ویدیو: خودروی اسپرت هیبریدی فراری رکورد سرعت را روی عرشه ناو هواپیمابر شکست

راننده ایتالیایی فابیو بارونه رکورد تازه‌ای در زمینه سرعت به ثبت رساند و دست به چالشی متفاوت و در عین حال بسیار پرخطر زد. او با یک خودروی مسابقه توانست بیشترین سرعت ممکن را روی عرشه پرواز یک ناو جنگی به نمایش بگذارد. با این حال، این نخستین تجربه او ...

راننده ایتالیایی فابیو بارونه رکورد تازه‌ای در زمینه سرعت به ثبت رساند و دست به چالشی متفاوت و در عین حال بسیار پرخطر زد. او با یک خودروی مسابقه توانست بیشترین سرعت ممکن را روی عرشه پرواز یک ناو جنگی به نمایش بگذارد. با این حال، این نخستین تجربه او در این زمینه نبود.

روز پنج‌شنبه در بندر چیویتاوکیا (Civitavecchia) در سواحل مدیترانه‌ای ایتالیا، بارونه موفق شد پیش از رسیدن به انتهای عرشه ناو هواپیمابر Nave Trieste و پرتاب شدن به بیرون، با خودروی فراری SF90 خود سرعتی معادل ۱۶۴ کیلومتر بر ساعت به ثبت برساند و سپس به‌موقع ترمز کند.

با این عملکرد، او رکورد پیشین خود را که سال گذشته برابر با ۱۵۲ کیلومتر بر ساعت روی عرشه ناو هواپیمابر Giuseppe Garibaldi در جنوب ایتالیا بود، پشت سر گذاشت. سازمان رکوردهای جهانی گینس تأیید کرد که نتیجه روز پنج‌شنبه جهت بررسی ثبت رسمی ارائه خواهد شد.

پس از آن‌که خدمه کشتی سطح مرطوب عرشه را که در طول شب بر اثر حضور در دریا خیس شده بود خشک کردند، بارونه خودروی فراری SF90 را در ابتدای باندی به طول ۲۳۶ متر قرار داد و با شتاب‌گیری سریع به سرعت سه رقمی رسید و سپس پیش از رسیدن به سکوی شیب‌دار عرشه ترمز کرد.

یک زمان‌سنج رسمی سرعت ۱۶۴ کیلومتر بر ساعت را از روی ابزار دقیق خودرو نشان می داد، در حالی‌که آهنگ Danger Zone از کنی لاگینز برای جمعی از خبرنگاران، افسران نیروی دریایی، مهمانان ویژه و افرادی که دعوت شده بودند پخش می‌شد.

مهندس مسابقه الساندرو تدینو هشدار داد که اگر سطح عرشه همچنان خیس باقی می‌ماند، تلاش برای ثبت رکورد ایمن نبود، چرا که دستیابی به بیشترین اصطکاک و همچنین قدرت ترمزگیری کامل در مسافت بسیار کوتاه امکان‌پذیر نمی‌شد. او به آسوشیتد پرس گفت: «اگر سطح خیس می‌ماند، دستیابی به بالاترین سرعت و بهترین ترمزگیری غیرممکن می‌شد. این شرایط می‌توانست بسیار خطرناک باشد.»

با بازگشت شرایط ایمن در عرشه ۲۳۶ متری، بارونه چندین بار عبور آزمایشی برای گرم کردن موتور V8 فراری SF90 انجام داد و سپس از انتهای عقبی باند شتاب گرفت و پیش از رسیدن به سکوی شیب‌دار، با موفقیت متوقف شد.

برخلاف پیست مسابقه، عرشه ناو جنگی با عواملی همچون پاشش نمک دریا، تغییر سطح اصطکاک، وزش باد و الزام به توقف در نقطه‌ای مشخص همراه است. طول عرشه ناو هواپیمابر Nave Trieste و وجود سکوی اسکی جامپ باعث شد که بارونه ابتدا به سرعت مطلوب برسد و بلافاصله پس از آن اقدام به کاهش سرعت کند. او این فرآیند را به نواختن پیانو تشبیه کرد که در آن دو دست و دو پا همزمان در حال کار هستند.

عدد ثبت‌شده برای سرعت فراری SF90 و الزام به ترمزگیری دقیق در بازه‌ای کوتاه، موجب شد این دستاورد فراتر از یک شتاب‌گیری ساده مورد توجه قرار گیرد. رکورد ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت بارونه از رکوردهای مشابه دیگری که روی عرشه ناوها انجام شده پیشی گرفت. به‌عنوان نمونه، در سال ۲۰۱۹ یک پورشه تایکان توربو S در جریان یک نمایش رسمی روی ناو هواپیمابر USS Hornet به سرعت ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت رسید و سپس متوقف شد.

پس از ثبت این موفقیت، بارونه تمرکز را عامل اصلی موفقیت خود دانست و گفت: «مهم‌ترین چیز حفظ تمرکز است و تازه در میانه مسیر متوجه می‌شوید که رکورد را شکسته‌اید. من دو دست و دو پا دارم و آن‌ها را همزمان مانند یک پیانیست به کار می‌گیرم.»

تدینو نیز اعلام کرد که تیم بارونه نتیجه ثبت‌شده و تأییدشده را به کتاب رکوردهای جهانی گینس ارسال خواهد کرد.

اشتراک‌گذاری »