این ابرخودرو افسانه‌ای دارای یک موتور ۵۰۰۰ اسب بخاری با چهار توربو است

دنیای خودرو نمونه‌های عجیب و غریب کم ندارد. طرح‌های مفهومی با ادعاهایی چنان عجیب که اغلب به حماقت نزدیک می‌شوند، در نمایشگاه‌های خودرو در معرض بازدید قرار می‌گیرند. با این حال، گاهی اوقات یک ماشین به قدری عجیب است که توجه همه را به سوی خود جلب می‌کند و این ...

دنیای خودرو نمونه‌های عجیب و غریب کم ندارد. طرح‌های مفهومی با ادعاهایی چنان عجیب که اغلب به حماقت نزدیک می‌شوند، در نمایشگاه‌های خودرو در معرض بازدید قرار می‌گیرند. با این حال، گاهی اوقات یک ماشین به قدری عجیب است که توجه همه را به سوی خود جلب می‌کند و این پرسش بین مردم مطرح می‌شود آیا این وسیله واقعا می‌تواند محدودیت‌های عملکردی را به‌طور کامل کنار بگذارد؟

خودرویی که قرار است در این مطلب با آن آشنا شوید، با اعداد و ارقامی شگفت‌انگیز معرفی شد که محصولات فوق‌العاده بوگاتی را بی‌اهمیت جلوه می‌دادند. این ماشین چنان عملکرد فوق‌العاده‌ای را نوید می‌داد که برخی آن را کاملا رد کردند. با این وجود، هرچه داستان بیشتر پیش می‌رفت، این وسیله مرز بین خیال‌پردازی دور از ذهن و چیزی که ممکن است واقعا وجود داشته باشد را بیشتر محو کرد.

دویل سیکستین و هدف شگفت‌انگیزش

هنگامی که شرکت Devel برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۳ مدل Sixteen را معرفی کرد، این خودرو کاملا شبیه به یک محصول تخیلی به نظر می‌رسید. این شرکت در دبی ادعا کرد خودروی جدیدش از یک موتور V16 چهار توربوشارژ ۱۲.۳ لیتری با قدرت ۵۰۰۰ اسب بخار بهره خواهد برد؛ در حالی که بوگاتی شیرون حدود ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و حتی وحشی‌ترین ماشین‌های کونیگ‌زگ نیز در محدوده ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ اسب بخار هستند. دویل درباره بیش از سه برابر شدن این قدرت صحبت می‌کرد.

البته اعداد و ارقام به اینجا ختم نشد. شرکت مذکور از سرعت‌های بالای حدود ۳۴۸ مایل برساعت و شتابی که حتی از خودروهای فرمول یک نیز بیشتر بود، صحبت می‌کرد. طراحی مدل سیکستین با این جاه‌طلبی مطابقت داشت و بدنه بلند و کوتاه در کنار خطوط تهاجمی آن ترکیبی از جت جنگنده و سفینه فضایی را تداعی می‌کردند. این خودرو به سرعت در اینترنت غوغا به پا کرد؛ هرچند به همان اندازه موجب به‌وجود آمدن شک و تردیدهایی نیز شد. بسیاری تصور می‌کردند دویل سیکستین یک محصول تبلیغاتی است و یک نمونه اولیه پر رزق و برق که برای مطرح کردن نام دویل در تیتر اخبار محسوب می‌شد، بدون اینکه این شرکت قصد تولید آن را داشته باشد.

یک هیولای V16 ساخت آمریکا

ابرخودرو

افراد بدبین با کمال تعجب متوجه شدند که دویل درواقع با شرکت Steve Morris Engines در میشیگان برای ساخت این خودرو همکاری کرده است. شرکت موریس که به دلیل تولید موتورهای رکوردشکن مسابقات درگ شناخته می‌شود، چالش ساخت یک موتور V16 با حجم ۱۲.۳ لیتر و چهار توربو متصل به آن را بر عهده گرفت. براساس گزارشات، این موتور در تست داینو، در حالت حداکثر سرعت کمی بیش از ۵۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که ثابت کرد حداقل بخشی از ادعای دویل درست است.

