بلاگ

  • ثبت ۶۱۸ حادثه ویژه در کشور طی هفته گذشته / ۱۵۴ نفر جان باختند

    [ad_1]

    رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به ثبت ۶۱۸ حادثه ویژه در سامانه ثبت حوادث ویژه مراکز هدایت عملیات و بحران دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: این حوادث در طول هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن افزایش دو درصدی داشته است.

    دکتر جعفر میعادفر با بیان این مطلب اظهار داشت: هفته گذشته ۱۸۵ حادثه ویژه ترافیکی و ۴۳۳ حادثه ویژه غیرترافیکی در کشور ثبت و ۲هزار و ۲۳۴ مصدوم و بیمار این حوادث، از خدمات فوریت‌های پزشکی، بهره‌مند شده‌اند.

    وی با بیان اینکه در حوادث ویژه هفته گذشته متاسفانه ۱۵۴ نفر به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست دادند، افزود: در حوادث ویژه غیر ترافیکی هفته گذشته یک هزار و ۲۳۲ نفر(معادل ۵۵ درصد) و در حوادث ترافیکی نیز یک هزار و دو نفر(معادل ۴۵ درصد) دچار بیماری و مصدومیت شده و خدمات لازم را دریافت کردند.

    به گفته رییس سازمان اورژانس کشور، از مجموع ۲ هزار و ۲۳۴ مصدوم و بیمار حوادث ویژه، یک هزار و ۸۹۳ بیمار و مصدوم به مراکز درمانی انتقال یافته و ۳۴۱ نفر نیز خدمات فوریت‌های پزشکی را در محل دریافت کرده‌اند.

    بنابر اعلام وزارت بهداشت، میعادفر بیشترین حوادث ویژه ترافیکی ثبت شده هفته گذشته را مربوط به استان‌های خراسان رضوی با ۲۱ حادثه، فارس با ۱۵ حادثه و سیستان و بلوچستان با ۱۴ حادثه ویژه دانست و گفت: بیشترین مصدوم حوادث ویژه ترافیکی مربوط به خراسان رضوی با ۱۱۷ نفر، سیستان و بلوچستان با ۸۲ نفر و فارس با ۷۶ نفر بوده است.

    انتهای پیام

    [ad_2]

  • افشاگری نماینده رباط کریم درباره متروی پرند

    [ad_1]

    “متروی پرند را شهرداری تهران تمام نکرد و مردم پرند آن را تمام کردند”

    حسن نوروزی، نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی درباره گرانی قیمت بلیط متروی پرند گفت: یک نامه به رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان نوشتم و در آن درخواست کردم که همان قیمت ۳۲۰۰ تومانی مترو که از مردم کرج گرفته می‌شود از مردم پرند گرفته شود. به نظرم شهرداری تهران یک مقداری ناعادلانه رفتار می‌کند، چون متروی پرند را شهرداری تهران تمام نکرد و مردم پرند آن را تمام کردند یعنی شرکت عمران، زمین فروخت و صد‌ها میلیارد تومان پول به قرارگاه خاتم الانبیا (ص) دادیم، اما اسمش به نام شهرداری تهران تمام شد البته قطار از شهرداری تهران است، اما ریل، ایستگاه‌ها، برق، سیویل و سیگنالینگ‌ها همگی از پول مردم پرند تهیه شده است و از شورای شهر تهران خواهش می‌کنم به‌ویژه آقای چمران و آقای زاکانی شهردار تهران همان قیمتی که از مردم کرج می‌گیرند همان قیمت از مردم پرند اخذ شود.

    نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اظهار کرد: درست است که هزینه مترو زیاد است، اما باید دقت کنند که مردم پرند به‌دلیل گرانی از تهران به پرند مهاجرت کردند و نباید بگویند پرند یک شهر اقماری است پس باید قیمت را آزاد بگیریم لذا نمی‌شود یک نفر از محله شاه عبدالعظیم (ع) تا صادقیه و سعادت آباد به ثمن بخس برود و شهرداری بگوید ما در اینجا یارانه قرار می‌دهیم، اما برای مردم پرند یارانه قرار ندهند و بگویند آزاد باشد لذا باید طوری باشد که بتوانیم جواب مردم را بدهیم به همین دلیل با آقای زاکانی شهردار تهران صحبت خواهم کرد.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا گرانی نرخ بلیط متروی پرند به‌دلیل گرانی نرخ بلیط متروی فرودگاه امام خمینی (ره) است؟، بیان کرد: متروی فرودگاه امام خمینی (ره) اصلا مسافر نداشت و قطار خالی می‌آمد و خالی می‌رفت و علت اینکه پیگیری کردیم متروی پرند راه بیفتد این بود که قطاری که به فرودگاه امام می‌رفت تا پرند بیاید، چون خالی می‌آمد و خالی برمی‌گشت.

    نوروزی افزود: ساعت کاری متروی پرند که الان از شش صبح تا ۱۹ است باید افزایش یابد و مثل متروی شهر تهران شود و الان، چون اوایل افتتاحش است ساعت کم است، اما کم کم درست می‌شود.

    نماینده رباط کریم در مجلس تصریح کرد:، چون قطار از جلوی رباط کریم عبور می‌کند قرار شده که شهرداری رباط کریم بودجه متروی رباط کریم را تامین کند و دو ایستگاه در حکیم آباد و بازارک توسط قرارگاه خاتم الانبیا (ص) ساخته شود.

    نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: کشیدن مترو از اسلامشهر در خط ۳ به رباط کریم زحمت دارد، اما نظر ما این است که مترو را از یک خط دیگر دوباره به پرند برسانیم یعنی همان سبکی که قرار است قطار از روی خط راه آهن تهران به ورامین برود لذا باید از وزیر راه و شهرسازی بخواهیم در همان خط راه آهن حومه‌ای، مترو قرار بگیرد و به پرند بیاید و برگردد که شامل حاشیه اسلامشهر، بهارستان، نسیم‌شهر، گلستان، نصیرشهر، رباط کریم و پرند می‌شود.

    سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرده است: قیمت بلیط متروی ایستگاه پرند تا پایان سال جاری برابر با نرخ تعیین شده برای ایستگاه متروی امام خمینی (ره) است و بر این اساس قیمت بلیط متروی پرند به تهران به ازای هر سفر برای مسافران دارای کارت‌های بلیط مبلغ ۱۳۶۵۰ تومان و برای مسافران دارای بلیط تک سفره معادل ۱۵ هزار تومان تعیین شده است.

    [ad_2]

  • عکس| روسیه با این شهپاد دریا را برای اوکراین جهنم می‌کند

    [ad_1]

    میخائیل دانیلنکو، مدیر عامل هلدینگ نظامی-صنعتی KMZ این خبر را اعلام کرد. وی گفت: “اولین قایق بدون سرنشین برای وزارت دفاع روسیه ساخته شده و برای آزمایشات به منطقه اجرای عملیات ویژه نظامی فرستاده می شود.”

    نام کاری اولین قایق بدون سرنشین پر سرعت روسیه BBKN “ادووانچیک” است.

    ویژگی های اولین شهپاد روسیه
    دانیلنکو تأیید کرد که تا پایان سال جاری ده قایق از این نوع ساخته خواهد شد که آنها نیز مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. رئیس شرکت هلدینگی KMZ گفت: “این اولین محموله آزمایشی از این قایق ها خواهد بود.”

    وی پیش از این اطلاع داده بود که اولین قایق های بدون سرنشین روسیه دارای سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت و برد کروز ۲۰۰ کیلومتر خواهند بود. ماده TNT، بار ویژه، تجهیزات اسکورت و شناسایی می تواند به عنوان محموله تا وزن ۶۰۰ کیلوگرم استفاده شود. از این قایق می توان به عنوان سکویی برای پهپادها و به عنوان ضد پهپاد استفاده کرد.

    عکس| روسیه با این شهپاد دریا را برای اوکراین جهنم می‌کند

     

    [ad_2]

  • اعلام برنامه تشییع و خاکسپاری ۱۴ شهد گمنام در خوزستان

    [ad_1]

     براساس اعلام اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان،   پیکر پاک و مطهر ۱۴ شهید گمنام در شهر‌های مختلف کربلای ایران و بر دستان شهید پرور و ولایت مدار این استان تشییع و خاکسپاری می‌شوند.

