بلاگ

  • اعلام برنامه تشییع و خاکسپاری ۱۴ شهد گمنام در خوزستان

    [ad_1]

     براساس اعلام اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان،   پیکر پاک و مطهر ۱۴ شهید گمنام در شهر‌های مختلف کربلای ایران و بر دستان شهید پرور و ولایت مدار این استان تشییع و خاکسپاری می‌شوند.

    برنامه معنوی تشییع شهدای گمنام روز یکشنبه، ۲۶ آذرماه همزمان با سالروز شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا (س) ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه در اهواز برگزار خواهد شد.

    روز سه شنبه ۲۸ آذرماه: ماهشهر، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ساعت ۹ صبح

    روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه: آبادان، منطقه آزاد اروند، ساعت ۹ صبح

    روز پنجشنبه ۳۰ آذرماه: مسجدسلیمان، هوانیروز ساعت ۹ صبح

    روز شنبه: ۲ دی ماه: آبادان، اردوگاه شهید فرهانیان ساعت ۹ صبح

    روز یکشنبه ۳ دی ماه: امیدیه، پارک شهر، ساعت ۹ صبح

    روز دوشنبه ۴ دی ماه: اهواز، شرکت فولاد اکسین ساعت ۹ صبح

    روز سه شنبه ۵ دی ماه: خرمشهر، پادگان دژ ساعت ۹ صبح

    روز چهارشنبه ۶ دی ماه: ماهشهر، پتروشیمی امیرکبیر ساعت ۹ صبح

    روز پنجشنبه ۷ دی ماه: اهواز، صدا و سیمای استان خوزستان ساعت ۹ صبح

    روز شنبه ۹ دی ماه: اندیکا، اسلام آباد ساعت ۹ صبح

    روز سه شنبه ۱۲ دی ماه: آغاجاری، پالایشگاه بیدبلند ساعت ۹ صبح

    روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه: اهواز، کوی باهنر، پارک صداقت شهرداری ساعت ۹ صبح

    روز دوشنبه ۷ اسفندماه: دارخوین، لشکر امام حسین (ع) ساعت ۹ صبح

    روز یکشنبه ۲۰ اسفندماه: اهواز، شهرک الهیه ساعت ۹ صبح

    در دوران ۸ سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، هزاران نفر شهید، جانباز و جاویدالاثر شدند، اما مردم غیور ایران اجازه ندادند ذره‌ای از خاک میهن اسلامی به دست دشمن بیفتد.

    [ad_2]

  • آتش سوزی در پالایشگاه اصفهان/ خسارت جانی گزارش نشد+ فیلم

    [ad_1]

    محمد ده بیدیان، مدیر روابط عمومی پالایشگاه اصفهان گفت: خوشبختانه این حادثه با همت نیروهای آتش نشانی پالایشگاه در کمترین زمان ممکن مهار شده است.

    وی افزود: این حادثه خسارت جانی نداشت.

    [ad_2]

  • اجرای تمهیدات ترافیکی در آیین سالروز شهادت حضرت زهرا (س)

    [ad_1]

    حمدلله رحمتی پور اظهار کرد: این تمهیدات فردا یکشنبه به منظور روان سازی ترافیک و تسهیل در عبور و مرور به ویژه در محدوده اماکن متبرکه و امامزاده‌های استان اجرا می‌شود.

    وی اضافه کرد: همچنین همزمان با تشییع پیکر ۶ شهید گمنام دفاع مقدس از ساعت ۹ صبح فردا یکشنبه ممنوعیت تردد از میدان توحید تا مصلی امام خمینی (ره) کرج اعمال می‌شود.

    رحمتی پور گفت: براین اساس بلوار امامزاده حسن (ع) از تقاطع مصباح تا امامزاده و بالعکس، خیابان زکریای رازی (حدفاصل تقاطع کارخانه قند تا سه راه خوابگاه) و بلوار شهید شریفی، از میدان توحید به سمت امامزاده حسن (ع) در این مدت تحت پوشش طرح ترافیکی است.

    رییس پلیس راهنمایی و رانندگی البرز افزود: اجرای محدودیت تردد از ساعت هفت صبح روز یکشنبه ۲۶ آذرماه جاری آغاز شده و تا پایان مراسم ادامه دارد.

    [ad_2]

  • یک نفر در زاهدان اعدام شد/ قوه قضائیه: جاسوس موساد بود

    [ad_1]

    میزان، رسانه قوه قضائیه به نقل از روابط عمومی دادگستری استان سیستان و بلوچستان نوشت: صبح امروز شنبه ۲۵ آذرماه حکم اعدام فردی که به اتهام ارتباط با سرویس‌های بیگانه از جمله موساد در سیستان و بلوچستان محاکمه و محکوم شده بود، اجرا شد.

    این فرد ضمن ارتباط با سرویس‌های بیگانه از جمله موساد به صورت آگاهانه اقدام به جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده کرده و با مشارکت مرتبطین خود، اسناد را در اختیار سرویس‌های بیگانه به ویژه موساد قرار می‌داد.

