بلاگ

  • توضیحات مسئولان درباره پیرمرد گیلانی و حجابانان مترو متناقض بود؛ حداقل با هم هماهنگ باشید

    [ad_1]

    یک روزنامه از اطلاع‌رسانی نادرست و متناقض مسئولان درباره مسائل مختلف از جمله پیرمرد گیلانی و حجاب‌بانان مترو گلایه کرده و به کنایه خطاب به آنان نوشته «حداقل با هم هماهنگ باشید»

    اگر تنها اظهارنظرها در دو ماجرای پیرمرد گیلانی و حجاب‌بان‌های مترو را درنظر بگیریم، نکته‌ای که بیش از همه به‌چشم می‌خورد، ناهماهنگی مسئولان مربوط در ارائه توضیح به رسانه‌ها پیرامون اخباری است که گرهی در افکار عمومی ایجاد کرده است.

    به گزارش فرهیختگان، امری که فارغ از اینکه جزئیات دقیق و درستی از ماجرا ارائه نمی‌دهد، نوعی تناقض‌گویی را در صحبت‌های مسئولان، نشان می‌دهد. توقع بیجایی نیست اگر این انتظار وجود داشته باشد که با توجه به اینکه اظهارات و صحبت‌های مسئولان مورد استناد افکار عمومی و رسانه‌ها قرار می‌گیرد، حداقل در اظهارنظر در مسائل اینچنینی که مردم جامعه نسبت به آن حساس هستند، هماهنگ عمل کنند و اگر قرار است موضعی نسبت به رویدادها داشته باشند، در آن اتفاق‌نظر داشته باشند.

    این روزنامه افزوده است: موضوع دیگری که در دو ماجرای اخیر مورد توجه قرار دارد و به‌نظر می‌رسد اهمیت آن از جانب مسئولان هنوز درک نشده است، برداشتی است که افکار عمومی از اظهارات پیرو این ماجراها دارد. اولین برداشتی که مخاطب از انتشار این اظهارات ضد و نقیض دارد، این است که اصل ماجرا و واقعیت رویداد از مردم پنهان می‌شود و صداقتی در موضع‌گیری نسبت به این رویدادها وجود ندارد. امری که نمی‌توان گلایه‌ای را متوجه افکار عمومی دانست؛ چراکه وقتی پای تناقض‌گویی‌ها وسط می‌آید، روایت واحدی وجود ندارد که بتوان به آن استناد کرد. 

    [ad_2]

  • هزاران و صد‌ها هزار نیروی ارزشی، انقلابی و معتقد به ولایت مطلقه فقیه را به صحنه سیاسی می‌آوریم

    [ad_1]

    حسین الله‌کرم دبیر هیأت مؤسس جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی:

    وی افزود: جمعیت رزما قصد دارد که هزاران و بلکه صدها هزار نیروی ارزشی، انقلابی و معتقد به ولایت مطلقه فقیه به صحنه سیاسی بیاورد تا نقش و تاثیرگذاری خود را مانند دوران دفاع مقدس نشان دهند.

    الله‌کرم تأکید کرد: امروز جنگ ما در عرصه سیاسی، کنار گذاشتن کهنگان سیاسی چهل سال گذشته و آوردن جوانان به صحنه بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب است. جنگ ما با یأس و ناامیدی است. ما آمده‌ایم تا به مردم خدمت کنیم و تداوم بخش راه شهیدان در راه خدمت به ولایت باشیم؛ ما شیفته خدمتیم نه تشنه قدرت.

    وی با تأکید بر اینکه هدف ما اعتلای انقلاب اسلامی به رویکرد جهاد مستمر است، اظهار داشت: ایثارگری انقلابی یعنی حاکمیت جوانان و یعنی بقیة السیف دفاع مقدس بار دیگر می‌آیند تا جوانان را به‌ صحنه بیاورند تا در چهل سال دوم انقلاب شاهد حضور جوانان شایسته باشیم.

    دبیر هیأت مؤسس جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: بر اساس چهارچوب خانه احزاب، احزاب در گروه اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل‌ هستند و ما فعلا در گروه مستقلین هستیم.

    رضا افروز، جانشین دبیر هیأت مؤسس جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی، نیز در این نشست گفت: در سال‌های بعد انقلاب اسلامی به دلایل مختلف داخلی و خارجی، در اجرای بخشی از دیدگاه امام خمینی(س) دچار چالش شدیم. این مشکلات به خاطر نفوذ دشمنان خارجی و کپی برداری از شرق و غرب به وجود آمد و ما به صحنه آمدیم تا فرامین امام خمینی(س) و رهبری را پیگیری کنیم. ما اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را پیگیری و رصد خواهیم کرد و جوانان را برای این هدف ساماندهی می‌کنیم.

    در ادامه سید احمد ربیعی، رئیس کمیته راهبردی این جمعیت، نیز گفت: مهمترین کاری که ما حتما در پیش خواهیم داشت و پیگیری خواهیم کرد حمایت از برنامه‌های سران قوا و قوای سه گانه و نهادهای وابسته به حاکمیت است که در چهارچوب سیاست‌های کلی نظام قرار دارد. همچنین برنامه‌های مبتنی بر گام دوم انقلاب را پیگیری و رصد می‌کنیم. نقاط ضعف را باید شناسایی کرده و مطالبه‌گری کنیم. ما برخلاف سایر احزاب و تشکل‌ها مسائل را قبل از اینکه عمومی کنیم، با خود مسئولان در میان می‌گذاریم و اگر لازم باشد مسائل مدنظر را به دستگاه‌های نظارتی انعکاس می دهیم.

    هادی قیومی، رئیس کمیته امور احزاب جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی، نیز گفت: جریان نفوذ و ثروت و قدرت پس از پایان دوران دفاع مقدس قدرت گرفت و سعی کرد نیروهای جهادی و رزمنده را حذف کند. ما همواره در صحنه بودیم اما به این نتیجه رسیدیم باید تشکل قانونی شکل داده و مطالبات خود را با این تشکل پیگیری کنیم و با جریان نفوذ و ثروت و قدرت مقابله کند.

    وی ادامه داد: عمده فعالیت سیاسی ما برای حضور در مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر برای اصلاح امور خواهد بود.

    هادی ثروتی، مسئول امور سیاسی این تشکل نیز در این نشست گفت: وظیفه اصلی ما کادرسازی سیاسی و اعلام مواضع حزب و اتخاذ تصمیمات سیاسی است. رویکرد ما در کنار انقلابی بودن، رویارویی با جریان ثروت و قدرت و مقابله با رانت و تبعیض و مفسدان، حمایت از مستضعفین و اجرای منویات رهبری انقلاب از جمله بیانیه گام دوم انقلاب است. ما گفتمان پیشرفت انقلاب را در دستور کار داریم و بیانیه گام دوم انقلاب افق حرکت ما است.

    در پایان این نشست، سعید عبدالملکی، سخنگوی جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی، گفت: مجمع عمومی جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی(رزما) ماه آینده برگزار می‌شود.

    [ad_2]

  • سایه روشن اختتامیه همایش اقتصاد ایران

    [ad_1]

    در روز پایانی همایش اقتصاد ایران به ناترازی‌های مختلف یارانه‌ای، بودجه‌ای، بانکی، مالیاتی و انرژی پرداخته شد. وزیر نیرو آمار امیدوارکننده‌ای از صرفه جویی ۱۰۰ میلیارد دلاری در نتیجه اجرای قانون مدیریت مصرف سوخت خبر داد و یک کارشناس هم گفت که ایران با انرژی خورشیدی می‌تواند هاب انرژی منطقه باشد.

    در دومین روز از همایش «اقتصاد ایران، اصلاح ساختار و رفع ناترازی‌ها»، علی‌اکبر محرابیان ـ وزیر نیرو بیان کرد: در قانون مدیریت مصرف سوخت، کاهش مصرف بدون کاهش رفاه خانوار و بنگاه مدنظر قرار دارد. در طول شش سال اجرای این قانون از حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تولید و واردات بنزین جلوگیری شد. بدون اینکه به رفاه مردم آسیب برسد و در مقابل رفاه بسیار مناسبی برای مردم فراهم آمد.

    وزیر نیرو با اشاره به روند رشد مصرف برق در ۳۰ سال گذشته خاطرنشان کرد: در ۳۰ سال اخیر سالانه بین ۴.۵ تا ۵ درصد رشد مصرف برق خانگی داشتیم. اگر می‌خواستیم با روند گذشته به مصرف ادامه دهیم، باید به ۵۰ میلیارد کیلووات ساعت در تابستانی سال جاری می‌رسیدیم اما در سال ۱۴۰۲ به ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت رسیدیم. البته در بخش صنایع عدد ۳۶.۷ میلیارد کیلووات ساعت به ۴۰.۶ میلیارد کیلووات ساعت افزایش یافته است.