    برنامه معنوی تشییع شهدای گمنام روز یکشنبه، ۲۶ آذرماه همزمان با سالروز شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا (س) ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه در اهواز برگزار خواهد شد.

    روز سه شنبه ۲۸ آذرماه: ماهشهر، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ساعت ۹ صبح

    روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه: آبادان، منطقه آزاد اروند، ساعت ۹ صبح

    روز پنجشنبه ۳۰ آذرماه: مسجدسلیمان، هوانیروز ساعت ۹ صبح

    روز شنبه: ۲ دی ماه: آبادان، اردوگاه شهید فرهانیان ساعت ۹ صبح

    روز یکشنبه ۳ دی ماه: امیدیه، پارک شهر، ساعت ۹ صبح

    روز دوشنبه ۴ دی ماه: اهواز، شرکت فولاد اکسین ساعت ۹ صبح

    روز سه شنبه ۵ دی ماه: خرمشهر، پادگان دژ ساعت ۹ صبح

    روز چهارشنبه ۶ دی ماه: ماهشهر، پتروشیمی امیرکبیر ساعت ۹ صبح

    روز پنجشنبه ۷ دی ماه: اهواز، صدا و سیمای استان خوزستان ساعت ۹ صبح

    روز شنبه ۹ دی ماه: اندیکا، اسلام آباد ساعت ۹ صبح

    روز سه شنبه ۱۲ دی ماه: آغاجاری، پالایشگاه بیدبلند ساعت ۹ صبح

    روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه: اهواز، کوی باهنر، پارک صداقت شهرداری ساعت ۹ صبح

    روز دوشنبه ۷ اسفندماه: دارخوین، لشکر امام حسین (ع) ساعت ۹ صبح

    روز یکشنبه ۲۰ اسفندماه: اهواز، شهرک الهیه ساعت ۹ صبح

    در دوران ۸ سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، هزاران نفر شهید، جانباز و جاویدالاثر شدند، اما مردم غیور ایران اجازه ندادند ذره‌ای از خاک میهن اسلامی به دست دشمن بیفتد.

    [ad_2]

  • آتش سوزی در پالایشگاه اصفهان/ خسارت جانی گزارش نشد+ فیلم

    [ad_1]

    محمد ده بیدیان، مدیر روابط عمومی پالایشگاه اصفهان گفت: خوشبختانه این حادثه با همت نیروهای آتش نشانی پالایشگاه در کمترین زمان ممکن مهار شده است.

    وی افزود: این حادثه خسارت جانی نداشت.

    [ad_2]

  • اجرای تمهیدات ترافیکی در آیین سالروز شهادت حضرت زهرا (س)

    [ad_1]

    حمدلله رحمتی پور اظهار کرد: این تمهیدات فردا یکشنبه به منظور روان سازی ترافیک و تسهیل در عبور و مرور به ویژه در محدوده اماکن متبرکه و امامزاده‌های استان اجرا می‌شود.

    وی اضافه کرد: همچنین همزمان با تشییع پیکر ۶ شهید گمنام دفاع مقدس از ساعت ۹ صبح فردا یکشنبه ممنوعیت تردد از میدان توحید تا مصلی امام خمینی (ره) کرج اعمال می‌شود.

    رحمتی پور گفت: براین اساس بلوار امامزاده حسن (ع) از تقاطع مصباح تا امامزاده و بالعکس، خیابان زکریای رازی (حدفاصل تقاطع کارخانه قند تا سه راه خوابگاه) و بلوار شهید شریفی، از میدان توحید به سمت امامزاده حسن (ع) در این مدت تحت پوشش طرح ترافیکی است.

    رییس پلیس راهنمایی و رانندگی البرز افزود: اجرای محدودیت تردد از ساعت هفت صبح روز یکشنبه ۲۶ آذرماه جاری آغاز شده و تا پایان مراسم ادامه دارد.