    پرونده این فرد پس از دستگیری و تکمیل تحقیقات در دادسرا به اتهام «همکاری اطلاعاتی و جاسوسی به نفع رژیم متخاصم صهیونیستی، جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده و در اختیار قرار دادن اطلاعات به افسر سرویس جاسوسی موساد به صورت مستقیم با هدف بر هم زدن نظم کشور و تبلیغ به نفع گروه‌های و سازمان‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران» به دادگاه انقلاب زاهدان ارسال شد.

    پس از رسیدگی به پرونده، این فرد به اعدام محکوم و حکم صادر به متهم و وکلای وی ابلاغ شد.

    پس از اعتراض متهم به حکم صادر، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و پس از رسیدگی مجدد، ضمن رد فرجام خواهی حکم بدوی از سوی دیوان عالی کشور تایید و ابرام شد.

    همچنین با تقاضای عفو متهم، پرونده وی به حکم عفو مرکزی قوه قضاییه ارسال و با تشکیل جلسه به دلیل عدم احراز شرایط تقاضای این متهم رد شد. 

    با تکمیل پرونده و انجام تشریفات قانونی حکم اعدام این فرد صبح امروز در زندان زاهدان اجرا شد.

    [ad_2]

  • چه کسانی این سرنوشت شوم را برای فولاد رقم زدند؟

    [ad_1]

    خوزستان یک کارشناس فوتبال گفت: چه کسانی چنین سرنوشت شوم و نامبارکی را برای فولاد خوزستان رقم زدند که پس از ۱۲ هفته با ۵ گل زده، ضعیف‌ترین آمار بین ۱۶ تیم لیگ برتر فوتبال کشور را دارد؟

    امین یزدانی در گفت وگو با ایسنا با بیان این که چه بر سر فولاد خوزستان آمده است که اکنون در قعر جدول قرار دارد؟ اظهارکرد: باشگاه بزرگ فولاد خوزستان که نماد یک باشگاه مدرن با ایجاد زیرساخت های مناسب و کم نظیر و همراه با یک آکادمی مطلوب در سطح فوتبال کشور بشمار می رود، در فصل گذشته و به ویژه فصل جاری لیگ برتر، تمام دوستداران و علاقه مندان فوتبال خوزستان را نگران و حتی تا مایوس و ناامید کرده است.

    فولاد به شدت بیمار است

    وی ادامه داد: کسب نتایج ضعیف و شیوه فوتبالی نگران کننده، دل هر علاقه‌مند و عاشق فوتبال خوزستانی را به درد می‌آورد. فولادی که دو قهرمانی در لیگ برتر، یک قهرمانی در جام حذفی و یک قهرمانی در سوپر جام را در کارنامه دارد و از طرفی در طول چند دهه اخیر، بازیکنان نامداری را در سطوح مختلف تیم های ملی فوتبال تحویل داده، اکنون به شدت بیمار و نیازمند یک طبیب حاذق است.

    فولاد در غمبارترین دوران حیات باشگاه به سر می‌برد

    این کارشناس فوتبال عنوان کرد: چه کسانی چنین سرنوشت شوم و نامبارکی را برای فولاد خوزستان رقم زدند که پس از ۱۲ هفته با ۵ گل زده، ضعیف‌ترین آمار بین ۱۶ تیم لیگ برتر فوتبال کشور را دارد؟ تفاضل  ۱۵ – غمبارترین دوران حیات این باشگاه مدرن و برند فوتبال خوزستان را رقم زده است.

    مارتینس علم و توان کمک به فولاد را ندارد

    وی با بیان این که با احترام به آقای مارتینس ولی او مطلقا نمی‌تواند هیچ‌ کمکی به فولاد کند، افزود: مارتینس هم علم و توانش را ندارد و هم کیفیت فنی بازیکنان فولاد در حد و اندازه های بهترین باشگاه از حیث امکانات سخت افزاری و زیرساختی کشور نیست.

    تکرار “خوزستان و آبادان، برزیلته” نوعی خودفریبی است

    یزدانی بیان کرد: به نظرم تکرار “خوزستان و آبادان، برزیلته” نوعی خودفریبی است زیرا دهه هاست که هیچ‌کدام از تیم های خوزستانی به شیوه و روش فوتبال قدیم برزیل، بازی نمی کنند. وقتی خود برزیلی ها، شیوه و سبک بازی خودشان را فراموش کرده اند، ما چگونه این روش منسوخ در فوتبال جهان را آرزومندیم و هنوز به آن دلخوشیم. شیوه ها و  سبک‌های مختلف و متنوع‌ و مدرنی در فوتبال جهان در حال انجام است که چشم ها را می‌نوازد و دل ها را صیقل می هد و ما از همه آن ها غافلیم و خود را به شیوه ای از فوتبال قدیم جهان گره زده ایم که خود دهه ها از صحنه فوتبال جهان رخ بربسته است.