    بخشی از ناترازی به دلیل تحمیل تکالیف دولت به بانک‌ها است

    محمدرضا فرزین – رئیس کل بانک مرکزی – نیز در این همایش گفت: وقتی صحبت از ناترازی می‌کنیم یکی ناترازی جریان نقدینگی و دیگری ناترازی ترازنامه بانک‌ها است‌. ریشه‌های ناترازی، تکالیف ایجاد شده از سوی مجلس و دولت‌ها است. علت دیگر به ضعف‌های نظارتی برمی‌گردد. در دهه ۶۰ دلیل اصلی رشد پایه پولی افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی بود. در دهه ۷۰ نیز این روند ادامه یافت. در دهه ۸۰ مجلس مصوب کرد دولت نمی‌تواند به طور مستقیم از بانک مرکزی استقراض کند. از طرفی اجازه دادند که موسسات غیر مجاز که تحت نظارت بانک مرکزی نبود شکل بگیرد.

    رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: در عین حال به دلیل اتکای دولت به درآمد نفت نیازی نبود که دولت دست در جیب بانک‌ها بکند. اما در دهه ۹۰ زمانی که تحریم‌ها افزایش پیدا کرد دولت تلاش کرد به سمت بانک‌ها برود ولی چون منع شده بود از بانک مرکزی استقراض کند به سمت بانک‌ها رفته بود که بخشی از ناترازی بانک‌ها ناشی از تحمیل دولت است.

    ایران با انرژی خورشیدی می‌تواند هاب انرژی منطقه باشد

    سیدمسلم موسوی‌درچه فعال حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز گفت: در حوزه انواع نیروگاه های تجدیدپذیر ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی داریم؛ به نحوی که در سال ۱۳۹۰ یکی از کارشناسان آلمانی در سفر به ایران و بازدید از ظرفیت‌های تابش خورشیدی ایران بیان کرد ایران با این ظرفیت انرژی خورشیدی می‌تواند هاب انرژی منطقه باشد.

    در یارانه‌ها ۳۰ درصد ناترازی داریم

    از طرف دیگر علی عسگری ـ رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه ها اظهار کرد: در سازمان هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای امسال تاکنون ۷۱ درصد منابع و حدود ۱۰۲ درصد مصارف را داشته‌ایم و این یعنی ۳۰ درصد انحراف و ۱۰۶ هزار میلیارد تومان ناترازی در منابع و مصارف وجود دارد.

    متوقف شدن سرمایه‌گذاری بانک‌ها در صنایع بزرگ

    سید مهدی حسینی دولت‌آبادی – مشاور وزیر اقتصاد – هم گفت: منکر تبعات منفی بنگاهداری بانک‌ها نیستم، اما این ممانعت قانونی عملا ثمره‌ای نداشته و فقط سرمایه‌گذاری مستقیم بانک‌ها را که می‌تواند به ایجاد صنایع بزرگ بیانجامد، متوقف کرده است.

    ناترازی بودجه به دیگر بخش‌ها کشیده می‌شود

    امینه محمودزاده ـ- عضو هیات علمی دانشگاه شریف – نیز با تبیین اینکه چطور یک ناترازی در نظام مالی منجر به ناترازی در شبکه بانکی می شود و چطور همدیگر را تشدید می کنند ولو اینکه به سمت اصلاح برویم، گفت: هم دچار کسری بودجه و هم کسری فرابودجه ای هستیم.

    انتهای پیام

    [ad_2]

  • چشمک به قاچاقچیان آثار تاریخی!

    [ad_1]

    باستان‌شناسان درحالی غارت بزرگ «غار هستیجان» در استان مرکزی را گزارش کردند، که رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: بسیاری از نقش‌برجسته‌ها جای سوراخ دینامیت دارد و جویندگان گنج و قاچاقچیان آزادانه در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند. از سویی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشدار داد که رها کردن کاوش‌ها چشمکی به قاچاقچیان است.

    به‌ گزارش ایسنا، پژوهشگاه میراث فرهنگی همزمان با هفته پژوهش، ‌ کاوش و غارت‌های «غار هستیجان» در استان مرکزی را با عنوان «میراث در خطر» بررسی کرد. این نشست سه‌شنبه ۲۱ آذرماه در موزه ملی برگزار شد و نمایندگانی از سازمان بازرسی، مجلس، سازمان برنامه و بودجه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به همراهی جمعی از باستان‌شناسان و دانشجویان حضور داشتند. قرار بود در این نشست، ‌که پیش‌تر از سوی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری پراهمیت عنوان شده بود، علی دارابی، معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سخنرانی داشته باشد که غیبت او در چنین نشستی با نقد برخی از باستان‌شناسان روبه‌رو شد.

    نوروز رجبی، باستان‌شناس که مدیریت این نشست را به عهده داشت، درباره چگونگی کشف غار هستیجان و نویافته‌های آن توسط یکی از کارشناسان متخصص خط پهلوی، توضیحاتی داد و گفت:‌ بسیاری از اسناد و چرم‌نوشته‌های این غار از دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی سر درآورده است و غارت آثار غار هستیجان تقریبا از دهه ۵۰ آغاز شده است. به گونه‌ای که وقتی کاوش‌های باستان‌شناسان آغاز می‌شود، آن‌ها با وضعیت اسفباری در داخل این غار مواجه می‌شوند.

    ایران هنوز فهرست میراث در خطر ندارد

    جبرئیل نوکنده، رییس موزه ملی ایران، نیز به موضوع جرائم میراث فرهنگی پرداخت و افزود:‌ خسارت در میراث فرهنگی اعم از مادی و معنوی جبران‌ناپذیر، غیرقابل تجدید و جایگزین‌ناپذیر است. طبق اصل ۴۰ قانون اساسی هیچ‌کسی حق ندارد برای منفعت خود ضرری به بخش دیگری از جامعه وارد کند. میراث فرهنگی هم متعلق به یک جغرافیا نیست، متعلق به بشریت است و حقوق عمومی همه انسان‌هاست.

    چشمک به قاچاقچیان آثار تاریخی!

    او یکی از اصلی‌ترین خسارت‌های جبران‌ناپذیر به محوطه‌های باستانی همچون «غار هستیجان» و «تپه تیلینه» را توسعه زمین‌های کشاورزی دانست و بیان کرد: ما فقط این آثار را مخدوش نمی‌کنیم بلکه تاریخ کشاورزی و بشریت و هویت آن‌ها را نابود می‌کنیم. «تیلینه» یکی از برجسته‌ترین محوطه‌هاست، که به تنهایی به اندازه محوطه‌های شناسایی‌شدۀ غرب آسیا ارزشمند و مهم است. باید به این محوطه‌ها توجه نشان دهیم. فقط همان یک نسخه از چرم‌نوشته‌ای که از غار هستیجان منتشر شد، نشان می‌دهد در آن دوران برای زن چه جایگاهی قائل بودند و ارزش‌های فرهنگی و روابط عاطفی یک خانواده چه بوده است.

     در این زمینه بخوانید:

    نامه‌ای از یک برادر ساسانی!

    رییس موزه ملی ایران سپس پیشنهاد کرد «فهرست میراث در خطر ایران» تهیه و حتما برای آن اعتبار و بودجه تعیین شود و در ادامه گفت: ما این فهرست را نداریم. شاید این فهرست بلندبالا باشد، اما بدیهی است، خب اینجا ایران است و چنین جغرافیای ارزشمندی دارد.

    او ادامه داد: تا سال ۱۳۹۲ در قانون کشور جرم میراث فرهنگی قابل گذشت بود، اما در قانون مجازات اسلامی از سال ۹۲ به بعد جزو جرائم غیرقابل گذشت شده است. البته آقایان دادستان باید تحرک‌شان را بیشتر کنند، چون در اخبار خیلی نمی‌خوانیم که در ارتباط با جرائم میراث فرهنگی چندان فعال باشند، لازم است موتور محرک‌شان قوی‌تر شود.

     نوکنده در پایان سخنانش، میراث فرهنگی را به اندازه محیط زیست و آب و هوا مهم دانست.

    در گذشته غربی‌ها آثار تاریخی را غارت می‌کردند، امروز فرزندان این کشور!