    [ad_2]

  • یک نفر در زاهدان اعدام شد/ قوه قضائیه: جاسوس موساد بود

    [ad_1]

    میزان، رسانه قوه قضائیه به نقل از روابط عمومی دادگستری استان سیستان و بلوچستان نوشت: صبح امروز شنبه ۲۵ آذرماه حکم اعدام فردی که به اتهام ارتباط با سرویس‌های بیگانه از جمله موساد در سیستان و بلوچستان محاکمه و محکوم شده بود، اجرا شد.

    این فرد ضمن ارتباط با سرویس‌های بیگانه از جمله موساد به صورت آگاهانه اقدام به جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده کرده و با مشارکت مرتبطین خود، اسناد را در اختیار سرویس‌های بیگانه به ویژه موساد قرار می‌داد.

    پرونده این فرد پس از دستگیری و تکمیل تحقیقات در دادسرا به اتهام «همکاری اطلاعاتی و جاسوسی به نفع رژیم متخاصم صهیونیستی، جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده و در اختیار قرار دادن اطلاعات به افسر سرویس جاسوسی موساد به صورت مستقیم با هدف بر هم زدن نظم کشور و تبلیغ به نفع گروه‌های و سازمان‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران» به دادگاه انقلاب زاهدان ارسال شد.

    پس از رسیدگی به پرونده، این فرد به اعدام محکوم و حکم صادر به متهم و وکلای وی ابلاغ شد.

    پس از اعتراض متهم به حکم صادر، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و پس از رسیدگی مجدد، ضمن رد فرجام خواهی حکم بدوی از سوی دیوان عالی کشور تایید و ابرام شد.

    همچنین با تقاضای عفو متهم، پرونده وی به حکم عفو مرکزی قوه قضاییه ارسال و با تشکیل جلسه به دلیل عدم احراز شرایط تقاضای این متهم رد شد. 

    با تکمیل پرونده و انجام تشریفات قانونی حکم اعدام این فرد صبح امروز در زندان زاهدان اجرا شد.

    [ad_2]

  • توزیع شیر رایگان بین ۷۸ هزار دانش آموز مدارس ابتدایی دولتی

    [ad_1]

    ایمان سبحان نژاد در جلسه هماهنگی انعقاد قرارداد طرح توزیع شیر رایگان در مدارس استان با شرکت تولیدی لبنیاتی کوه گل یاسوج گفت:این تعداد دانش آموز در هزار و ۷۰۰ مدرسه ابتدایی دولتی شهری و روستایی استان هر هفته دو نوبت در روز‌های یکشنبه و چهارشنبه شیر رایگان دریافت می‌کنند.

    وی افزود:در مرحله اول هر هفته در دو نوبت، شیر استریلیزه و فرا دمایی به صورت بسته بندی شده در بین دانش آموزان ابتدایی مدارس دولتی استان توزیع می‌شود.

    ایمان سبحان نژاد گفت: توزیع شیر‌ها با هماهنگی مدیر مدرسه هر هفته در اتاق ویژه تحویل گرفته می‌شود و برای حمل و نقل، توزیع و کیفیت شیر‌ها دستگاه‌های مربوطه نظارت خواهند داشت.

    وی با بیان اینکه اجرای برنامه توزیع شیر رایگان در این مدارس با هدف ارتقا سلامت دانش آموزان و پیشگیری از سوء تغذیه و همچنین ترویج فرهنگ مصرف شیر انجام می‌شود افزود:بنا به تاکید رئیس جمهور برای تامین امنیت غذایی و ارتقاء سلامت دانش آموزان این برنامه در اولویت کاری اداره کل آموزش و پرورش استان و دستگاه‌های همراه آن قرار گرفته است.

     سبحان نژاد اهتمام تمام کمیته‌ها و عوامل اجرایی دخیل در مراحل تولید، حمل، نگهداری و توزیع شیر رایگان در مدارس دولتی برای اجرای هرچه بهتر و به موقع آن را ضروری دانست و بر رعایت نکات بهداشتی در تمامی این مراحل تاکید کرد.

