عکس| جواهری که تویوتا و یاما‌ها با هم ساختند
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
شناسه : 49728

در آن دوران خودروسازان ژاپنی محصولی پرفورمنس نداشتند و البته خریداران خودرو در این کشور هم علاقه‌ای به محصولات اسپرت نشان نمی‌داند. البته برگزاری گرندپری ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴ در ژاپن علاقه به سرعت را بیشتر کرد. خودروسازان ژاپنی هم فرصت مناسبی یافتند تا نشان دهند که توانایی تولید خودرو‌های اسپرت برای رقابت با بهترین‌های جهان […]

پ
پ

در آن دوران خودروسازان ژاپنی محصولی پرفورمنس نداشتند و البته خریداران خودرو در این کشور هم علاقه‌ای به محصولات اسپرت نشان نمی‌داند. البته برگزاری گرندپری ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴ در ژاپن علاقه به سرعت را بیشتر کرد.

خودروسازان ژاپنی هم فرصت مناسبی یافتند تا نشان دهند که توانایی تولید خودرو‌های اسپرت برای رقابت با بهترین‌های جهان را دارند.

نیسان با همکاری یاما‌ها پروتوتایپی برای خودرو‌های اسپرت کلاس جهانی ساخت هرچند این پروژه در نهایت لغو گردید.

یاما‌ها که در زمینه تولید موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای تبحر خاصی دارد این پروژه را به تویوتا پیشنهاد کرد و آن‌ها نیز اولین سوپرکار ژاپن یعنی ۲۰۰۰ GT را تولید نمودند.

تویوتا در مسابقه تولید اولین سوپرکار ژاپن همکاری یاما‌ها را به همراه داشت و البته آبرت ون گورتز آلمانی به عنوان یک طراح مشهور بخش اعظم کار‌های طراحی این خودرو را انجام داد.

در پاییز ۱۹۶۴ تویوتا و یاما‌ها تیمی ویژه برای توسعه ۲۰۰۰ GT را تشکیل دادند.

یکی از اهداف توسعه این خودرو نمایش توانایی‌های فنی تویوتا بود و به همین خاطر از متریال سطح بالایی که قبلاً در خودرو‌های رده میانی دیده نشده بود استفاده شد.

همین امر باعث شد ۲۰۰۰ GT نتواند روی خط تولید آن زمان تویوتا مونتاژ شود. تیم یاد شده کار توسعه ۲۰۰۰ GT با کد ۲۸۰ A را در تأسیسات یاما‌ها پیش برد.

مدیر این تیم جیرو کینو به دنبال تولید یک خودروی گرن توریسمو کلاس جهانی بود و تمامی مدل‌ها از جمله پروتوتایپ ۲۰۰۰ GT با دست تولید شدند.

۲۰۰۰ GT نه تنها از پیشرانه‌ای قوی بلکه از سیستم تعلیق مطلوبی سود می‌برد.

طراحی دوبل جناغی در هر چهار گوشه خودرو باعث پایداری و هندلینگ قابل‌توجه شد و ترمز‌های دیسکی نیز نیروی توقف مطمئنی را فراهم کردند لاستیک‌های خودرو با رینگ‌های منیزیومی همراه شده بودند چیزی که فقط در این سوپرکار دیده می‌شد.

سوپرکار تویوتا تأثیر زیادی روی فعالیت‌های موتور اسپرت ژاپن گذاشت.

۲۰۰۰ GT مقام سوم گرندپری ژاپن ۱۹۶۶ را کسب کرد و سپس به قهرمانی مسابقه ۱۰۰۰ کیلومتری سوزوکا دست یافت.

به منظور تست قابلیت‌های این خودرو در برابر رقبایی همچون پورشه ۹۱۱، تویوتا در مسابقات SCCA آمریکا شرکت کرد.

تویوتا ۲۰۰۰ GT خودرویی زیبا و فوق‌العاده بود، اما در امر فروش موفق ظاهر نشد که یکی از دلایل آن را می‌توان قیمت بیشتر نسبت به رقبا دانست.

ژاپنی‌ها در فروش این خودرو موفق نبودند، زیرا قیمت آن بیشتر از اکثر رقبا از جمله پورشه ۹۱۱، شورولت کوروت و جگوار‌ای تایپ بود.

هزینه‌های توسعه و تولید زیاد تویوتا را مجبور کرد تولید ۲۰۰۰ GT را متوقف کرد.

در واقع ابتدا قرار بود ۱۰۰۰ دستگاه از این سوپر اسپرت تولید شود، اما در سال ۱۹۷۰ یعنی آخرین سال تولید، تنها ۳۳۹ نسخه جاده‌ای از ۲۰۰۰ GT کارخانه را ترک کرده بودند.

اگرچه ۲۰۰۰ GT موفقیت چندانی در بازار به دست نیاورد، اما یکی از خودرو‌های نمادین دهه ۶۰ میلادی به شمار می‌رود.

ارزش این خودرو در سال‌های اخیر بسیار بالا رفته و گفته می‌شود بهای متوسط یکی از آن‌ها به حدود ۱ میلیون دلار می‌رسد.

البته مدل‌های سفارشی‌ای همچون نسخه‌های تیون شده توسط شلبی با قیمت ۲.۵ میلیون دلار هم به فروش رسیده‌اند.

عکس| جواهری که تویوتا و یاما‌ها با هم ساختند

منبع: پدال

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.