    نیاز به نیروی انسانی متخصص داریم

    وی ادامه داد:  برای این که  فوتبال خوزستان در مسیر رشد، ترقی، توسعه و پیشرفت قرار گیرد، باید زیرساخت را ایجاد کرد و توسعه داد و نیز مشکلات مالی را برطرف کرد. سپس  فلسفه نوین و جدیدی را برای بازی انتخاب کرد و آن را از طریق مربیان متخصص، آگاه و به روز و البته با تلفیقی از مربیان با تجربه و جوان در آکادمی ها اجرایی و پیاده سازی کرد.
    ما نیاز به نیروی انسانی متخصص در تمام زمینه های فوتبال روز جهان داریم که لازمه آن نیز برنامه ریزی های کوتاه، میان مدت و به ویژه بلندمدت است.

    باید احساسات کاذب و زودگذر را دور ریخت

    این کارشناس فوتبال با تاکید بر این که باید احساسات کاذب و زودگذر را دور ریخت و با خرد، تعقل و عملگرایی به دنبال آینده نسل نونهال، نوجوان و جوان کنونی فوتبال خوزستان باشیم، گفت: اگر به فولاد کنونی نگاهی گذرا بیندازیم، لزوم بکارگیری مدیریت کارآمد و متخصص و همچنین تدوین برنامه ریزی های شفاف و قابل اجرا که قطعا باید با صبر و شکیبایی هواداران همره باشد، چاره راه است و می توان کم کم از این برزخ کنونی گذر کرد تا به ساحل آرامش در فوتبال استان رسید.

    آینده تیره و تاری در انتطار فوتبال خوزستان است، اگر…

    وی عنوان کرد: قرارگرفتن سه تیم خوزستانی در انتهای جدول، زنگ ناقوس خطر را برای فوتبال سرزمین نخل و آفتاب و نفت به صدا درآورده است و چنانچه از امروز به فکر سال‌های آتی برای فرزندان محروم، اما مستعد این خطه فوتبال خیز کشور نباشیم، قطعا آینده تیره و تاری در انتطار فوتبال، این عشق ابدی بچه های پابرهنه سرزمین اسطوره‌های فراموش نشدنی مستطیل سبز خواهد بود.

    انتهای پیام

    [ad_2]

  • توسعه اقتصاد دریا محور نقطه عطفی برای پیشرفت و اقتصاد پایدار است

    [ad_1]

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان

    مهرداد عرب اول  در حاشیه دومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی سیستان و بلوچستان که با محوریت توسعه اقتصاد دریا محور برگزار شد  بیان کرد: قرار گرفتن تنها بندر اقیانوسی کشور یعنی بندر چابهار از مزیت‌های برجسته تجارت این استان مرزی به شمار می‌رودکه بهره‌مندی این بندر از موقعیت استراتژیک جهت ترانشیپ و ترانزیت کالاهای بنادر حوزه خلیج ‌فارس، افغانستان و آسیای میانه در صورت توجه و سرمایه‌گذاری مناسب و همچنین فراهم‌سازی زیرساخت‌ها می‌تواند در راستای ثروت‌آفرینی و توسعه شرق کشور نقش ویژه‌ای ایفا کند.

    رفع چالش‌ها لازمه توسعه تجارت در تنها بندر اقیانوسی ایران

    وی با بیان اینکه از بندر چابهار به عنوان دروازه ملل یاد می شود، افزود: اقتصاد دریا محور یک موضوع فرابخشی، بین بخشی و سرزمینی و یک رویکرد نوین در توسعه سرزمین به منظور استفاده از مزیت‌های نسبی و رقابتی دریا، سواحل، جزایر و پسکرانه‌ها به منظور تحقق هدف متنوع سازی اقتصاد بوده و در واقع راهبردی اساسی، توسعه‌ای، کنشگرا و تحول آفرین است.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اقتصاد دریا به ۲ حوزه اقیانوسی و ساحلی تقسیم می‌شود، ادامه داد: اقتصاد اقیانوسی دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که تمام یا بخشی از نهادهای مورد نیاز را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از اقیانوس، دریا و دریاچه های بزرگ تامین می‌کنند اما اقتصاد ساحل فعالیت‌های اقتصادی درنوار ساحلی را دربر می‌گیرد.

    وی تاکید کرد: با دارا بودن حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوبی و شمالی که حدود ۴۰ درصد از مرزهای کشور را تشکیل می دهد اما از نظر بهره برداری از این نعمت خدادادی در رتبه‌های آخر جهان قرار داریم، این در حالیست که بسیاری از کشورهای جهان سهم عمده ای از تولید ناخالص ملی خود را از دریا تأمین می کنند.