    اتابک مدیر شرکت تولیدی لبنیاتی کوه گل یاسوج هم از آمادگی این کارخانه برای تولید، تامین و توزیع شیر مورد نیاز مدارس مشمول این طرح در استان با رعایت تمام نکات بهداشتی و استاندارد خبر داد و گفت:اولویت کاری این کارخانه ابتدا به ساکن تولید، تهیه و توزیع شیر در مدارس استان است.

    اتابک افزود:ظرفیت تولید شیر پاکتی استریلیزه ویژه دانش آموزان ماهانه ۷۲۰ هزار پاکت است.

    فرزاد غلامی کارشناس سیاست گذاری سلامت داشنگاه علوم پزشکی استان هم گفت:این دانشگاه آمادگی دارد تا با استفاده از ظرفیت تیم‌های بازرسی خود را در مراحل تولید، حمل، نگهداری و توزیع شیراز رایگان در مدارس آموزش و پرورش را کمک و همراهی کند.

    در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری برای تامین شیر مورد نیاز مدارس ابتدایی دولتی استان با شرکت تولیدی لبنیاتی کوه گل یاسوج منعقد شد.

    [ad_2]

  • چه کسانی این سرنوشت شوم را برای فولاد رقم زدند؟

    [ad_1]

    خوزستان یک کارشناس فوتبال گفت: چه کسانی چنین سرنوشت شوم و نامبارکی را برای فولاد خوزستان رقم زدند که پس از ۱۲ هفته با ۵ گل زده، ضعیف‌ترین آمار بین ۱۶ تیم لیگ برتر فوتبال کشور را دارد؟

    امین یزدانی در گفت وگو با ایسنا با بیان این که چه بر سر فولاد خوزستان آمده است که اکنون در قعر جدول قرار دارد؟ اظهارکرد: باشگاه بزرگ فولاد خوزستان که نماد یک باشگاه مدرن با ایجاد زیرساخت های مناسب و کم نظیر و همراه با یک آکادمی مطلوب در سطح فوتبال کشور بشمار می رود، در فصل گذشته و به ویژه فصل جاری لیگ برتر، تمام دوستداران و علاقه مندان فوتبال خوزستان را نگران و حتی تا مایوس و ناامید کرده است.

    فولاد به شدت بیمار است

    وی ادامه داد: کسب نتایج ضعیف و شیوه فوتبالی نگران کننده، دل هر علاقه‌مند و عاشق فوتبال خوزستانی را به درد می‌آورد. فولادی که دو قهرمانی در لیگ برتر، یک قهرمانی در جام حذفی و یک قهرمانی در سوپر جام را در کارنامه دارد و از طرفی در طول چند دهه اخیر، بازیکنان نامداری را در سطوح مختلف تیم های ملی فوتبال تحویل داده، اکنون به شدت بیمار و نیازمند یک طبیب حاذق است.

    فولاد در غمبارترین دوران حیات باشگاه به سر می‌برد

    این کارشناس فوتبال عنوان کرد: چه کسانی چنین سرنوشت شوم و نامبارکی را برای فولاد خوزستان رقم زدند که پس از ۱۲ هفته با ۵ گل زده، ضعیف‌ترین آمار بین ۱۶ تیم لیگ برتر فوتبال کشور را دارد؟ تفاضل  ۱۵ – غمبارترین دوران حیات این باشگاه مدرن و برند فوتبال خوزستان را رقم زده است.

    مارتینس علم و توان کمک به فولاد را ندارد

    وی با بیان این که با احترام به آقای مارتینس ولی او مطلقا نمی‌تواند هیچ‌ کمکی به فولاد کند، افزود: مارتینس هم علم و توانش را ندارد و هم کیفیت فنی بازیکنان فولاد در حد و اندازه های بهترین باشگاه از حیث امکانات سخت افزاری و زیرساختی کشور نیست.

