[ad_1]
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: سیاستهای کلی جمعیت و قانون جوانی جمعیت نیازمند گفتمان سازی، نمادسازی و پیوست رسانهای است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، صالح قاسمی دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور افزود: هر سیاست کلان و راهبردی در هر کشوری برای اینکه به گفتمان اجتماعی و عمومی و به زبان محاورهای تبدیل شود؛ نیازمند نمادسازی است.
قاسمی گفت: در واقع هر سیاستی که بتواند با یک شعار موفق، با یک نماد همگانی شده، در بین مردم حضور پیدا کند؛ مسیر زیادی از موفقیت را طی کرده است.
وی افزود: سیاستهای کنترل جمعیت و قانون تنظیم خانواده یکی از مصادیق موفق نمادسازی و شعارسازی در کشور ماست.
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: در واقع ما شاهد بودیم که شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر. یا کلید واژههایی مثل آقای گرفتار؛ و همینطور جنس جور. منگوله پای تابوت. یا از این دست کلیدواژه ها، به سرعت به همگانی شدن سیاستهای کنترل جمعیت کمک کرد.
قاسمی افزود: امروز هم در حال اجرای سیاستهای کلی جمعیت و قانون جوانی جمعیت، به شدت نیازمند نمادسازی، شعارسازی و تدوین کلید واژهها هستیم.
وی گفت: در این رابطه اتفاقی که باید نیفتاده، گفتمان جمعیت کشور امروز هنوز نمادهای مشترک یا شعارها و کلیدواژههایی که به گفتمان عمومی تبدیل شود ندارد.
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور افزود: پیشنهاد میکنم کلید واژههایی مثل برکت خانه، امید زندگی، عزیز دلم، نور چشمم و همینطور شعارهایی مثل «فرزندان، نشاط، آینده» یا «فرزندانم سرمایههای زندگی من»، میتواند بار نمادسازی و شعارسازی برای سیاستهای کلی جمعیت را به دوش بکشد.
قاسمی گفت: در این رابطه حتما نیازمند اندیشه ورزی، هم اندیشی و ورود جدی هنرمندان و رسانه هستیم.
وی افزود: اگر سیاستهای کلی جمعیت و قانون جوانی جمعیت دارای نماد هم باشد؛ اما پیوست رسانهای پیدا نکند و مثل شعارهای دهه ۶۰ و ۷۰ ، پرتکرار و وسیع در کشور مطرح نشود؛ قابلیت تبدیل شدن به گفتمان اجتماعی را نخواهد داشت.
[ad_2]



















ثبت دیدگاه