بازی GTA 6 به عنوان یکی از عناوین مهم و پرانتظار در سال‌های اخیر، تأثیر شگرفی بر روند کار ناشران و استودیوهای بازی داشته است. به تازگی، یک توسعه‌دهنده با تجربه در این صنعت خبری را مطرح کرده که برخی از قابلیت‌های در نظر گرفته شده برای این عنوان شباهت‌هایی با عناصر مرسوم در بازی‌های MMORPG دارند. اگر این اطلاعات درست باشد، بخش آنلاین GTA 6 می‌تواند به سوی این سبک پیشرفت کند.

تبلیغات

GTA 6 عنوانی است که تقریباً تمام صنعت بازی‌سازی به نوعی با آن در تعامل است. هیجان و انتظار بالایی که در رابطه با این بازی وجود دارد، به ویژه به خاطر موفقیت‌های چشمگیر GTA 5، باعث شده است تا توسعه‌دهندگان و ناشران کوچکی و بزرگی تلاش کنند زمان انتشار محصولاتشان را به طوری تنظیم کنند که با عرضه این بازی تداخل نداشته باشد.

تاریخ انتشار GTA 6 تا به حال دو بار تغییر کرده و این تغییرات به شدت برنامه‌های بسیاری از شرکت‌ها را دچار اختلال کرده و حتی به برخی از آن‌ها فشار مالی وارد کرده است. این موضوع بارها در گزارش‌های مختلف مورد بحث قرار گرفته؛ به عنوان مثال، گوئیچی سودا (Goichi Suda) به‌طور شوخی اشاره کرده که بازی جدیدش، Romeo Is a Dead Man، توانسته پیش از GTA 6 منتشر شود و از رقابت مستقیم با آن اجتناب کند.

GTA 6 شاید به یک بازی نقش‌آفرینی آنلاین عظیم تبدیل شود - لینک ۳۶۵

اما یکی از نکات غیرمنتظره، احتمال وجود ارتباط میان GTA 6 و سبک بازی‌های نقش‌آفرینی آنلاین چندنفره است. به تازگی، اظهارات یک چهره برجسته در صنعت بازی این احتمال را جدی‌تر کرده است. در یک مصاحبه خاص درباره وضعیت بازی‌های MMORPG در میان توسعه‌دهندگان غربی، ریچ ووگل (Rich Vogel) که بر روی عناوینی چون Ultima Online، Star Wars Galaxies، Star Wars: The Old Republic، Doom (2016)، New World، Halo Infinite و Gotham Knights کار کرده، توضیح داد که شنیده است ویژگی‌های Planned برای GTA 6 می‌تواند این عنوان را در راستای تبدیل شدن به یک بازی MMORPG قرار دهد.

او در پاسخ به سؤال درباره وجود مخاطب برای یک بازی بزرگ MMORPG غربی، چنین توضیح داد:

بله، من اعتقاد دارم که تعداد زیادی از بازیکنان منتظر یک بازی MMORPG مناسب هستند. میلیون‌ها نفر همچنان مشغول به تجربه بازی‌هایی نظیر WOW، SWTOR، ESO، UO، EverQuest و Fallout 76 هستند. مشکل این است که در این برهه، هیچ ناشری تمایل ندارد چنین ریسکی را بپذیرد. احساس می‌کنم که عنوان بزرگ بعدی از آسیا یا اروپا خواهد آمد. اگر اطلاعاتی که درباره ویژگی‌ها و گیم‌پلی GTA 6 شنیده‌ام به حقیقت بپیوندد، این بازی می‌تواند به یک تجربه MMORPG تبدیل شود، زیرا بسیاری از ویژگی‌های آن معمولاً در این سبک وجود دارند.

او به روشنی اشاره می‌کند که بحث او به بخش آنلاین بازی مربوط می‌شود. با اینکه شرکت Rockstar هنوز اطلاعات رسمی در مورد GTA 6 ارائه نکرده است و جزئیات درباره محیط و شخصیت‌ها محدود است، تقریباً می‌توان گفت که مانند GTA 5، بازی شامل یک بخش داستانی تک‌نفره و یک بخش آنلاین مستقل خواهد بود.

GTA 6 شاید به یک بازی نقش‌آفرینی آنلاین عظیم تبدیل شود - لینک ۳۶۵

ووگل همچنین به‌روشنی بیان می‌کند که خودش به‌طور مستقیم روی GTA 6 کار نکرده و این اطلاعات را به صورت غیررسمی شنیده است، بنابراین می‌توان آن را در حد یک شایعه دانست. اما آیا چنین تحولی برای بخش آنلاین GTA 6 منطقی بنظر می‌رسد؟

به نظر می‌رسد که پاسخ مثبت باشد. GTA 5 نسبت به GTA 4 یک

به تازگی، تغییر عمده‌ای به سمت یک دنیای آنلاین پایدار انجام شد و موفقیت چشمگیر آن منجر به این شد که استودیو به‌صورت عمده بر روی GTA Online تمرکز کند، که این مسئله حذف نیاز به ساخت بخش‌های داستانی جداگانه مانند The Lost and Damned و The Ballad of Gay Tony را به دنبال داشت. به‌طوری که حتی داستان‌های جدید به‌طور مستقیم در GTA Online معرفی شدند.

یکی از شواهد مهمی که می‌تواند این مسیر را تایید کند، خرید استودیو Cfx.re، که سازنده FiveM است، توسط Rockstar در آگوست ۲۰۲۳ می‌باشد. FiveM نسخه‌ای اصلاح شده از بخش چندنفره GTA 5 به شمار می‌آید که ویژگی‌هایی مشابه با عناوین RPG آنلاین چندنفره ارائه می‌دهد. این شامل سرورهای اختصاصی، امکان میزبانی تعداد بیشتری از بازیکنان در هر جلسه و تجربه نقش‌آفرینی در مشاغل مختلفی نظیر پلیس، امدادگر، و ده‌ها نقش دیگر می‌باشد. به‌حدی که محبوبیت FiveM در برخی مقاطع زمان به اندازه‌ای افزایش یافت که تعداد بازیکنان هم‌زمان آن از نسخه رسمی GTA Online در استیم بیشتر شد و تاثیر بسزایی در حفظ جایگاه GTA 5 در پلتفرم‌هایی مانند توییچ ایفا کرد.

این میزان از محبوبیت به‌وضوح نشان‌دهنده این است که جامعه GTA واقعاً به دنبال تجربه‌ای پایدارتر، با قیاس بیشتر و با تعداد بالاتری از بازیکنان است. در حالی که بعید به نظر می‌رسد بخش آنلاین GTA 6 به‌طور کامل شبیه بازی‌های نقش‌آفرینی آنلاین چندنفره سنتی نظیر World of Warcraft یا The Elder Scrolls Online باشد، اما امکان دارد که برخی ویژگی‌های این سبک را برای خلق یک دنیای آنلاین یکپارچه‌تر، پایدارتر و غوطه‌ورکننده‌تر در خود داشته باشد.

احتمالاً تا سال آینده خبری رسمی از سوی Rockstar Games منتشر نخواهد شد. اما تا زمان انتشار، شایعات، گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره انتظار برای یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های سال آینده همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

اشتراک‌گذاری »