    تکرار “خوزستان و آبادان، برزیلته” نوعی خودفریبی است

    یزدانی بیان کرد: به نظرم تکرار “خوزستان و آبادان، برزیلته” نوعی خودفریبی است زیرا دهه هاست که هیچ‌کدام از تیم های خوزستانی به شیوه و روش فوتبال قدیم برزیل، بازی نمی کنند. وقتی خود برزیلی ها، شیوه و سبک بازی خودشان را فراموش کرده اند، ما چگونه این روش منسوخ در فوتبال جهان را آرزومندیم و هنوز به آن دلخوشیم. شیوه ها و  سبک‌های مختلف و متنوع‌ و مدرنی در فوتبال جهان در حال انجام است که چشم ها را می‌نوازد و دل ها را صیقل می هد و ما از همه آن ها غافلیم و خود را به شیوه ای از فوتبال قدیم جهان گره زده ایم که خود دهه ها از صحنه فوتبال جهان رخ بربسته است.

    نیاز به نیروی انسانی متخصص داریم

    وی ادامه داد:  برای این که  فوتبال خوزستان در مسیر رشد، ترقی، توسعه و پیشرفت قرار گیرد، باید زیرساخت را ایجاد کرد و توسعه داد و نیز مشکلات مالی را برطرف کرد. سپس  فلسفه نوین و جدیدی را برای بازی انتخاب کرد و آن را از طریق مربیان متخصص، آگاه و به روز و البته با تلفیقی از مربیان با تجربه و جوان در آکادمی ها اجرایی و پیاده سازی کرد.
    ما نیاز به نیروی انسانی متخصص در تمام زمینه های فوتبال روز جهان داریم که لازمه آن نیز برنامه ریزی های کوتاه، میان مدت و به ویژه بلندمدت است.

    باید احساسات کاذب و زودگذر را دور ریخت

    این کارشناس فوتبال با تاکید بر این که باید احساسات کاذب و زودگذر را دور ریخت و با خرد، تعقل و عملگرایی به دنبال آینده نسل نونهال، نوجوان و جوان کنونی فوتبال خوزستان باشیم، گفت: اگر به فولاد کنونی نگاهی گذرا بیندازیم، لزوم بکارگیری مدیریت کارآمد و متخصص و همچنین تدوین برنامه ریزی های شفاف و قابل اجرا که قطعا باید با صبر و شکیبایی هواداران همره باشد، چاره راه است و می توان کم کم از این برزخ کنونی گذر کرد تا به ساحل آرامش در فوتبال استان رسید.

    آینده تیره و تاری در انتطار فوتبال خوزستان است، اگر…

    وی عنوان کرد: قرارگرفتن سه تیم خوزستانی در انتهای جدول، زنگ ناقوس خطر را برای فوتبال سرزمین نخل و آفتاب و نفت به صدا درآورده است و چنانچه از امروز به فکر سال‌های آتی برای فرزندان محروم، اما مستعد این خطه فوتبال خیز کشور نباشیم، قطعا آینده تیره و تاری در انتطار فوتبال، این عشق ابدی بچه های پابرهنه سرزمین اسطوره‌های فراموش نشدنی مستطیل سبز خواهد بود.

    انتهای پیام

    [ad_2]

  • توسعه اقتصاد دریا محور نقطه عطفی برای پیشرفت و اقتصاد پایدار است

    [ad_1]

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان

    مهرداد عرب اول  در حاشیه دومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی سیستان و بلوچستان که با محوریت توسعه اقتصاد دریا محور برگزار شد  بیان کرد: قرار گرفتن تنها بندر اقیانوسی کشور یعنی بندر چابهار از مزیت‌های برجسته تجارت این استان مرزی به شمار می‌رودکه بهره‌مندی این بندر از موقعیت استراتژیک جهت ترانشیپ و ترانزیت کالاهای بنادر حوزه خلیج ‌فارس، افغانستان و آسیای میانه در صورت توجه و سرمایه‌گذاری مناسب و همچنین فراهم‌سازی زیرساخت‌ها می‌تواند در راستای ثروت‌آفرینی و توسعه شرق کشور نقش ویژه‌ای ایفا کند.