    مصطفی ده‌پهلوان ـ رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ـ هم در ادامه نشست غار هستیجان، گفت: فضای مجازی در حوزه میراث فرهنگی حال خوبی ندارد. آقای دارابی ـ معاون میراث فرهنگی ـ هم بر اینکه حال میراث فرهنگی خوب نیست صحه گذاشته بودند. حال میراث در گذشته هم خوب نبوده است. میزان تخریب‌ها بسیار بسیار شدید و وحشتناک‌تر شده است.

    این باستان‌شناس سپس به غارت‌هایی که از گذشته تا کنون در حوزه میراث فرهنگی اتفاق افتاده است، اشاره کرد و افزود: در خاطرات استاد مقدم، که مُفتش کاوش‌ها بود، آمده است که رضاشاه وقتی به شوش آمد به او گفتم که میراث ما را فرانسوی‌ها می‌برند و ته‌مانده آن را برای ما می‌گذارند. رضاشاه لایحه را تغییر می‌دهد و تصمیم می‌گیرد که اشیای برجسته برای ایران بماند و بقیه قرعه‌کشی شود. در کتابی با عنوان «اسناد باستان‌شناسی» نیز اسنادی منتشر شده که نشان می‌دهد با امضاء «حسنعلی منصور» چند کانتینر آنتیک از کشور خارج شده است.

    ده‌پهلوان اضافه کرد: پیش از انقلاب حفاری‌های قاچاق زیاد داشتیم، این حفاری‌ها مختص بعد از انقلاب نیست، مثلا محوطه «سگزآباد» قزوین که کلی از آثار آن پس از زلزله بویین زهرا از کشور خارج شد. در توکیو ژاپن بیش از صدهزار ظرف سفالی سگزآباد نگهداری می‌شود. بعد از انقلاب غارت «جیرفت» در کرمان را داشتیم و حتی «رشتخوار» در خراسان رضوی که توسط مردم غارت شد. در گذشته غربی‌ها این آثار را از کشور خارج می‌کردند، امروز فرزندان کشور غارت می‌کنند. کشورهای حاشیه خلیج فارس بازارهای حراج آثار تاریخی ایران شده‌اند.

    چشمک به قاچاقچیان آثار تاریخی!

    او سپس با طرح این پرسش که آیا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از عهده پاسداری میراث این کشور برمی‌آید، گفت: از شخص وزیر تا پایین دست همه در تلاش‌اند و زحمات زیادی کشیده می‌شود، اما تنگناهای مالی می‌طلبد که خیران میراث فرهنگی را برای حفاظت داشته باشیم. البته حلقه گمشده در کشور که با اعتبارات کلان مالی هم نمی‌توان حل کرد، مردم هستند. تا میراث مردمی نشود و مردم به این باور نرسند، میراث فرهنگی همچنان غارت می‌شود.

    رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: به عنوان باستان‌شناسی که در کلاس‌ها تدریس می‌کنم، شنیدم نقش‌برجسته‌های ایلیمایی در خوزستان را با دینامیت منفجر می‌کنند. خیلی از نقش‌برجسته‌ها سوراخ دینامیت دارد. یکی از این نقش‌برجسته‌ها در شیمباست، برای مستندنگاری آن که مراجعه کردیم، متوجه شدیم نقشه واضحی ندارد، با پرس‌وجو آن را یافتم، محلی‌ها می‌گفتند خیلی راه سخت و دشواری دارد و گفتند هفت ساعت تا نقش‌برجسته راه است، یکی از محلی‌ها گفت یک میلیون تومان می‌گیرد تا ما را آنجا ببرد، ما آن راه را دوساعته رفتیم و وقتی رسیدیم سوراخ دینامیت در نقش‌برجسته بزرگ آن را مشاهده کردیم. به همان محلی پیشنهاد دادم اگر ماهی ۱۰ میلیون تومان بگیرد، حاضر است از این نقش‌برجسته حفاظت کند. او گفت اگر این حقوق را ثابت می‌دهیم که برای کارگری تهران نیاید حاضر است با تفنگ پایین دره بایستد و اجازه ندهد کسی نزدیک آن شود. این گنج پایدار است. راه‌کارهای زیادی برای حفاظت از میراث فرهنگی وجود دارد.

    ده‌پهلوان ادامه داد: فضای مجازی را ببینید، پر از هشتگ‌های دفینه، طلسم و گنج است. آقای «پوآرو» (جوینده گنج) بیش از ۷۰ پیج (در اینستاگرام) دارد، چرا اتفاقی نمی‌افتد!؟ پیج‌هایی داریم که لایو می‌گذارند و شش‌هزار نفر همزمان در آن شرکت می‌کنند. اینها خیلی خطرناک است. ما فقط نباید بگوییم میراث‌مان در خطر است، باید به یک راه حل برسیم و هیاهویی راه بیندازیم.
     

    چشمکی که به قاچاقچی‌ها زده می‌شود!

    احسان قاضی‌زاده ـ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ـ با این یادآوری که تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای این بود که نقش حاکمیتی و اجرایی، اعتبار و ردیف مستقل در عین نظارت‌پذیری داشته باشد، ادامه داد: شاید بسیاری از صحبت‌هایی که رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی داشت خطاب آن وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. ما به عنوان دستگاه حاکمیتی باید هماهنگ‌کننده دستگاه‌ها باشیم. این وزارتخانه ساختار و تشکیلات مختلفی دارد، البته اقدامات خوبی هم تا کنون انجام داده است، از جمله ثبت جهانی کاروانسراها و استرداد الواح هخامنشی. البته وزارتخانه درگیر مشکلات بودجه است، هرچند ما در مجلس این آمادگی را داشتیم، در برنامه هفتم که البته هنوز تایید نهایی نشده است، کمک کنیم. در برنامه هفتم هم بیش از ۴۰ حکم مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری است که البته بیشتر این احکام جنبه گردشگری دارد که نشان از مظلومیت حوزه میراث فرهنگی است که خود وزارتخانه باید توجه نشان دهد.

    او ادامه داد: تقویت حفاظت از آثار تاریخی، تقویت یگان حفاظت میراث فرهنگی، توجه به حفاری‌ها و کشف‌ها برای این‌که رها نشود، از جمله موضوعاتی است که باید رسیدگی شود. در خراسان رضوی کاوش‌های زیادی انجام شده است بعد گفتند بودجه ندارد وسط کار رها کردند که این رهاشدگی چشمکی می‌زند به افرادی که در حوزه قاچاق فعال هستند، مثلا ارسلان جاذب و فرهادگرد که اعتباری آمد و کاری شروع شد و بعد متوقف شد و الان چندتا فنس کشیده‌اند و کار رها شده است.

    قاضی‌زاده گفت: پیشنهاد ما این است که پروژه‌ها با دورنما شروع شود و علاوه بر کشف، حفاظت و صیانت هم صورت گیرد.

    چشمک به قاچاقچیان آثار تاریخی!

    این نماینده مجلس ادامه داد: صدا و سیما سریال‌های زیادی درست می‌کند که داستان‌های تاریخی دارد، ولی برای میراث فرهنگی کاری نکرده است. در مورد میراث تاریخی باید یک حرکت فرهنگی با مشارکت خودتان در وزارت میراث فرهنگی صورت گیرد، کسی برای شما کاری نمی‌کند، شما مسئول هستید و باید مرد میدان باشید. ‌

    قاضی‌زاده گفت: ما در مجلس از حرکت‌های فرهنگی و تبلیغی حمایت می‌کنیم، اعلام نیاز باید از جانب شما صورت گیرد، ما روی بحث پاسخگویی تاکید داریم، یکی از وظایف میراث فرهنگی هم پاسخگویی در حوزه حفاظت، معرفی و میراث در خطر است.

    عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین اظهار کرد: در حوزه تأمین اعتبار و بودجه ظرف سه سال گذشته اعتبارات میراث فرهنگی را چه در حوزه تملک و دارایی چه نیروهای حفاظت افزایش دادیم، البته کافی نیست. آقای ضرغامی نکته‌ای در مورد تخصیص اعتبار گفته بودند، خود وزارت میراث فرهنگی باید پیگیری کند.  معتقدم یک مقداری باید خود مسئولان وزارتخانه کار معرفی میراث فرهنگی کشور را بیشتر کنند.

    علی بیگی ـ رییس پژوهشکده باستان‌شناسی ـ نیز پس از آن‌که نیما آصفی، پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره چگونگی کشف غار هستیجان و اسناد نوشتاری آن که در دانشگاه‌های آلمان و آمریکا شناسایی شده است، تاکید کرد:‌ اگر جلو این تخریب‌ها و غارت‌ها را نگیریم، تا چند سال دیگر چیزی برای حفظ هویت ملی نخواهیم داشت.

