شرکت آئودی (Audi) با رونمایی از خودروی مفهومی جدید خود، نهتنها چشماندازی از آیندهی خودروهای اسپرت تمامبرقی ارائه کرده، بلکه آغازگر یک تحول بنیادین در فلسفهی طراحی این برند لوکس آلمانی نیز بوده است. این خودرو با الهام از گذشتهی دور و نزدیک آئودی، مسیر تازهای را برای زبان طراحی محصولات آینده ترسیم میکند.
شرکت آئودی اخیراً از یک خودروی مفهومی خیرهکننده رونمایی کرده که نهتنها نمایی از آنچه یک خودروی اسپرت برقی در آینده میتواند باشد را ارائه میدهد، بلکه آغازگر یک تحول عظیم برای این برند لوکس آلمانی نیز هست. این خودرو که یادآور مدل افسانهای Audi TT است، فلسفهی طراحی جدیدی را معرفی میکند، فلسفهای که بهطور متناقضی از گذشتهی دور و نهچندان دور این خودروساز الهام گرفته شده است. در هر دو مورد، شرکت باید به مسیر خود ادامه دهد، نسخهی تولیدی این خودرو را بسازد و زبان طراحی جدید خود را هرچه سریعتر در کل محصولاتش پیادهسازی کند، و دلایل آن روشن است.
مدل مفهومی جایگزین مدلهای TT و R8
این خودرو مفهومی با نام Concept C، یک رودستر تمامبرقی دو نفره با سقف سخت جمعشوندهی الکتریکی است، ویژگیای که برای نخستینبار در یک رودستر آئودی دیده میشود. با توقف تولید مدلهای TT و R8، شرکت در حال حاضر فاقد یک مدل سرگرمکننده و روباز در مجموعهی گستردهی خود است. اما اگر این خودرو بهدرستی اندازهگیری و برای تعامل مهندسی شود، نسخهی تولیدی آن میتواند بهخوبی جایگزین هر دو مدل مذکور شود.
مشخصات فنی و انتخابهای مهندسی

فرم بدنهی جدید این خودرو هیجانانگیز است. آئودی هنوز هیچ جزئیات فنی دربارهی نیروی محرکهی این خودرو منتشر نکرده، اما مدل مذکور تمامبرقی است، که بهمعنای گشتاور بسیار بالا از لحظهی شروع حرکت است. علاوه بر این، در خودروهای برقی، افزودن سیستم چهارچرخ محرک برای عملکرد و کشش بیشتر بسیار آسان است که فقط کافیست یک یا دو موتور الکتریکی اضافه شود.
ما نمیدانیم دقیقاً چه چیزی این خودرو را به حرکت درمیآورد، اما آئودی اعلام کرده که این خودرو دارای باتری مرکزی است، که ظاهراً جایگزین بستهی باتری زیر کف خودرو شده است. این انتخاب مهندسی ممکن است ظرفیت کلی باتری را کمی محدود کرده و برد خودرو را کاهش دهد، اما در عوض باعث میشود خودرو نسبت به سایر مدلهای برقی ارتفاع کمتری داشته باشد. این ویژگی میتواند تناسبات جذابتری ایجاد کرده و احتمالاً آیرودینامیک را نیز بهبود بخشد.
زیباییشناسی و میراث طراحی آئودی در Concept C