البته مشکل، گنجاندن چنین موتور بزرگی در یک ماشین مصرفی بود. یک پیشرانه V16 با آن ابعاد از نظر فیزیکی بسیار غول‌پیکر است و وقتی چهار توربوشارژر و لوله‌کشی‌های مربوطه را اضافه کنید، سوال اصلی به جای میزان قدرت، درباره اینکه آیا شاسی، سیستم‌های خنک‌کننده و سامانه انتقال قدرت می‌تواند از آن جان سالم به در ببرند، مطرح می‌شود. ویدیوهای اولیه از عملکرد موتور، بیهوده بودن این پروژه را نشان می‌دادند زیرا کشش‌های دینامی بیشتر شبیه به یک درگستر تاپ فوئل بود تا یک ابرخودروی جاده‌ای. این موضوع به دویل اعتبار بخشید اما نشان می‌داد که آن‌ها چقدر راه در پیش دارند تا کسی بتواند ابرخودروی سیکستین را در خیابان براند.

از موتورهای کوروت تا بررسی حقیقت

ابرخودرو

با گذشت سال‌ها، شرکت دویل برای رساندن Sixteen به فرم تولیدی با مشکل مواجه بود. نمونه‌های اولیه که در نمایشگاه‌های اتومبیل دبی به نمایش گذاشته شدند، اغلب از موتورهای رایج‌تری مانند V8 ساخت جنرال موتورز از کورت، بهره می‌بردند. این امر موجب شد که توجه بسیاری از علاقه‌مندان به این خودرو جلب شود. به جای یک هیولای ۵۰۰۰ اسب بخاری، آنچه در موتور ابرخودروهای دویل استفاده شده بود، اغلب یک موتور ۴۵۰ تا ۵۰۰ اسب بخاری جنرال موتورز بود.

یک دهه وعده‌های محقق نشده

ابرخودرو

این عدم ارتباط بین ادعا و واقعیت از زمان معرفی دویل وجود داشته است. از یک طرف، این شرکت برندسازی، طراحی عجیب و غریب و حتی یک موتور V16 واقعی را در یک کارگاه در میشیگان دارد. از طرف دیگر، آن‌ها هنوز بیش از یک دهه پس از اولین اعلام، یک نمونه کار به مشتریان خود تحویل نداده‌اند. شایعات مربوط به تولید انبوه، ثبت سفارش و خریداران ثروتمند سال‌هاست که به گوش می‌رسد، اما شواهد محکمی در این‌باره وجود ندارد. با این اوصاف، منصفانه نیست که به دویل توجه نکنیم. تاریخ خودروسازی پر از نمونه‌هایی از شرکت‌های نوپا جاه‌طلبی است که سال‌ها طول کشیده تا ایده‌هایشان به واقعیت تبدیل شود. تفاوت این است که دویل از همان ابتدا هدفی بالاتر از تقریبا هر شرکت دیگری را دنبال می‌کرد و با این کار، انتظاراتی را ایجاد کرد که برآورده کردن آن‌ها تقریبا نشدنی بود.

جایگاه امروزی دویل سیکستین

ابرخودرو

امروزه، ابرخودروی Devel Sixteen بیشتر به عنوان یک افسانه اینترنتی شناخته می‌شود تا یک ماشین آماده تولید. شرکت سازنده آن هنوز وب‌سایت خود را حفظ کرده و مدل‌هایی با قدرت‌های مختلف از ۲۰۰ تا ۵۰۰۰ اسب بخار افسانه‌ای را در آن فهرست کرده است. این خودروها همچنان در نمایشگاه‌ها در معرض بازدید قرار می‌گیرند و رویای طرفدارانی را که می‌خواهند باور کنند یک موتور V16 چهار توربو با این چنین اعدادی می‌تواند در نهایت به جاده‌ها بیاید، زنده نگه می‌دارند.