    از ۳۹۹ اسناد نوشتاری که در غار هستیجان شناسایی شده فقط ۹ سند در ایران مانده است

    نیما آصفی که در خارج از کشور بود و به صورت ویدئو کنفرانس در این همایش حضور داشت، گزارشی از روند کشف غار هستیجان که با تحقیق و پرس‌وجوهای بسیار محلی، بخشی از اسناد آن را شناسایی کرده و خط آن‌ها را خوانده است، ارائه کرد و گفت: بیش از ۳۹۹  قطعه از این اسناد تا کنون شناسایی شده که شاید ۹ سند در ایران باشد و ۳۹۰ سند از کشور خارج شده است.

    او این پرسش را مطرح کرد که چرا عموم جامعه و وزارت میراث فرهنگی از این اسناد و غارت آن‌ها بی‌خبر بوده‌ و متوجه آن نشده‌اند؟ و در ادامه گفت: قطعا خیلی‌ها پیش از من این اسناد را دیده‌اند و امکان ندارد غاری در این سطح تخریب شود و کسی متوجه نشده باشد.

    این پژوهشگر همچنین اظهار کرد: خواندن این اسناد که به خط پهلوی بوده، بسیار دشوار است و پهلوی‌خوان معمولی نمی‌تواند آن را بخواند. تا کنون سه نفر توانسته‌اند این اسناد را بخوانند و سخت بودن خط آن باعث شده است تعداد زیادی از اسناد غار هستیجان هنوز خوانده نشود و آنهایی که خوانده شده‌اند هم پر از غلط است. در این اسناد کلماتی را می‌بینید که در دیگر اسناد پهلوی نمی‌بینید.

    چشمک به قاچاقچیان آثار تاریخی!
    نویافته‌هایی از غار هستیجان

    این نشست همچنین با توضیحات اسماعیل شراهی ـ کارشناس اداره میراث فرهنگی استان مرکزی ـ و محمدرضا نعمتی ـ عضو هیات علمی پژوهشکده باستان‌شناسی و سرپرست کاوش غار هستیجان ـ روند شناسایی و کاوش غار هستیجان را شرح دادند که به‌زودی جزئیات آن منتشر خواهد شد.

    همچنین بخشی از نویافته‌های غار هستیجان در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی که این روزها و تا پایان هفته پژوهش در موزه ملی برپاست، به نمایش گذاشته شده است.

    انتهای پیام

    [ad_2]

  • کاهش نرخ رشد نقدینگی به ۲۶.۲ درصد در آبان

    [ad_1]

    محمدرضا فرزین در همایش اقتصاد ایران اعلام کرد:

    محمدرضا فرزین در همایش اقتصاد ایران، با اشاره به ناترازی‌های حوزه پولی و بانکی اظهارداشت: تحولات پولی در سال ۱۴۰۲ به این صورت بود که ما با یک جهش بیش از حد در نرخ ارز مواجه شدیم و بانک مرکزی اگرچه از ابتدای سال گذشته تلاش کرد نرخ رشد نقدینگی را از ۴۰ درصد در ابتدای سال گذشته به حدود ۳۰ درصد برساند و در پایان سال توانست رشد این متغیر را به ۳۱.۳ درصد برساند، اما چون نرخ ارز افزایش بیش از اندازه داشت خودش یکی از عواملی بود که منجر به افزایش نقدینگی شد.

    وی ادامه داد: از طرفی اقتصاد جهانی نیز وارد یک رکود شد و ما بیش بینی می‌کردیم به‌دلیل افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی امریکا و اروپا، قیمت حامل‌های انرژی کاهش پیدا کند و این شرایطی بود که ما وارد سال ۱۴۰۲ شدیم.

    کاهش رشد نقدینگی به ۲۶.۲ درصد

    رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به روند نزولی رشد نقدینگی و پایه پولی گفت: در فروردین امسال رشد پایه پولی به ۴۵.۲ و نرخ رشد نقدینگی به ۳۳.۱ درصد رسیده بود، اما با استفاده از ابزار‌های سیاست پولی توانستیم رشد نقدینگی را کنترل کنیم به‌نحوی که در ابتدای سال اعلام کردیم نرخ رشد نقدینگی را تا پایان سال به ۲۵ درصد کاهش می‌دهیم و سیاست‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کردیم که به این نرخ برسیم.

    وی ادامه داد: در شهریور ماه موفق شدیم رشد نقدینگی را به زیر نرخ ۲۷ درصد برسانیم و در آبان ماه این نرخ به ۲۶.۲ رسیده است.

    فرزین گفت: ما در ماه‌های آخر سال نرخ رشد نقدینگی را آرام‌تر کنترل می‌کنیم تا به بخش‌های واقعی اقتصاد آسیبی نرسد و تا پایان سال این نرخ به ۲۵ درصد خواهد رسید. این سیاست که منجر به کاهش تورم می‌شود خودش منجر به جلوگیری از افزایش ناترازی بانک‌ها نیز خواهد شد.

    وی تصریح کرد: سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی، علاوه بر اینکه این هدف را محقق می‌کند، مانع از تشدید ناترازی بانک‌ها هم می‌شود.

    رشد پایه پولی تا پایان سال به زیر ۳۰ درصد می‌رسد

    رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه در بلندمدت بین رشد نقدینگی و پایه پولی ارتباط وجود دارد، اما در کوتاه‌مدت هیچ ارتباطی بین این دو نرخ وجود ندارد، افزود: نرخ رشد پایه پولی در ابتدای سال جاری ۴۵.۲ درصد بود در در ۱۲ ماه منتهی به آبان ماه به ۳۸.۵ درصد رسیده است و اطمینان داشته باشید تا پایان سال نرخ رشد پایه پولی به زیر ۳۰ درصد کاهش می‌دهیم و به نرخ رشد پایه پولی را به نرخ رشد نقدینگی نزدیک می‌کنیم.

    وی اضافه کرد: بنابراین با توجه به کاهش رشد نقدینگی و کاهش رشد پایه پولی اطمینان داریم که تا پایان سال به میانگین بلند مدت خود خواهیم برگشت. چهار سال از رشد‌های بلندمدت نقدینگی و پایه پولی فاصله گرفته بودیم و این اقدامات ما را به سطح بلندمدت گذشته بازمی‌گرداند.

    تسهیلات تکلیفی دلیل اصلی ناترازی بانکی

    رئیس کل بانک مرکزی اظهارداشت: ناترازی در جریان نقد بیشتر منبعث از انجماد دارایی‌هاست و ناترازی در ترازنامه متاثر از ناترازی سمت چپ و راست ترازنامه است. آن چیزی که ما امروز در نظام بانکی مشاهده می‌کنیم بیشتر ناترازی نقدینگی است و نه ناترازی ترازنامه‌ای است. اما آیا ناترازی ناشی از نقدینگی مهم نیست؟ خیلی مهم است، چون اگر این ناترازی علاج نشود به ناترازی در بدهی – دارایی تبدیل خواهد شد و ورشکستگی رخ خواهد داد.

    فرزین با بیان اینکه یکی از دلایل ناترازی بانک‌ها تکالیف دولت و مجلس بوده است، اظهارداشت: دلیل این موضوع نیز ناترازی دولت‌ها بوده است و دلیل دیگر آن ضعف‌های نظارتی است و اگر ما سیر تاریخی موضوع را بررسی کنیم در دهه ۶۰ دلیل اصلی رشد پایه پولی افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی بوده است. اما در دهه ۸۰ با توجه به مصوبه مجلس که به دولت اجازه نمی‌داد به‌طور مستقیم از بانک مرکزی استقراض کند، این موضوع به حاشیه رفت.

    رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به شکل گیری موسسات غیرمجاز در اوایل دهه هشتاد، گفت: در دهه ۸۰ اتفاق بدی نیفتاد به‌دلیل اینکه مخارج دولت از محل نفت تامین می‌شد و به این دلیل نیازی نداشت دست در جیب بانک‌ها کند، اما در دهه ۹۰ به دلیل محدودیت در منابع نفتی، دولت مجبور شد از بانک‌ها استقراض کند و ناترازی‌هایش را به بانک‌ها منتقل کند و به همین دلیل هرچه تحریم تشدید شد (به‌ویژه از سال ۹۷) این فرایند نیز تشدید شد.