    عرب اول تصریح کرد: در زمینه بهره‌مندی از تولید ناخالص ملی ویتنام و سپس چین با بیش از ۵۰ درصد، در صدر قرار دارند و ایران با حدود ۲ تا ۲.۵ درصد از تولید ناخالص ملی خود را از دریا تأمین می کند که با توجه به پتانسیل های موجود در کشور، رقم پایینی محسوب می‌شود.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان در ادامه اشاره‌ای به اصلی ترین قابلیت‌ها، مزیت‌ها و فرصت‌ها در بخش‌های بازرگانی، حمل و نقل و شیلات استان کرد و گفت: چالش توزیع نامتوازن جمعیت در کشور، نگاه تمرکزگرایی، عدم توجه جدی به پتانسیل ها و ظرفیت و منابع به خصوص در نواحی با مرز آبی بسیار جدی است.

    وی یکی از مزیت‌های ایران در صنعت بانکرینگ را سواحل گسترده با آبخور مناسب عنوان کرد و گفت: در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۳۰ میلیون تن سوخت عرضه شده که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ اندازه بازار جهانی بانکرینگ به میزان ۱۶۰ میلیارد دلار برسد، با توجه به ظرفیت مصرف بیش از ۳۰ میلیون تن سوخت کشتی در سال، در منطقه خلیج فارس به علت تردد بالای کشتی ها و شناورهای عبوری سهم ایران از بانکرینگ می تواند قابل ملاحظه باشد در حالیکه فعلا این سهم کمتر از هشت درصد برآورد می شود، سیستان و بلوچستان در مسیر ۲ کریدور از سه کریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار دارد و این مساله باعث شده تا این منطقه به عنوان محور ترانزیتی طرح توسعه جنوب شرق نامیده شود.

    عرب اول اظهار کرد: فرصت‌ سرمایه‌گذاری ‌منطقه ‌سواحل‌ مکران در حوزه شیلات، کشاورزی، گردشگری حمل و نقل و ترانزیت، شهرسازی، نفت و گاز، پتروشیمی، صنعت، نیروگاه و آب شیرین کن ها باید مدنظر قرار گیرد اگر چه اقداماتی پیرامون این حوزه ها انجام شده که باید تقویت شود.

    چالش‌ها، الزامات و راهکارهای توسعه اقتصاد دریا محور

    وی به چالش‌های‌ پیشرو ‌اقتصاد دریا محور بویژه‌ توسعه ‌تجارت اشاره کرد و ادامه داد: نبود زیرساخت ریلی، کمبود ‌ناوگان‌ حمل ‌و نقل‌ زمینی، افزایش ‌کرایه ‌حمل‌ و ‌نقل‌ جاده‌ای، مشکلات زیرساخت جاده‌ای، نبود مدیریت‌ واحد دریایی و نهاد ‌متولی ‌سواحل ‌کشور ‌در راستای ‌اقتصاد پایدار از جمله چالش‌های این بخش است.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان پیرامون مطلب فوق تاکید کرد: توجه به موضوعات و محورهای کلیدی توسعه دریا محور، توجه به توان اکولوژیک در برنامه ریزی‌های توسعه با توجه به اصول آمایش سرزمین، توجه به اقلیم مناطق و نواحی ساحلی، توجه به ظرفیت های حمل و نقل دریایی، توجه‌ به‌ اصول ‌مدیریت‌ یکپارچه‌ مناطق‌ ساحلی، توجه به نوآوری در حوزه دریایی، استفاده ‌ازتجربیات ‌جهانی، توجه‌ به ‌منابع‌ انسانی‌ ، مشارکت ‌دادن‌ ‌جامعه‌ محلی ‌در ‌تصمیم‌گیری‌ها، توجه‌ به ‌تسهیل ‌امور ‌سرمایه‌گذاری داخلی ‌و ‌خارجی و توجه‌ به‌ حوزه ‌پر ظرفیت گردشگری ‌دریایی از الزامات اساسی در تحقق توسعه اقتصاد دریا محور به شمار می روند.

    وی گفت: در خصوص راهکارهای توسعه تجارت بر پایه اقتصاد دریا می توان به مواردی همچون افزایش تدریجی سهم ترانزیت و ترانشیپ دریایی کشور، ضرورت ایجاد خط ریلی بین بنادر چابهار و گوادر پاکستان، توزیع نیروی انسانی متخصص متناسب با ظرفیتها و طرحهای توسعه ای، توسعه بنادر و تأمین تجهیزات دریایی و بندری متناسب با زیرساختهای ایجاد شده اشاره نمود.

