود. موفقیت تاریخی در ماهواره بر سیمرع با پرتاب سه ماهواره همزمان انجام شد. برنامه فضایی کشور برنامه چندساله بلندمدت و میان مدت دارد. رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری و پرتاب ماهواره چند صد کیلویی و یک و تیم تنی در برنامه‌های چند ساله است

 اقدامات تروریستی ناشی از حفره‌های امنیتی در مرز است

سردار طلایی‌نیک اظهار کرد: تامین و تقویت مرزها یک مطالبه ملی و مردمی است و هر میزان سطح امنیت مرزها را ارتقا دهیم به نفع دو کشور همسایه است، به ویژه در مرزهای شرقی از دو دهه قبل تقویت مرزبانی در دستورکار بود، اما چون بودجه به هنگام تامین نشد برنامه امنیت مرزی طولانی‌تر شد.

وی بیان کرد: بخشهایی از مرز هم با استحکامات مرزی هم با سامانه های غیرثابت و راداری در حال تقویت است و جا دارد تشکر کنیم از مجلس و دولت که توجه بیشتری به تقویت مرزها داشتند. اگر منابع به موقع تامین شود تقویت امنیت مرز را به صورت پایدار خواهیم داشت، چون اقدامات تروریستی ناشی از حفره‌های امنیتی در مرز است و باید با پاکستان و افغانستان در این زمینه همکاری شود.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: تانک کرار در گذشته به بهره برداری رسید؛ یک تانک بومی پیشرفته‌تر نسبت به دوران مقدس است. متناسب با نیاز نیروهای مسلح است. در حال حاصر محدودیتی برای تامین بومی نیروهلی مسلح نداریم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.