    تدوین و ارائه برنامه احیا و اصلاح به ۸ بانک

    فرزین ادامه داد: اتفاق دیگری که در دهه ۸۰ افتاد این بود که مجوز تاسیس بانک‌های خصوصی داده شد، اما بانک مرکزی آمادگی نظارت بر این بانک‌ها را نداشت. این موضوع در دهه ۹۰ تشدید شد و از آن طرف بنگاه‌ها وارد بانکداری شدند و هنوز اقتصاد ایران از این موضوعات رنج می‌برد و این در دهه ۹۰ تشدید شد.

    وی تصریح کرد: اکنون با مجموعه‌ای ناترازی‌ها مواجهیم و ما باید برای آن‌ها برنامه داشته باشیم. ما در بانک مرکزی برای بانک‌های ناتراز دو دسته سیاست احیا و سامان‌دهی و یا توقف و انحلال را داریم.

    رئیس کل بانک مرکزی گفت: در مورد احیا و ساماندهی ما به ۸ بانک برنامه اصلاح دادیم و جلسات منظم با هیات مدیره آن‌ها داریم و پایش عملکرد ماهانه داریم. محدودیت در پرداخت تسهیلات و سامانه سمات، محدودیت در پرداخت تسهیلات به ذینفع، اخذ وثیقه در قبال اضافه برداشت و محدودیت‌های دیگری را برای آن‌ها اعمال کرده‌ایم و به‌دنبال این هستیم که این ناترازی که عمدتا ناشی از نقدینگی است، کاهش یابد.

    باید برای بانکی که ۵ سال ناتراز است فکری کرد

    فرزین افزود: امیدواریم آن‌ها بتوانند این اصلاحات را انجام دهند، اما اگر نتوانند اصلاحات لازم را انجام دهند باید سراغ دسته دوم سیاست‌ها که توقف و انحلال است برویم، چون یک بانک ممکن است یک سال یا دو سال ناتراز باشد و بعد بتواند خودش را احیا کند، اما بانک نمی‌تواند ۵ سال ناتراز باشد؛ برای آن بانک باید فکری کرد.

    رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: در مورد توقف و انحلال، از ابتدای سال اعلام کردیم سه موسسه اعتباری تعیین تکلیف و منحل می‌شوند و تاکنون این اقدام برای موسسه توسعه و موسسه نور انجام شده است و یک موسسه دیگر هم امسال انجام می‌شود.

    موسسه نور نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان ناترازی داشت

    فرزین با اشاره به ابعاد بزرگ موسسه اعتباری نور، گفت: این موسسه ۲۵۰ شعبه دارد و دو تا سه برابر برخی بانک‌های موجود کشور است و اعداد ناترازی آن نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان بود با حجم گسترده‌ای از تخلفات و فساد که سال‌ها در آن رخ داده بود. قبل از ما، همکاران قبلی در بانک مرکزی به موضوع ورود کرده بودند، اما هنوز به نتیجه نرسیده بود.

    وی افزود: دارایی‌های موهوم و منجد موسسه نور را به بانک ملی منتقل نکردیم و این روش جدیدی از ادغام بود و به بانک ملی فقط سپرده قانونی و دارایی‌هایی را منتقل کردیم که می‌توانست از آن استفاده کند و دارایی منجمد نبود. ادغام این موسسه بدون حواشی اتفاق افتاد و البته بخشی از دارایی‌های این موسسه نزد بانک مرکزی است و باتوجه به ابعاد حقوقی این موضوع به‌دنبال این هستیم که این دارایی‌ها در بانک مرکزی تعیین تکلیف شوند.

    رئیس کل بانک مرکزی گفت: انحلال یک بانک برای بانک مرکزی هزینه دارد و این یعنی برای کشور هزینه دارد و به‌همین دلیل امیدواریم این اتفاق نیافتد، اما اگر این اتفاق بیافتد، هزینه‌هایش را خواهیم پرداخت.

    در طول برنامه هفتم توسعه سرمایه بانک‌ها باید ۵۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد

    فرزین با بیان اینکه در قانون برنامه توسعه هفتم اقدامات خوبی در حوزه پولی و بانکی در دستور کار است، افزود: در قانون برنامه هفتم، مواد ماده ۸ و ۹ و ۱۰ به سیاست‌گذاری پولی و اصلاح نظام بانکی اختصاص دارد؛ در ماده ۸ به افزایش سرمایه است که دو مدل دارد و یکی برای بانک‌های خصوصی و یکی برای بانک‌های دولتی است.

    وی افزود: متولی پیگیری افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی بانک مرکزی و متولی بانک‌های دولتی، وزارت اقتصاد و با نظارت بانک مرکزی است و اساس آن هم این است که بانک‌ها باید افزایش سرمایه بدهند؛ شما وضعیت کفایت سرمایه بانک‌ها را می‌دانید و اگر ناترازی را به مفهوم عام‌تر در نظر بگیریم، حتی کفایت سرمایه‌های پایین را هم باید جزء ناترازی حساب کنیم و در قانون برنامه هفتم که برخی پیشنهادات بانک مرکزی به تصویب رسید بر افزایش سرمایه تاکید شده است، چون هر کسی چه دولت و چه غیردولت، اگر می‌خواهد در کشور بانکداری کند باید سرمایه بیاورد.

    رئیس کل بانک مرکزی گفت: در این راستا بیش از ۵۷۰ همت منابع لازم است که باید در دستور کار بانک‌ها برای تامین منابع کفایت سرمایه قرار گیرد.

    با اشاره به پیشنهاد بانک مرکزی برای حرکت نظام بانکی به سمت بانکداری تخصصی گفت: بانک‌ها باید براساس نوع فعالیت و مشتریان فعالیت‌های تخصصی انجام دهند و به تبع ان نظارت نیز به صورت تخصصی انجام شود که این نیز از موارد در دستور کار بانک مرکزی است.

    فرزین تصریح کرد: امیدواریم با مجموعه اقدامات یاد شده ناترازی‌هایی که در طول سالیان گذشته به شبکه بانکی تحمیل شده است به مرور حل شود و دارای نظام بانکی سالم شفاف باشیم.

    کاهش ۲۲ درصدی بهای کالا‌های صادراتی

    وی در پایان با اشاره به تراز تجاری کشور گفت: گمرک ماهانه تراز تجاری کشور را منتشر می‌کند که باید اصلاح شود، این تراز، تراز گمرکی است نه تراز تجاری.

    رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه آن چیزی که در تراز گمرکی است نه خدمات و نه نفت در آن است، گفت: آمار آبان ماه تراز گمرکی ۱۰ میلیارد دلار منفی بود و در گزارشی که گمرک منتشر کرده واردات حدود ۱۲.۴ درصد افزایش یافته است. ما پیش بینی می‌کردیم که سال، سال رکودی باشد و قیمت نفت کاهش پیدا کند.

    فرزین گفت: قیمت کالا‌های صادراتی در هر تن ۲۲ درصد کاهش یافته و قیمت کالا‌های وارداتی در هر تن حدود ۷.۷ درصد افزایش یافته است. دلیل ان هم این است که ترکیب کالا‌های ما تغییر کرده و به سمت واردات کالا‌های واسطه تولیدی افزایش یافته و واردات کالا‌های مصرفی کاهش یافته است. دقیقا این عامل باعث شده تا تراز گمرکی ما منفی شود البته این موضوع جدید نیست و حدود ۵۰ سال است که تراز گمرکی ما منفی است.

    فرزین در پاسخ به این سوال که تراز گمرکی چرا ۱۰ میلیارد دلار منفی شده است گفت:، چون ما شرایط رکودی را پیش‌بینی می‌کردیم و برای اینکه رشد اقتصادی و واردات کاهش پیدا نکند منابع آزاد شده را به کالا‌های واسطه‌ای تولیدی اختصاص دادیم و در واقع این تراز گمرکی کاملا برنامه‌ریزی شده بود و شما می‌توانید این موضوع را در اجزای پایه پولی مشاهده کنید.

    تراز تجاری کشور هم اکنون مثبت ۱۱ میلیارد دلار است

    فرزین در ادامه با اشاره به بحث‌هایی که در خصوص تراز تجاری کشور در رسانه‌های مطرح شده است گفت: آنچه که امروز در رسانه‌ها با استناد به گزارش گمرک با عنوان تراز تجاری کشور منتشر می‌شود در واقع تراز گمرکی کشور است که خدمات و نفت را شامل نمی‌شود.