    عرب اول با اشاره به ۹ سیاست ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب پیرامون توسعه دریامحور در آذرماه سال جاری، افزود: باید در زمینه توسعه اقتصاد دریا محور کار در سیستان و بلوچستان با مشارکت دستگاه‌های ذیربط در این حوزه شروع و سه گام در مرحله اول مورد توجه قرار گیرد که گام اول اولویت بندی میان رشته فعالیت‌های اقتصاد دریا بر اساس معیارهایی نظیر اشتغال زایی، استقرار جمعیت و ارز آوری لذا برای اولویت اول فعالیت‌های بانکرینگ، شیلات، کشتی سازی و گردشگریی پیشنهاد می شود. پس از آن در گام دوم اولویت بندی زیر رشته فعالیت‌ها بر اساس معیارهایی نظیر بازار فروش و بازگشت سرمایه و در گام سوم نیز انتخاب طرح‌های اجرایی در ۲ مقیاس ملی واستانی بر اساس معیارهایی مانند تکمیل زنجیره ارزش، میزان سرمایه گذاری خصوصی یا تعاونی و میزان پیشرفت طرح مد نظر قرار گیرد.

    [ad_2]

  • اتفاقاتی که بعد از خوردن شیرموز در بدن مان می‌افتد

    [ad_1]

    متخصصان تغذیه تاکید دارند از مصرف شیر با هر نوع ماده غذایی مانند موز پرهیز کنید

    ترکیب شیر و موز، یک ترکیب دوست‌داشتنی در میان بسیاری از مردم است. شیر موز یک نوشیدنی است که به صورت میان وعده برای کاهش تشنگی و به دلیل خواص آن مصرف می‌شود. با این حال، باید بدانید فارغ از مزه لذیذ آن، این ترکیب به هیچ عنوان مناسب بدن نیست.

    مفید یا مضر بودن ترکیب شیر موز همواره محل اختلاف میان متخصصان تغذیه بوده است.

    هاریش کومار، یک متخصص تغذیه هندی در این باره می‌گوید: من به هیچ عنوان به افراد توصیه نمی‌کنم که از ترکیب شیرموز استفاده کنند، زیرا این ترکیب برای بدن مضر است. حتی اگر می‌خواهید شیر و موز را به صورت جداگانه مصرف کنید، باید این نکته را به یاد داشته باشید که اول شیر را مصرف کرده و پس از ۲۰ دقیقه موز را بخورید.

    او افزود: حقیقت این است که ترکیب شیرموز باعث به تاخیر افتادن روند گوارش شده و اختلالات خواب را درپی خواهد داشت.

    تحقیقات نشان داده است خوردن شیر موز می‌تواند باعث تولید مواد سمی در بدن شود. همچنین این موضوع می‌تواند به گرفتگی سینوس‌ها، سرماخوردگی، سرفه، و آلرژی در فرد دامن بزند. از سویی دیگر، گرچه این دو مواد غذایی هر دو مزه شیرینی دارند، اما در روند پس از هضم شرایط آن‌ها بسیار متفاوت است.

    در حقیقت موز پس از هضم در معده ترش شده، در حالی که شیر شیرین می‌شود. همین موضوع باعث سردرگمی دستگاه گوارش شده و می‌تواند منجر به سمی شدن، بروز آلرژی و دیگر مشکلات ناشی از عدم تناسب در مصرف مواد غذایی می‌شود.

    متخصصان هندی می‌گویند ترکیب شیر و موز، یک ترکیب نامتناسب برای بدن است که می‌تواند باعث عدم تعادل غذایی شود. این امر می‌تواند باعث توقف روند هضم غذا و بروز اختلال در کارکرد باکتری‌های مفید روده شود.

    این عدم تعادل غذایی مشکلات پوستی مانند جوش و یا آلرژی را درپی خواهد داشت. همچنین واکنش‌های منفی بدن پس از مصرف شیر موز می‌تواند شامل طیف گسترده‌ای از مسائل مانند مسدود شدن کانال‌های بدن، بروز مشکلات قلبی، استفراغ و اسهال شود.

    توصیه می‌شود این دو ماده غذایی را با یکدیگر مصرف نکنید. بسیاری از افراد دوست دارند میوه‌ها و مواد غذایی مانند شیر را بدون توجه به خواص آن‌ها داخل مخلوط کن ریخته و ترکیب کنند. این در حالی است که گرچه این مواد غذایی به طور جداگانه خواص زیادی دارند، اما ترکیب آن‌ها می‌تواند برای بدن مضر باشد. توصیه می‌شود پیش از ترکیب هر مواد غذایی با یک متخصص تغذیه در این زمینه مشورت کنید.

    [ad_2]

  • ذبح ۸۰ راس گوسفند در ایام سالروز شهادت حضرت زهرا (س)

    [ad_1]

    سید محمد‌جعفر امامیان، مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان کرمانشاه گفت : بیستمین مرحله قربانی و عقیقه با عنوان «پویش نذر قربانی ۸۰ راس گوسفند» به همت خادمیاران رضوی و مشارکت خیرین همزمان با ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) برگزار شد.

    وی ادامه داد: گوشت گرم در بسته‌های یک کیلوگرمی بین یک‌هزار و ۱۰۰ خانواده کم بضاعت از طریق شبکه محله‌ای و منطقه‌ای خادمیاری در سراسر استان توزیع می‌شود.

    مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: با عنایت حضرت رضا (ع) تاکنون یک‌هزار و ۲۲۴ راس گوسفند طی ۲۰ مرحله قربانی و ۲۳ هزار و ۲۲۴ بسته گوشت بین خانواده‌های نیازمند استان کرمانشاه توزیع شده است .

    [ad_2]

  • من از کودکی سودای کارگردانی داشتم، ولی همیشه اول بازیگر هستم

    [ad_1]

    سریال «داوینچیز» به کارگردانی افشین هاشمی، این روز‌ها با بازی مونا فرجاد در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است؛ سریالی درباره یک زن و شوهر بی‌پول که در یک موزه کار می‌کنند و ناگهان تابلویی از لئوناردو داوینچی را در آنجا کشف می‌کنند که می‌تواند زندگی‌شان را عوض کند. علاوه بر این سریال، مونا فرجاد تا همین چند روز گذشته نمایش «اتاقی در هتل» را به‌عنوان نخستین تجربه کارگردانی براساس ۲نمایشنامه از نیل سایمون در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه داشت. با او درباره داوینچیز و اتاقی در هتل صحبت کردیم:‌

    اول درباره سریال داوینچیز صحبت کنیم. اگر بخواهید آن را معرفی کنید، چه می‌گویید؟

    داوینچیز به‌نظر من یک‌سریال خوش‌ریتم و خوش‌رنگ و لعاب و بانمک است که قصه‌اش را خیلی خوب روایت می‌کند. فکر می‌کنم اگر بیننده‌ها آن را دنبال کنند، حتما دوستش خواهند داشت.

    این دومین همکاری شما در شبکه نمایش خانگی با افشین هاشمی بعد از شبکه مخفی زنان است. از این همکاری بگویید.

    کار کردن با افشین هاشمی واقعا لذتبخش است؛ چون از نظر من هم بازیگر و هم کارگردان خوبی است و، چون بازیگری را خیلی خوب می‌شناسد، می‌تواند خیلی درست و دقیق بازیگر را در مقام کارگردان هدایت کند؛ ضمن اینکه سابقه درجه یک تئاتری دارد و بسیار باسواد است. چه چیزی برای یک بازیگر بهتر از اینکه با کارگردانی کار کند که بتواند کاملا بازیگری‌اش را در اختیار او بگذارد؟ کسی که هم ادبیات، هم سینما و هم موسیقی را می‌شناسد و به کارگردانی اشراف دارد. بسیار هم اخلاق‌مدار است. سر کار همه‌چیز محترمانه است و طبیعتا بازیگران دوست دارند با چنین کارگردانی کار کنند؛ برای من هم همینطور است؛ و البته زمان کووید هم ویدئو‌هایی با او کار کردید که بسیار موفق بود و خیلی خوب هم دیده شد.

    بله. زمان کرونا تک‌گویی‌های زنانه براساس حروف الفبا را افشین هاشمی می‌نوشت و من اجرا می‌کردم. به‌نظرم کار منحصر به فرد و موفقی بود؛ یعنی من مشابه آن را در آن مقطع ندیده بودم. تمام تلاشم را کردم تا آنچه را می‌توانم با توجه به شرایط و امکاناتی که در اختیار داشتم، به نمایش بگذارم.

    برایم تجربه بسیار ارزشمندی بود؛ چون باعث شد روی فن بیان و حافظه‌ام خیلی کار کنم. سنجش و معیاری بود تا بتوانم نقش‌های مختلف را با واج‌آرایی‌ها و کلمات سخت که شاید امروز چندان متداول نباشد، محک بزنم. کاری بود که به جز متنی که آقای هاشمی می‌نوشت، بقیه‌اش را خودم انجام می‌دادم و به همین دلیل در زمینه‌های مختلف خودم را محک زدم و خیلی دوستش داشتم. هنوز هم خیلی دوستش دارم. متن‌های این تک‌گویی‌ها می‌تواند برای علاقه‌مندان و دانشجویان بازیگری به‌عنوان اتود استفاده شود تا بهتر روی فن بیانشان کار کنند.

    برگردیم به داوینچیز. از نقشتان در این سریال بگویید.

    رها فرزانه که نقشش را در داوینچیز بازی می‌کنم، دختری است با اصول اخلاقی خاص خودش که کارشناس موزه است. بیشتر از این نمی‌توانم توضیح دهم برای اینکه پخش سریال تازه شروع شده و هر چه بگویم شخصیت لو می‌رود، ولی نقشی است که دوستش دارم و کاملا با نقش مخمل که در شبکه مخفی زنان کار کردم، متفاوت است؛ ۲نقطه مقابل هم هستند و برای من تجربه دلپذیری بود.