جدا از پرکردن خلأ موجود در مجموعهی محصولات آئودی و ارائهی گزینهای منحصربهفرد به مشتریان، دلیل دیگر برای تولید این خودرو مفهومی، زیبایی خیرهکنندهی آن است. با فرمهای ساده، تناسبات چشمنواز و جزئیات پیچیده، این مدل مفهومی بهراحتی میتواند نسخهی قرن بیستویکمی مدل TT نسل اول باشد. آن خودرو در سال ۱۹۹۵ بهعنوان یک طرح مفهومی معرفی شد و چند سال بعد وارد خط تولید شد. مدل TT بهدلیل طراحی خوشسلیقهاش به یک افسانهی طراحی خودرو تبدیل شد که البته مدل Concept C نیز میتواند همین مسیر را برای نسل جدیدی از رانندگان طی کند.
میراث طراحی، نقش بزرگی در سبک ظاهری این خودرو دارد. در بخش جلو، جلوپنجرهی Concept C (که در واقع جلوپنجرهی واقعی نیست، بلکه یک سطح یکپارچه با خطوط عمودی ظریف است، چرا که خودروهای برقی نیازهای خنکسازی مشابه خودروهای احتراقی ندارند) ممکن است نسبت تصویری شبیه آیپد داشته باشد، اما شکل این قطعه در واقع از منبعی غیرمنتظره الهام گرفته شده (اهام گرفته شده خودروی مسابقهای Auto Union Type C از سال ۱۹۳۶) است. فقط کافیست به نمای جلوی هر دو خودرو نگاه کنید تا شباهتها را ببینید.
خودروسازان معمولاً مشکلی با الهامگرفتن از خودروهای تاریخی ندارند، اما در قرن بیستویکم، بسیار نادر است که طراحیها تا دههی ۱۹۳۰ عقب بروند—و همین ویژگی طراحی خوشساخت و یکپارچه را بسیار جذاب کرده است. علاوه بر این، نمای جلوی این خودرو مفهومی از نسل سوم مدل A6 نیز الهام گرفته که حدود سال ۲۰۰۴ معرفی شد و جلوپنجرهی جدید و بحثبرانگیز تکقاب برند را به نمایش گذاشت.
طراحان از گذشتهی نزدیک نیز الهام گرفتهاند. صحبت از مدل A6 حدود ۲۰ سال پیش است که این خودرو متعلق به دوران طلایی طراحی آئودی است، یعنی زمانی که این برند بهخاطر طراحیهای فوقالعاده تمیز و تقریباً مینیمالیستیاش شهرت داشت که البته سبکی که آئودی در سالهای اخیر از آن فاصله گرفته است. مدلهای مدرن آئودی، هرچند هنوز جذابند، اما نسبت به گذشته مثل هموچون سایر خودروسازن شلوغ شده است.
بازگشت به سادگی؛ زبان طراحی جدید آئودی

با معرفی مدل مفهومی و زبان طراحی جدیدی که این خودرو به نمایش میگذارد، برند چهار حلقهای نشان میدهد که در حال بازگشت به گذشتهی نهچندان دور خود است، دورانی که خودروهایش ظریف و ساده بودند. این رویکرد میتواند راهی فوقالعاده برای تمایز آئودی از رقبای سنتی مانند BMW، مرسدسبنز و لکسوس، و همچنین سایر خودروسازان باشد.
این مدل همچنین دارای چند نماد الهامگرفته از مدل TT است. آینههای جانبی دربدار و کپسولیشکل آن کوتاه و پهن هستند و روی ستونهای عمودی کوچک دقیقاً مانند نسل اول TT نصب شدهاند. خط سقف خمیده که تا انتهای عقب خودرو امتداد دارد، و شکل پنجرههای جانبی (یا بهاصطلاح DLO در زبان طراحی خودرو در واقع همان شیشههای جانبی خودرو) نیز یادآور TT هستند، هرچند شیشههای جانبی Concept C کمی متفاوت و هیچ پنجرهی مثلثی در پایهی ستون A وجود ندارد و قطعات پشت پنجرههای اصلی جانبی، درجهای همرنگ بدنه هستند.
این خودرو پیشنمایشی از زبان طراحی جدید آئودی است. بهراحتی از شلوغی طراحیهای امروزی عبور میکند. برای رسیدن به این هدف، آئودی از شکل و شمایلی استفاده کرده که آن را «سادگی رادیکال» توصیف میکند. بر همین اساس، نمای بیرونی Concept C بهطرز باورنکردنیای تمیز و ظریف است، بدون تزئینات اضافی یا خطوط و منحنیهای غیرضروری.
در جمعبندی، آئودی در بیانیهای رسانهای اعلام کرد:
«آئودی CONCEPT C آغازگر فلسفهی طراحی جدیدی است و بنابراین لحظهای تعیینکننده برای برند چهار حلقهای محسوب میشود. این خودرو پیشنمایشی از یک مدل تولیدی آینده است و طراحی مدلهای بعدی را نیز شکل خواهد داد.»
جزئیات طراحی جلو و عقب خودرو