    وی گفت: با احتساب نفت و خدمات، در سال جاری تراز تجاری کشور ۱۱ میلیارد دلار و تراز حساب جاری کشور ۶.۴ میلیارد دلار مثبت است

    رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تراز گمرکی منفی ۱۰ میلیارد دلاری نیز گفت: با کاهش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی و همچنین افزایش واردات کالا‌های سرمایه‌ای و واسطه‌ای به جای کالا‌های مصرفی، ما نیز پیش بینی می‌کردیم که تراز گمرکی کشور منفی باشد و این موضوع جدیدی نیست و در اکثر سال‌ها کشور دارای تراز گمرکی منفی است، ولی این عدد نباید مبنای تراز تجاری باشد، چون منجر به تحلیل اشتباه می‌شود.

    فرزین یادآور شد: با توجه به اینکه با آزادسازی منابع ارزی کشور دست بانک مرکزی برای تخصیص ارز کالا‌های سرمایه‌ای و واسطه‌ای باز بود با برنامه ریزی نسبت به تخصیص ارز این کالا‌ها اقدام کردیم تا بخش واقعی اقتصاد کشور آسیب نبیند.

    [ad_2]

  • روابط عمومی مجلس: اختلاف کارشناسی بین مجلس و دولت بر سر لایحه بودجه طبیعی است

    [ad_1]

    روابط عمومی مجلس با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که برخی رسانه‌ها که منافع‌شان در اختلاف میان دولت و مجلس است، به دنبال بزرگ‌نمایی اختلافات فنی و کارشناسی بر سر لایحه بودجه و تبدیل آن به عاملی برای اختلاف قوا هستند.

    به دنبال رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در جلسه علنی امروز، روابط عمومی مجلس اطلاعیه ای با عنوان «تلاش برخی رسانه‌ها برای اختلاف افکنی میان دولت و مجلس بر سر لایحه بودجه ۱۴۰۳» را به شرح زیر صادر کرد.

    «پس از رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس برخی رسانه‌ها به دنبال سوء‌استفاده از اختلاف‌نظر کارشناسی دولت و مجلس و اختلاف‌افکنی بین دو قوه هستند.

    این اختلاف‌افکنی درحالی است که دولت و مجلس در ماه‌های اخیر با تعامل و هم‌افزایی توانسته‌اند اختلاف‌نظرها در لایحه برنامه توسعه هفتم را کاهش داده و این لایحه مهم را به سرانجام برسانند. طبیعتا هر نوع اختلاف کارشناسی میان این دو نهاد بر سر لایحه بودجه نیز طبیعی بوده و همان‌طور که امروز رئیس مجلس شورای اسلامی بر آن تصریح و تأکید کرد در تعامل نزدیک دو قوه قابل حل است تا ان‌شاالله یک لایحه ضد تورمی و متناسب با برنامه هفتم توسعه تدوین شود.

    همچنین همان‌گونه که دکتر قالیباف نیز تاکید کرد، برای جلوگیری از تصویب چند دوازدهم بودجه در روزهای پیش‌رو با ارتباط نزدیک و عملیاتی بخش‌های مختلف مجلس شورای اسلامی و دولت، مانند تعامل و همگرایی که در جریان لایحه برنامه هفتم رخ داد، شاهد حل و فصل اختلاف‌نظرهای کارشناسی خواهیم بود و در فرصت مقرر لایحه بودجه ۱۴۰۳ مجدد در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

    در این میان برخی رسانه‌ها که منافع‌شان در اختلاف میان دولت ومجلس است به دنبال بزرگ‌نمایی اختلافات فنی و کارشناسی بر سر لایحه بودجه و تبدیل آن به عاملی برای اختلاف قوا هستند اما همان‌طور که رئیس جمهور محترم در صحن مجلس بیان کرد این رسانه‌ها به هدف خود نخواهند رسید: «بسیاری این را در سر می پرورانند که چالشی میان مجلس و دولت ایجاد شود اما ضمن حفظ جایگاه مجلس و دولت حسرت اینکه دولت و مجلس باهم به اختلاف بخورند را به دل آن‌ها خواهیم گذاشت.»

    انتهای پیام

    [ad_2]

  • هشدار امیرعبداللهیان در مورد طرح‌های سیاسی آمریکا برای مرحله پس از جنگ در غزه

    [ad_1]

    وزیر خارجه گفت: آمریکا به دنبال طرح‌های سیاسی برای مرحله پس از جنگ به منظور جبران شکست رژیم صهیونیستی است که لازم است کشورهای اسلامی نسبت به آن هشیار باشند.

    حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در اجلاس مجمع جهانی پناهندگان به ژنو سفر کرده است، در محل اقامت خود با نبیل عمار  وزیر امور خارجه تونس دیدار و گفتگو کرد.

    امیرعبداللهیان از روابط خوب ایران و تونس اظهار خرسندی کرد و گفت: روابط سیاسی دو کشور در سطح بالایی قرار دارد و برای ما مهم است که روابط دو کشور در همه زمینه‌ها از جمله اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری و کردشگری افزایش یابد.

    وی از مواضع حکیمانه و درست تونس درخصوص فلسطین قدردانی کرد و با اشاره حمایت پایدار و مؤثر جمهوری اسلامی ایران از فلسطین، بر ضرورت حمایت قاطع کشورهای اسلامی از ملت فلسطین در مقابل جنایات جنگی و حملات وحشیانه جاری رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه غربی تاکید کرد.

    امیرعبداللهیان با اشاره ضربه حیثیتی رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر و عدم تحقق هرگونه دستاوردی برغم جنایات جنگی وحشیانه دو ماهه اخیر علیه شهروندان فلسطینی، گفت: آنها توان نابودی گروه‌های مقاومت و به شکست کشاندن ملت فلسطین را ندارند و اکنون آمریکا به دنبال طرح های سیاسی برای مرحله پس از جنگ به منظور جبران شکست رژیم صهیونیستی است که لازم است کشورهای اسلامی نسبت به آن هشیار باشند.

    امیرعبداللهیان از همتای خود جهت سفر به تهران دعوت کرد.

    « نبیل عمار» وزیر خارجه تونس نیز با ابراز خرسندی از این دیدار و نیز روابط خوب دو کشور، بر ضرورت تلاش مشترک برای ارتقای روابط به سطح عالی تاکید کرد و افزود : لازمست قدم های مؤثرتری در مسیر ارتقای روابط برداریم و همسو با روابط سیاسی، روابط را در حوزه های اقتصادی و تجاری تقویت کنیم.

    وی از مواضع حمایتی جمهوری اسلامی ایران از فلسطین و ملت آن تشکر کرد و با تبیین دیدگاه‌های کشورش در خصوص مسئله فلسطین گفت : ما در تونس از آرمان فلسطین دفاع می کنیم و اطمینان داریم که آنها از کشتار ملت فلسطین دستاوردی نخواهند داشت.

    وزیر خارجه تونس ضمن تشکر از دعوت امیرعبداللهیان، اظهار آمادگی کرد که در اولین فرصت ممکن به ایران سفر کند.

    انتهای پیام

    [ad_2]

  • عکس| اماراتی‌ها اپل واچ ساختند اما یک مشکل دارد

    [ad_1]

    برند اماراتی Endefo دو ساعت هوشمند جدید Enfit Neo و Enfit Neo Pro را در بازار هند معرفی کرده است. طراحی این ساعت‌ها ازجمله رنگ‌بندی آن‌ها شباهت زیادی به اپل واچ اولترا ۲ دارد. این ساعت‌های هوشمند تماس بلوتوثی و ویژگی‌های پیشرفته‌ی ردیابی سلامت و تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد.

    قیمت ساعت هوشمند Enfit Neo و Enfit Neo Pro به‌ترتیب ۸۴ و ۹۵ دلار است؛ اما در عرضه‌ی اولیه، می‌توان آن‌ها را با قیمت تنها ۲۳ و ۳۰ دلار خرید. هر دو مدل در بیش از ۲,۰۰۰ فروشگاه در هند دردسترس هستند.

    Enfit Neo Pro طراحی شیک و نمایشگر ۲٫۰۱ اینچی با روشنایی ۶۰۰ نیت دارد. این ساعت هوشمند اقتصادی از قابلیت تماس بلوتوثی و بیش از ۲۰۰ واچ‌فیس تنظیم‌شدنی و افزون‌بر ۱۳۵ حالت ورزشی برای تناسب‌اندام پشتیبانی می‌کند.

    ساعت Endefo از قابلیت نظارت بر فشارخون و اندازه‌گیری اکسیژن خون برخوردار است و از چند زبان مختلف پشتیبانی می‌کند. از دیگر ویژگی‌های هوشمند این ساعت می‌توان به قابلیت پخش موسیقی، فعال‌سازی حالت ورزشی تک‌لمسی، کنترل دوربین، عملکرد نمایشگر دوگانه و ادغام دستیار صوتی اشاره کرد.

