مدیر استودیو سازنده بازی Kingdom Come: Deliverance به جمع بازیسازانی پیوسته که در خصوص آینده صنعت بازی با استفاده از هوش مصنوعی به گفتگو میپردازند. او در حالی که به شدت از نواقص این تکنولوژی در تولید آثار هنری نگران است، از جنبههای مثبت آن در تسریع فرآیند ساخت بازیها استقبال میکند.

دنیل واروا (Daniel Varva)، مدیر استودیو Warhorse در یک توییت طولانی به بررسی جوانب مختلف قرارگیری هوش مصنوعی در صنعت بازی پرداخته است. او بهگونهای صحبت کرده که برخلاف نظرات محافظهکارانه برخی از توسعهدهندگان، اگر این تکنولوژی بتواند به تسریع روند ساخت بازیها کمک کند، به راحتی آن را میپذیرد و در عین حال نسبت به خطرات ناشی از کاهش خلاقیت و جنبههای اخلاقی در عرصه هنر ابراز نگرانی میکند. نکته جالب این است که او پیشتر در اظهاراتش ابراز امیدواری کرده بود که هوش مصنوعی نتواند جایگزین توسعهدهندگان انسانی شود، اما دیدگاه جدیدش به شکل عجیبی با نظرات قبلی او در تضاد است.
واروا به احتمال زیاد نگران است که هوش مصنوعی ممکن است جایگزین برنامهنویسان شود، اما به نمونه زیر اشاره میکند:
آیا پرورشدهندگان اسب به واسطه تأسیس کارخانه خودرو توسط هنری فورد (Henry Ford – بنیانگذار برند فورد) شغل خود را از دست دادند؟
من اثر هنری تولید شده با هوش مصنوعی را نمیپسندم، اما زمان آن رسیده که با واقعیت روبرو شویم. هوش مصنوعی آمده تا در کنار ما باقی بماند. هرچقدر هم که این موضوع ترسناک باشد، فرار از آن ممکن نیست.
واروا بر این باور است که تشخیص هوش مصنوعی در یک قطعه موسیقی کار دشواری است، اما از یک حقیقت که آن هم به این شکل است، بسیار متنفر است:
توسعه Kingdom Come نزدیک به ۷ سال با کمک ۳۰۰ توسعهدهنده و هزینهای بالغ بر دهها میلیون دلار طول میکشد، اما تام مککی (Tom McKay – بازیگر Kingdom Come) مجبور است بیش از ۵۰۰ ساعت زمان را برای ضبط دیالوگها و صداهای تکراری اختصاص دهد.
واروا در این زمینه دچار تناقض است. او به کل از این مسأله که هوش مصنوعی بتواند در ساخت سریعتر و با هزینه کمتر بازیهایش به او کمک کند، خوشحال میشود. او همچنین از وجود چتباتها برای NPCها در بازی Where Winds Meet استقبال میکند. اما همزمان با یادآوری به هوش مصنوعی نمادین سری فیلمهای Terminator، یعنی Skynet، اعتقاد دارد که نابودی انسانها با ظهور این تکنولوژی جدید اجتنابناپذیر است.
