از زمانی که سون وینکه، مدیرعامل Larian Studios، تایید کرد که این استودیو در روند ساخت Divinity از فناوری هوش مصنوعی مولد (GenAI) بهره گرفته است، موضوع استفاده از این فناوری در توسعه بازی‌های ویدیویی دوباره به محوری پر بحث تبدیل شده است. همچنین، هیدئو کوجیما، خالق برجسته بازی‌ها، در یک مصاحبه اظهاراتی درباره GenAI بیان کرده است.

تبلیغات

کوجیما در گفت‌وگو با CNN اشاره کرد که تمایل چندانی به استفاده از GenAI برای طراحی عناصر بصری ندارد. با این وجود، او این فناوری را به‌طور کامل کنار نمی‌گذارد و بیشتر بر روی نحوه‌ی به‌کارگیری آن در سیستم‌های کنترلی گیم تمرکز دارد.

این خالق بزرگ در توضیحات خود به روشش اشاره کرد:

من بیشتر متمایل هستم به جای استفاده از هوش مصنوعی برای تولید جلوه‌های بصری، از آن در سیستم‌های کنترلی بهره ببرم. به عنوان نمونه، اگر ۱۰۰ بازیکن وجود داشته باشند، هر کدام دارای عاداتی و گرایش‌های خاص هستند. برداشت آن‌ها از کنترل بازی و شیوه انجام آن کاملاً متفاوت می‌باشد. این ویژگی‌ها به طور قابل توجهی از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند.

اگر هوش مصنوعی قادر به جبران و مدیریت این تفاوت‌ها باشد، عمق گیم‌پلی افزایش می‌یابد. همچنین در بسیاری از بازی‌ها، دشمنان به شکلی رفتار نمی‌کنند که به انسان‌ها نزدیک باشد، اما با کمک هوش مصنوعی، رفتار آن‌ها می‌تواند بر اساس تجربه بازیکن، واکنش‌هایش و الگوهای رفتاری‌اش تغییر یابد. این نوع واکنش‌های پویا، موجب می‌شود تا گیم‌پلی به شکلی بسیار عمیق‌تر شکل بگیرد.

نوع هوش مصنوعی‌ای که هیدئو کوجیما به آن اشاره دارد، به ویژه در زمینه رفتار دشمنان، نوعی است که مخاطبان از سال‌ها پیش با آن در بازی‌های ویدیویی آشنا هستند. به عنوان مثال، بازی Alien: Isolation دارای یک سیستم هوش مصنوعی پیشرفته برای Xenomorph می‌باشد که یکی از عناصر کلیدی این بازی به شمار می‌آید و نقش قابل توجهی در تبدیل آن به یک تجربه واقعی ترسناک در ژانر وحشت ایفا می‌کند.

گفت‌وگوهای کوجیما با CNN به موضع‌های قبلی او در رابطه با GenAI هم‌راستا می‌باشد که در آن گفته بود از این فناوری برای انجام کارهای خسته‌کننده و تکراری بهره خواهد گرفت، در حالی که جنبه‌های هنری و خلاقانه واقعی را به عهده خواهد داشت.

اشتراک‌گذاری »