    ساعت Enfit Neo، مدل ارزان‌قیمت‌تر این سری، نیز نمایشگر ۱٫۹ اینچی و روشنایی ۶۰۰ نیت دارد و امکان تماس بلوتوثی را فراهم و بیش از ۲۰۰ واچ‌فیس را پشتیبانی می‌کند. ویژگی‌های سلامتی و تناسب‌اندام آن شامل پایش زنده‌ی ضربان قلب و اندازه‌گیری فشارخون و اکسیژن خون است.

    ساعت هوشمند Enfit Neo از ۱۳۵ حالت ورزشی، پخش موسیقی، کنترل دوربین، فعال‌سازی حالت ورزشی و دستیار صوتی پشتیبانی می‌کند.

    مدیرعامل Endefo می‌گوید که قصد دارد با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ کرور روپیه (حدود ۲۴ میلیون دلار) تا سال ۲۰۲۴، درحدود ۱۰ درصد از سهم بازار را در بخش پوشیدنی‌های هند به‌دست آورد. این شرکت برای متمایزشدن از رقبای خود به کیفیت محصول و تنوع پیشنهادها و کانال‌های بازاریابی آفلاین متکی است.

    برند Endefo با تعهد به ابتکار «ساخت هند» تمام محصولات خود را در این کشور تولید می‌کند. شرکت مذکور قصد دارد با بالیوود و چهره‌های ورزشی همکاری و بر تحقیق و توسعه برای رشد بلندمدت در بازار هند تمرکز کند.

    عکس| اماراتی‌ها اپل واچ ساختند اما یک مشکل دارد

    منبع: زومیت

    [ad_2]

  • روند اجرای مصوبات ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی مطلوب است

    [ad_1]

    دبیر ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی کشور، روند اجرای مصوبات این ستاد را موثر و مطلوب خواند.

    به نقل از قوه قضاییه، اصغر جهانگیر، دبیر ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی کشور در ابتدای جلسه گزارشی از روند اجرایی مصوبات سومین جلسه این ستاد ارائه داد.

    وی افزود: این جلسه برای بررسی ۴ محور؛ ارزیابی روند اجرای مصوبات قبلی، ارائه اخبار و گزارش های مرتبط با جرائم انتخاباتی،  بررسی و تصویب پیشنهادهای شورای نگهبان در جهت آموزش و اطلاع رسانی و بررسی و تصویب دستورالعمل پیشگیری و پیگیری جرائم انتخاباتی در فضای مجازی است.

    جهانگیر روند اجرای مصوبات را مطلوب توصیف کرد و افزود: در اجرای مصوبات مقرر شده است که هشت استان که دارای حوزه انتخاباتی حساس هستند از ابتدای دی‌ماه در جلسات ستاد مرکزی حضور داشته باشند.

    دبیر ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی کشور عنوان کرد: اولویت‌های پنج‌گانه به استان‌ها و شهرستان‌ها در قالب ۳۳بند ابلاغ شده است که چگونگی نحوه برگزاری جلسه‌ها، نحوه اطلاع‌رسانی، گزارش‌دهی و تصمیم‌گیری و… مبنای کار قرار گیرد.

    وی گفت: تاکنون در ستادهای استانی بیش از ۱۰۰جلسه برگزار شده که خروجی آن ۵۵۰ بند مصوبه بوده است و ۳۸۰ جلسه در شهرستان‌ها با خروجی ۱۶۸۰ بند مصوبه بوده است.

    جهانگیر به راه‌اندازی سامانه مالی انتخابات برای شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌کرد کاندیداها اشاره کرد و گفت که وزارت کشور متولی راه‌اندازی این سامانه است که ان‌شاالله گزارش اقدام‌های خود را اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

    وی ارائه آموزش به دست‌اندرکاران انتخابات را موثر و مطلوب ارزیابی کرد.

    جهانگیر با اشاره به راهبردهای چهارگانه مقام معظم رهبری (امنیت، سلامت، مشارکت حداکثری و رقابت سالم) گفت: به ستادهای استانی و شهرستانی این راهبردها ابلاغ شده است.

    وی ۴ جرم اولویتی در انتخابات را سوء استفاده از اموال عمومی و بیت‌المال، سوءاستفاده از مقام و موقعیت اداری له یا علیه دیگر کاندیداها، تخریب چهره و وجهه نامزدها، تخریب چهره و وجهه نظام عنوان کرد و گفت: تمام جرائم اولویتی در دستور کار شهرستان‌ها و استان‌ها قرار گرفته است.

    دبیر ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی کشور تاکید کرد: ۱۰۱ مورد، آسیب‌شناسی و جمع‌آوری شده است و ۵۷ راهکار پیشگیرانه در مقاطع مختلف تسهیل و ابلاغ شده است.

    وی در پایان گفت: دو کمیته هماهنگی تبادل اطلاعاتی انتخاباتی و رصد فضای مجازی تشکیل شده است که نتایج اقدام‌های آنها در جلسه‌های آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    انتهای پیام

    [ad_2]

  • چرا باید از ترانسفورماتور استفاده کرد؟

    [ad_1]

    آیا تا به حال به این سوال فکر کرده‌اید که چرا باید از ترانسفورماتور استفاده کرد؟ این مقاله به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را بگیرید و بدانید چرا نیاز به استفاده از ترانسفورماتور دارید. در این مقاله به مزایا و دلایل استفاده از ترانسفورماتور در صنعت و زندگی روزمره می‌پردازیم. همچنین به شما نشان می‌دهیم که چگونه می‌توانید ترانسفورماتور ارزان را خریداری کنید و از آن بهترین استفاده را ببرید.

    ساختار ترانسفورماتور چیست؟

    ترانسفورماتور می‌تواند به شما کمک کند تا انرژی الکتریکی را به‌طور موثرتری منتقل کنید. با استفاده از ترانسفورماتور، شما می‌توانید ولتاژ و جریان را به صورت دقیق تغییر دهید، که این امر به بهبود عمل‌کرد سیستم‌های الکتریکی کمک می‌کند.

    به منظور دریافت دانش بیشتر درباره عملکرد ترانسفورماتور و تعریف ترانس، فرض ابتدایی این است که ترانسفورماتور یک دستگاه تک‌فاز است.

    در این ترانسفورماتور، یک رسانای الکتریکی یا بیشتر که با عایق مسی یا آلومینیومی پوشیده شده است، به دور بخش عمودی هسته پیچیده می‌شود که خود عامل ایجاد میدان مغناطیسی است.

     زمانی که ولتاژ به سیم پیچ اولیه وارد می‌شود، یک ولتاژ جریان الکتریکی متناوب در سیم پیچ ثانویه به‌وسیله القای الکتریکی ایجاد می‌شود.

     رسانای الکتریکی در هسته ترانسفورماتور به صورت مغناطیسی به هسته وصل‌شده و انرژی از طریق کوپلینگ الکترومغناطیسی منتقل می‌شود.

     نسبت چرخش رسانای الکتریکی یا به عبارت دقیق‌تر، تعداد پیچیدن رسانا به دور هسته در سیم پیچ‌ها، برابر با میزان ولتاژی است که ترانسفورماتور در سطح بار صفر دارد.

    تعداد پیچ‌های رسانای الکتریکی به دور هسته N ۱ در سیم پیچ اولیه گفته می‌شود و در سیم پیچ ثانویه از آن با نام N ۲ یاد می‌شود.

     انواع ترانسفورماتور‌ها

    ترانسفورماتور‌ها بر اساس مولفه‌های مختلفی مانند فرکانس، توان، جنس هسته، ساختار هسته و سیم پیچی، جنس عایق و… دسته‌بندی می‌شوند.

    مثلا بر اساس فرکانس، ترانسفورماتور‌ها به ترانسفورماتور فرکانس پایین و ترانسفورماتور فرکانس بالا تقسیم می‌شوند.

     همچنین بر اساس توان، به ترانسفورماتور‌های توان پایین، توان متوسط و توان بالا تقسیم می‌شوند.

    ترانسفورماتور بر اساس ساختار هسته و سیم پیچی، جنس عایق و کاربرد مختلف دارای انواع متفاوتی است.

     ساختار هسته و سیم‌پیچ‌ها بسته به نوع کاربرد متفاوت استفاده می‌شوند و سیم‌پیچ‌ها باید از عایق‌های مختلفی مانند هوا، گاز SF۶، روغن و عایق‌های جامد باشند.