خودرویی که نکته‌ای مهم را برجسته کرد

ابرخودرو

منابع آگاه در صنعت خودرو به محدودیت‌های عملی اشاره می‌کنند. حتی اگر Sixteen ساخته شود، استفاده از یک موتور V16 با قدرت ۵۰۰۰ اسب بخار در خیابان، مشکلات بزرگی را برای انتشار گازهای گلخانه‌ای، میزان مطمئن بودن و قابلیت رانندگی ایجاد خواهد کرد. خودروهایی مانند بوگاتی شیرون و کونیگ‌زگ جسکو در حال حاضر در مرز استانداردهای قانونی جاده‌ای قرار دارند و توسط خودروسازان معتبر با منابع غنی پشتیبانی می‌شوند. دویل یک شرکت کوچک با ایده‌های جسورانه به شمار می‌رود، اما اینکه آیا ابزار لازم برای ارائه واقعی آن‌ها را دارد یا خیر، سوال دیگری است.

با این وجود، دویل سیکستین نقش مهمی ایفا می‌کند. این ابرخودرو یک یادآوری محسوب می‌شود که جاه‌طلبی در صنعت خودرو زنده و پویا است. حتی اگر هرگز خودرویی به مشتری تحویل داده نشود، دویل بیش از یک دهه است که مردم را به صحبت درباره آن واداشته و در دنیای هایپرکارها، ماندن در بحث‌ها نیمی از راه محسوب می‌شود. چه Sixteen به عنوان یک خودروی بی‌ارزش و چه به عنوان قدرتمندترین خودروی تولید شده در تاریخ شناخته شود، جایگاه خود را در میان خودروهای عجیب تثبیت کرده است.

دویل سیکستین همچنان توجه‌ها را به خود جلب می‌کند

ابرخودرو

دویل سیکستین برای علاقه‌مندان یک مطالعه موردی جذاب محسوب می‌شود. این ابرخودرو نشان می‌دهد چه اتفاقی می‌افتد وقتی ایده‌ای تا این حد عجیب وارد مرحله مفهوم‌سازی می‌شود. اعداد و ارقام، نادیده گرفتن آن را غیرممکن می‌کنند و جسارت ادعای ۵۰۰۰ اسب بخار، تضمین می‌کند که Sixteen صرف نظر از نتایج، در یادها خواهد ماند. از برخی جهات، این ابرخودرو رویای علاقه‌مندان به این حوزه محسوب می‌شود، ماشینی که تمام قوانین مرسوم مهندسی را زیر پا می‌گذارد، صرفا به این دلیل که کسی جرات تصور آن را داشته است.

آینده‌ای پر از ابهام

ابرخودرو

می‌توان گفت Devel Sixteen حداقل مردم را مجبور کرده است تا دوباره بررسی کنند چه چیزی در صنعت خودرو امکان‌پذیر است. آیا واقعا یک ماشین می‌تواند با قدرتی که جت‌های جنگنده را رام جلوه می‌دهد، از سرعت ۳۰۰ مایل در ساعت عبور کند؟ آیا یک برند نوپا از دبی واقعا می‌تواند از بوگاتی و پاگانی پیشی بگیرد؟ چه پاسخ مثبت باشد و چه خیر، این واقعیت که Devel تلاش خود راکرد، سیکستین را به داستانی ارزشمند برای دنبال کردن تبدیل می‌کند.

این خودروی در آن فضای عجیب بین افسانه و واقعیت قرار دارد. روی کاغذ، این قدرتمندترین ابرخودرویی محسوب می‌شود که تاکنون تصور شده و دارای یک موتور V16 چهار توربو با ۵۰۰۰ اسب بخار است. در عمل، این ماشین بیشتر شبیه به یک پروژه در حال انجام است تا یک خودروی که بتوانید با آن رانندگی کنید. با گذشت بیش از ده سال، Sixteen هنوز به آنچه وعده داده شده بود، نرسیده است، اما جاه‌طلبی آن همچنان توجه‌ها را به سوی خود جلب می‌کند. برای برندی که پیش از این خودرو هیچ سابقه‌ای ندارد، این به خودی خود یک دستاورد است. چه این دستاورد یک حاشیه باشد و چه یک پیشرفت بزرگ، نمی‌توان انکار کرد دویل سیکستین جرات کرد به جایی برود که هیچ‌کس تصورش را نمی‌کرد. اینکه دقیقا دقیقا به آنجا نرسیده، داستان دیگری محسوب می‌شود، حداقل هنوز نه.

منبع: HotCars

اشتراک‌گذاری »