    ‌بازخورد سریال تا الان چطور بوده است؟

    ممکن است درصدی از بینندگان نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. از این عزیزان که بگذریم، آنچه از دوستان اهل فن و چه از کسانی که همیشه بیننده سریال‌های شبکه نمایش خانگی هستند، می‌شنوم این است که سریال را دوست دارند. به‌نظرشان کار خوش‌آب‌ورنگ و خوش‌ریتم باحالی بوده است. این کلمات را زیاد شنیده‌ام. به‌نظر خودم کار تروتمیزی است و تا جایی که می‌شده همه تلاش کرده‌اند کار درست انجام شود. بازی‌های خوب و یکدستی به‌نظرم در کار می‌بینید.

    شما هم تجربه کار تلویزیونی دارید و هم نمایش خانگی. این دورسانه به‌نظرتان چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

    تولیدات هنری و فرهنگی ممکن است مشمول ممیزی شود، ولی در تلویزیون این سختگیری‌ها دوچندان است. بسیاری از مواردی که در تلویزیون به آن ایراد می‌گیرند بر اساس سلایق است که این روند تأثیر منفی بر تعداد مخاطبان می‌گذارد. در این میان شبکه نمایش خانگی به دلیل اهمیتی که به تعداد مخاطبان می‌دهد این مسایل با دید بازتری اعمال می‌شود. در تلویزیون به چیز‌هایی ایراد می‌گیرند که گاهی واقعا دور از ذهن است. این باعث می‌شود مخاطب از دست برود.

    در شبکه نمایش خانگی قصه‌های جدید و رنگ و لعاب بیشتری وجود دارد. به‌دلیل اینکه برای دیدن این سریال‌ها مخاطب باید اشتراک بخرد، سازندگان حساس‌تر هستند تا قصه، تصویر و کیفیت بهتری ارائه دهند. نمی‌گویم در مورد تمام سریال‌ها چنین اتفاقی افتاده است، اما بیشتر سریال‌ها با حساسیت بیشتری ساخته می‌شوند؛ چون می‌خواهند مخاطب جذب کنند.‌ای کاش تلویزیون هم این کار را انجام دهد تا مخاطبانش از دست نروند. این را به‌عنوان کسی می‌گویم که کارم را از تلویزیون شروع کرده‌ام و شناخت و لطفی که مردم به من دارند، به واسطه کار و حضورم در تلویزیون است. به‌نظرم تلویزیون رسانه ارزشمندی است، ولی نگاه تک‌بعدی ضربه جبران‌ناپذیری به آن می‌زند. وقتی هم رقابتی وجود نداشته باشد، سطح کیفی کار‌ها پایین و پایین‌تر می‌آید. ما در گذشته سریال‌های خیلی بهتری داشتیم؛ هرچند یکی، دو سریال هم که به‌تازگی از تلویزیون پخش شده‌اند شنیده‌ام موفقیت زیادی داشته‌اند، ولی در کل این خط قرمز‌ها باعث می‌شود آدم‌ها رغبت کمتری برای کار در تلویزیون داشته باشند. ترجیح می‌دهند در شبکه نمایش خانگی که کمی فضای بازتری دارد، کار کنند. البته در این رسانه هم ممیزی‌های زیادی وجود دارد.

    درباره نمایش‌تان صحبت کنیم؛ اتاقی در هتل. نخستین تجربه کارگردانی‌تان در تئاتر چطور بود؟

    تجربه بسیار شیرین و سختی بود. برای اینکه در کل ۳۱روز فرصت داشتم نمایشی را روی صحنه ببرم. خودم متنی را با اسم دروازه جهنم نوشته بودم که تمرین‌ها را با آن شروع کردم، اما متن رد شد. درباره چند متن دیگر هم با مرکز هنر‌های نمایشی گپ و گفت داشتم که هرکدام مشکلاتی داشتند که حل کردن و بازنویسی متن زمان زیادی می‌خواست. این باعث شد زمان را از دست بدهم و زمان کمی برای من باقی ماند که کاری را روی صحنه ببرم. وقتی هم اینقدر همه‌چیز باید به سرعت اتفاق بیفتد، فشار کار بیشتر می‌شود. در این ۳۱روز به اندازه روی صحنه بردن ۵نمایش تجربه به‌دست آورده‌ام.

    و در نهایت به تلفیق ۲متن از نیل سایمون رسیدید.

    بله. زمانی که این متن‌ها رد می‌شد و حتی متنی که از شهرام زرگر مترجم نمایشنامه‌های نیل سایمون هم گرفته بودم، رد شد و باید بازنویسی می‌شد، به پیشنهاد خود آقای زرگر ۲اپیزود از ۲نمایشنامه اتاقی در هتل کالیفرنیا و اتاقی در هتل لندن را کار کردم. شخصیت‌های این دو نمایشنامه یکی هستند و یکی از آن‌ها ۱۰سال بعد از آن یکی اتفاق می‌افتد. البته متن توسط یکی از دوستانم ایرانیزه شد که همین هم با ایراد از طرف مرکز هنر‌های نمایشی روبه‌رو شد. در نتیجه همان نمایش‌ها را دراماتورژی و دیالوگ‌ها را برای بازیگران راحت کردیم. علاوه بر آن انتهای نمایش را هم تغییر دادیم. نتیجه همه این‌ها شد نمایش اتاقی در هتل.