    همچنین ترانسفورماتور‌ها برای انتقال انرژی الکتریکی، اندازه‌گیری ولتاژ، اندازه‌گیری جریان، ایزولاسیون و تنظیم ولتاژ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    ترانسفورماتور‌ها بر اساس تعداد فاز، افزاینده یا کاهنده، سطح ولتاژ و نوع خنک‌کنندگی دسته‌بندی می‌شوند. در شبکه برق قدرت، از ترانسفورماتور‌های سه فاز برای مصرف‌کننده‌های سه فاز و از ترانسفورماتور‌های تک فاز برای مصرف‌کننده‌های تک فاز استفاده می‌شود.

    ترانسفورماتور‌ها می‌توانند افزاینده ولتاژ، کاهنده ولتاژ یا هر دو خاصیت را همزمان داشته باشند. همچنین، بر اساس سطح ولتاژ، ترانسفورماتور‌ها به فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی تقسیم می‌شوند. در نهایت، ترانسفورماتور‌ها می‌توانند با استفاده از هوا، روغن، فن یا آب خنک شوند.

    مزایای استفاده از ترانسفورماتور

    ترانسفورماتور یک دستگاه الکتریکی است که به عنوان ترانس برق، ترانسفورمر یا ترانسفارمر نیز شناخته می‌شود. از این دستگاه برای کنترل جریان الکتریکی استفاده می‌شود و به کمک این دستگاه می‌توان جریان برق را افزایش یا کاهش داد. این دستگاه دارای مزایای بسیاری است که برخی از این مزایا را در ادامه شرح می‌دهیم:

    افزایش ولتاژ و کاهش جریان

    به کمک ترانسفورماتور افراد می‌توانند در مصرف انرژی خود صرفه‌جویی نمایند که این یکی از بزرگترین مزایای ترانسفورماتور می‌باشد.

    ترانسفورماتور به عنوان محافظ تجهیزات الکتریکی

    ترانسفورماتور می‌تواند به عنوان محافظ عمل کرده و احتمالات و خطر‌های ناشی از افزایش یا کاهش ناگهانی جریان را کنترل نماید و در مقابل خسارت و خرابی تجهیزات الکتریکی محافظت نماید. همچنین به کمک ترانسفورماتور می‌توان چند دستگاه را به جریان برق متصل نمود.

    ترانسفورماتور برای استفاده در صنایع مختلف

    ترانسفورماتور به دلیل قابلیت تنظیم ولتاژ و جریان در صنایع مختلفی مانند صنایع برقی، خودرو سازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد و این دستگاه امروزه به عنوان یکی از ابزار‌های اساسی در بسیاری از صنایع مدرن محسوب می‌شود.

    استفاده از ترانسفورماتور در الکترونیک قدرت

    یکی از کاربرد‌های متداول ترانسفورماتور در حوزه الکترونیک قدرت، استفاده در مبدل‌ها و دستگاه‌هایی است که نیاز به فرکانس بالای برق دارند. با پیشرفت فناوری الکترونیک قدرت، استفاده از ترانسفورماتور‌های با فرکانس بالا، رایج شده‌است.

     این مبدل‌ها از ترانسفورماتور برای ایزوله کردن ولتاژ خروجی استفاده می‌کنند. این مبدل‌ها ابتدا برق AC شهر را به DC تبدیل می‌کنند و سپس با استفاده از سوئیچینگ، برق AC با فرکانس بالا تولید می‌کنند. سپس از یک ترانسفورماتور با فرکانس بالا برای کاهش یا افزایش ولتاژ و همچنین ایجاد ایزولاسیون استفاده می‌شود.

    ترانسفورماتور با فرکانس بالا، از ابعاد کوچک‌تری نسبت به ترانسفورماتور برق شهری برخوردار است و از فریت به جای آهن در هسته خود استفاده می‌کند.

    چرا باید از ترانسفورماتور استفاده کرد؟

    کاربرد ترانسفورماتور در زندگی روزمره

    ترانسفورماتور یکی از دستگاه‌هایی است که در زندگی روزمره نیز کاربرد دارد. افراد برای حفاظت از دستگاه‌های الکترونیکی خود در منازل، محل کار خود از آن استفاده می‌نمایند.

    همچنین ترانسفورماتور قادر است انرژی الکتریکی را از یک ولتاژ به ولتاژ دیگر تبدیل کند و بدین ترتیب برق مورد نیاز را برای دستگاه‌های مختلف فراهم می‌کند. به همین دلیل برای زندگی روزمره نیز کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    یکی دیگر از دلایل استفاده از ترانسفورماتور به دلیل اقتصادی بودن آن می‌باشد، زیرا به کمک آن می‌توان در مصرف برق صرفه جویی کرد.

    ترانس برق، علاوه بر مصارف خانگی، در مقیاس صنعتی نیز کاربرد‌های گسترده‌ای دارد و به عنوان یکی از پارامتر‌های ضروری صنعت محسوب می‌شود. اگر با جریان برق سر و کار دارید، مطمئنا می‌دانید که ترانس برق برای انتقال توان یا کاهش و افزایش جریان و ولتاژ استفاده می‌شود.

    قیمت ترانسفورماتور

    قیمت ترانسفورماتور بر اساس عوامل مختلفی مانند توان، مارک، سطح ولتاژ خروجی، تعداد دفعات افزایش و کاهش ولتاژ تعیین می‌شود.

    ترانس‌های خانگی، نسبت به محافظ‌ها، دارای قدرت حفاظت بیشتری هستند. لیست قیمت روز انواع ترانس برق خانگی و صنعتی در سایت شکوه صنعت قابل دسترس است.

    چگونه می‌توانید ترانسفورماتور ارزان را خریداری کنید؟

    با توجه به فناوری‌های جدید و بهبود یافته، ترانسفورماتور‌ها قادرند تا کارایی و عملکرد مناسبی را ارائه دهند. این امر به این معناست که می‌توانید با خرید ترانسفورماتور ارزان، به کیفیت مناسبی دست پیدا کنید.

    این ترانسفورماتور‌ها با قیمت مناسب‌تر و همچنین هزینه‌های نگهداری و تعمیرات کمتر، باعث می‌شوند تا شما در مصرف انرژی و هزینه‌های مربوطه صرفه‌جویی کنید.

    ترانسفورماتورها، به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، قادرند تا مقاومت مناسبی در برابر نوسانات ولتاژ ارائه دهند. این ویژگی باعث می‌شود که ترانسفورماتور‌ها بهترین گزینه برای استفاده در مکان‌ها با نوسانات ولتاژ زیاد باشند.

    برای خرید ترانسفورماتور ارزان با ضمانت کیفیت، می‌توانید وارد سایت فروش لوازم برق صنعتی شکوه صنعت شده و درخواست خرید خود را ثبت نمایید. همچنین می‌توانید با شماره ۰۲۵-۳۷۱۵۲ تماس گرفته و مشاوره‌های لازم جهت خرید را دریافت نمایید.

    سوالات پیرامون ترانسفورماتور

    کاربرد ترانسفورماتور چیست؟

    کاربرد‌های اصلی ترانسفورماتور در شبکه برق اجرا می‌شود و مسئولیت کاهش ولتاژ در قسمت مصرف‌کننده و افزایش جریان در قسمت تولیدکننده را بر عهده خواهد داشت. این کاهش و افزایش ولتاژ در شبکه باعث می‌شود که از هدر رفتن انرژی در اثر انتقال از تولیدکننده به مصرف‌کننده، به حداقل ممکن رسیده شود.

    کاربرد ترانسفورماتور در زندگی روزمره چیست؟

    ترانسفورماتور در زندگی روزمره کاربرد‌های بسیاری مانند محافظت از وسایل الکتریکی، کاهش مصرف و .. دارد که در طول مقاله به آن‌ها اشاره شده است.

    نتیجه گیری

    با توجه به مزایای استفاده از ترانسفورماتور، می‌توان نتیجه گرفت که این دستگاه الکتریکی از اهمیت بسیاری در زندگی روزمره برخوردار است. استفاده از ترانسفورماتور‌ها باعث کاهش هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی می‌شود و همچنین توانایی ارائه کیفیت بالایی را دارند.

    خرید ترانسفورماتور‌های ارزان نیز می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی کمک کند. از این رو، استفاده از ترانسفورماتور‌ها به عنوان یکی از ابزار‌های اصلی در سیستم‌های انتقال و توزیع انرژی الکتریکی بسیار حیاتی و اقتصادی است. جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ترانسفورماتور با کارشناسان مجموعه شکوه صنعت در ارتباط باشید.

    [ad_2]