در دو طرف جلوپنجره، نمای جلویی خودرو با چراغهای جلوی باریک و خیرهکنندهای تزئین شده که از چهار عنصر نوری مجزا تشکیل شدهاند، ویژگیای که احتمالاً بهعنوان امضای طراحی آیندهی آئودی مطرح خواهد شد. برای حفظ انسجام، این تم در بخش عقب خودرو نیز ادامه یافته، جایی که چراغهای عقب از همان الگو پیروی میکنند و دو انتهای خودرو را بهزیبایی به هم متصل میکنند.
بخش عقب خودرو نیز بسیار تمیز طراحی شده، با پهلوهایی بسیار عریض که حاصل خط سقف باریکشونده هستند. بهجز چند خط بُرش، نشانهای از دیفیوزر در بخش پایینی، و چند دریچهی افقی بهجای پنجرهی عقب سنتی، چیز زیادی در این قسمت دیده نمیشود و همین موضوع بسیار دلنشین است. شلوغترین بخش عقب خودرو احتمالاً لوگوی آئودی است که در مرکز نصب شده است.
طراحی داخلی؛ بازگشت به دوران اوج آئودی


در نهایت، دلیل دیگر برای تولید Concept C، طراحی داخلی فوقالعادهی آن است. کابین خودرو بهاندازهی بدنهاش تمیز و ساده است و بازگشتی به دوران اوج آئودی محسوب میشود. در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته، این خودروساز بهخاطر کیفیت بالای طراحی داخلیاش مشهور بود. طراحیهایی که از خودروهای مشابه خوشسلیقهتر و باکیفیتتر بودند. از آن زمان تاکنون، آئودی نسبت به رقبا عقب افتاده اما حالا دیگر اینطور نیست.
در این خودرو، داشبوردی افقی و ساده بدون تزئینات اضافی دیده میشود که شامل کنترلهای لمسی سیستم تهویه است و روی یک قطعهی تزئینی کشیدهشده در عرض خودرو نصب شدهاند. همانطور که در سال ۲۰۲۵ انتظار میرود، یک صفحهنمایش دیجیتال برای نشاندهندهها وجود دارد، اما برخلاف خودروهایی که یک تبلت به داشبورد چسباندهاند، این نمایشگر بهطور کامل با محیط اطراف خود یکپارچه شده است. همچنین یک نمایشگر لمسی ۱۰٫۴ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی وجود دارد که فقط در مواقع نیاز قابل مشاهده است، زیرا برای ظاهری تمیزتر میتوان آن را جمع کرد.
برای ارتقای تجربهی کاربری، این آئودی همچنین دارای قطعات آلومینیومی آنودایز شده است که ظاهر و حس پریمیومی ایجاد میکنند. کنترلهای فیزیکی واقعی نیز وجود دارند، و دکمهها هنگام فشردهشدن صدای «کلیک» خاص برند را بسیار واضح تولید میکنند. حتی حلقههای آئودی روی پوشش ایربگ از فلز واقعی ساخته شدهاند، که تجربهی کاربری را بیشازپیش ارتقا میدهند.
از فناوری گرفته تا مواد و ویژگیها، همهچیز در این کابین چشمگیر است و این دلیل دیگریست که چرا آئودی باید هرچه زودتر ساخت نسخهی تولیدی Concept C را آغاز کند. این خودرو ممکن است فعلاً فقط یک طرح مفهومی باشد، اما نکات دوستداشتنی زیادی در آن وجود دارد.