    اصلا چه شد که سراغ کارگردانی رفتید؟

    من از کودکی سودای کارگردانی داشتم. همیشه برایم کار جذابی بوده و خواهد بود. دوست داشتم هدایتگر یک گروه باشم و آنچه فکر می‌کنم، ساخته و پرداخته شود؛ چه جلوی دوربین و چه روی صحنه، اما همیشه ترس از قضاوت شدن و اینکه اگر کار خوب نشود، چه اتفاقی می‌افتد، از رسیدن من به این آرزو ممانعت کرده بود، ولی یک دفعه همه‌چیز دست به‌دست هم داد و من دل به دریا زدم و بالاخره نخستین تجربه را به‌دست آوردم.

    در این نخستین تجربه کارگردانی همزمان بازی هم کرده‌اید. این کار سخت نبود؟

    بله. کار سختی بود، ولی من همیشه اول بازیگر هستم و بازیگری برایم جای ویژه‌ای دارد. از بچگی همین بوده است و هنوز هم عاشق بازیگری هستم. شغل و بخش بزرگی از زندگی من بازیگری است.

    اینکه در کار خودم بازی کنم، کار خیلی دشواری بود، ولی به چند دلیل این کار را انجام دادم؛ یکی اینکه در درجه اول بازیگرم و دوم اینکه اگر می‌خواستم بازیگر دیگری را برای این نقش انتخاب کنم، باید وارد روند انتخاب بازیگر می‌شدیم که زمان‌بر بود؛ درصورتی که از روز اول که متن بالاخره قبول شد تا روزی که روی صحنه برویم، کلا ۸ روز زمان داشتم.

    در این فرصت ۸ روزه فقط می‌توانستم روی خودم حساب کنم که می‌دانستم چه کار می‌خواهم بکنم و متن را می‌توانم حفظ کنم، ولی کار خیلی سختی بود. وقتی روی صحنه بودم، خیلی وقت‌ها حواسم به بازی بقیه بازیگران پرت می‌شد و باید به‌خودم می‌گفتم که الان بازیگر هستی و باید حواست فقط به بازی‌ات باشد.

    از کارگردانی بگویید؟

    کارگردانی خیلی کار سختی است، به این دلیل که کارگردان کسی است که باید همه‌چیز را هماهنگ و کنترل کند و مدیریت همه‌چیز با کارگردان است. در مورد همه‌چیز از کارگردان سؤال می‌کنند و نظر او را می‌خواهند. وقتی بازیگر هستم فقط مسئولیت نقش خودم را دارم و اینکه ایده‌های خودم را داشته باشم و با نگاه و ایده‌های کارگردان همسو باشم و شخصیتی را خلق کنم، بماند که سر صحنه فیلمبرداری یا در صحنه تئاتر باید با پارتنر، اکسسوار، صحنه، صدابردار و فیلمبردار و همه این‌ها همراهی کنید و خودتان را با آن‌ها تطبیق بدهید و یک تعاملی وجود داشته باشد، ولی کارگردانی به‌نظر من کار خیلی سختی است. همیشه دلم می‌خواست کارگردانی کنم و نه‌تن‌ها برای تجربه، بلکه به‌صورت حرفه‌ای، این کار را ادامه بدهم؛ یعنی بازیگری باشم که کارگردانی کنم؛ هرچند علاقه به بازیگری در من خیلی بیشتر است، ولی به هر حال همیشه رویای کارگردانی را هم داشتم. من به‌دلیل موقعیت خانوادگی و شغل پدرم، از کودکی سر تمرین تئاتر و صحنه‌های فیلمبرداری حضور داشتم. حضور در این فضا‌ها کمی جسارت را از من گرفت. درواقع مرا کمال‌گراتر کرد؛ اینکه همیشه می‌خواستم دنبال اجرای یک کار بی‌نقص باشم، باعث شد سال‌ها از مسیری که به آن علاقه‌مند بوده‌ام، فاصله بگیرم و مدام آن را به تأخیر انداختم؛ درحالی‌که شروع یک حرکت خیلی مهم است. حتی بزرگ‌ترین هنرمندان و بزرگ‌ترین آثار هنری جهان هم منتقدانی دارند و این نقدهاست که سبب ساختن یک فرد و یک اثر و باعث پیشرفت در آن حیطه می‌شود. برایم تصمیم سختی بود که وارد کارگردانی شوم؛ چون خودم نخستین منتقد خودم بوده‌ام. خوب است آدم همیشه خود را زیر ذره‌بین قرار بدهد، ولی این سختگیری نسبت به‌خود، نباید بازدارنده باشد که سبب شود آدم دست به هیچ کاری نزند.

    [ad_2]

  • رفع تصرف ۱۶هزار متر مربع زمین ملی خراسان‌شمالی

    [ad_1]