    رفع چالش‌ها لازمه توسعه تجارت در تنها بندر اقیانوسی ایران

    وی با بیان اینکه از بندر چابهار به عنوان دروازه ملل یاد می شود، افزود: اقتصاد دریا محور یک موضوع فرابخشی، بین بخشی و سرزمینی و یک رویکرد نوین در توسعه سرزمین به منظور استفاده از مزیت‌های نسبی و رقابتی دریا، سواحل، جزایر و پسکرانه‌ها به منظور تحقق هدف متنوع سازی اقتصاد بوده و در واقع راهبردی اساسی، توسعه‌ای، کنشگرا و تحول آفرین است.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اقتصاد دریا به ۲ حوزه اقیانوسی و ساحلی تقسیم می‌شود، ادامه داد: اقتصاد اقیانوسی دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که تمام یا بخشی از نهادهای مورد نیاز را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از اقیانوس، دریا و دریاچه های بزرگ تامین می‌کنند اما اقتصاد ساحل فعالیت‌های اقتصادی درنوار ساحلی را دربر می‌گیرد.

    وی تاکید کرد: با دارا بودن حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوبی و شمالی که حدود ۴۰ درصد از مرزهای کشور را تشکیل می دهد اما از نظر بهره برداری از این نعمت خدادادی در رتبه‌های آخر جهان قرار داریم، این در حالیست که بسیاری از کشورهای جهان سهم عمده ای از تولید ناخالص ملی خود را از دریا تأمین می کنند.

    عرب اول تصریح کرد: در زمینه بهره‌مندی از تولید ناخالص ملی ویتنام و سپس چین با بیش از ۵۰ درصد، در صدر قرار دارند و ایران با حدود ۲ تا ۲.۵ درصد از تولید ناخالص ملی خود را از دریا تأمین می کند که با توجه به پتانسیل های موجود در کشور، رقم پایینی محسوب می‌شود.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان در ادامه اشاره‌ای به اصلی ترین قابلیت‌ها، مزیت‌ها و فرصت‌ها در بخش‌های بازرگانی، حمل و نقل و شیلات استان کرد و گفت: چالش توزیع نامتوازن جمعیت در کشور، نگاه تمرکزگرایی، عدم توجه جدی به پتانسیل ها و ظرفیت و منابع به خصوص در نواحی با مرز آبی بسیار جدی است.

    وی یکی از مزیت‌های ایران در صنعت بانکرینگ را سواحل گسترده با آبخور مناسب عنوان کرد و گفت: در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۳۰ میلیون تن سوخت عرضه شده که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ اندازه بازار جهانی بانکرینگ به میزان ۱۶۰ میلیارد دلار برسد، با توجه به ظرفیت مصرف بیش از ۳۰ میلیون تن سوخت کشتی در سال، در منطقه خلیج فارس به علت تردد بالای کشتی ها و شناورهای عبوری سهم ایران از بانکرینگ می تواند قابل ملاحظه باشد در حالیکه فعلا این سهم کمتر از هشت درصد برآورد می شود، سیستان و بلوچستان در مسیر ۲ کریدور از سه کریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار دارد و این مساله باعث شده تا این منطقه به عنوان محور ترانزیتی طرح توسعه جنوب شرق نامیده شود.

    عرب اول اظهار کرد: فرصت‌ سرمایه‌گذاری ‌منطقه ‌سواحل‌ مکران در حوزه شیلات، کشاورزی، گردشگری حمل و نقل و ترانزیت، شهرسازی، نفت و گاز، پتروشیمی، صنعت، نیروگاه و آب شیرین کن ها باید مدنظر قرار گیرد اگر چه اقداماتی پیرامون این حوزه ها انجام شده که باید تقویت شود.

    چالش‌ها، الزامات و راهکارهای توسعه اقتصاد دریا محور

    وی به چالش‌های‌ پیشرو ‌اقتصاد دریا محور بویژه‌ توسعه ‌تجارت اشاره کرد و ادامه داد: نبود زیرساخت ریلی، کمبود ‌ناوگان‌ حمل ‌و نقل‌ زمینی، افزایش ‌کرایه ‌حمل‌ و ‌نقل‌ جاده‌ای، مشکلات زیرساخت جاده‌ای، نبود مدیریت‌ واحد دریایی و نهاد ‌متولی ‌سواحل ‌کشور ‌در راستای ‌اقتصاد پایدار از جمله چالش‌های این بخش است.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان پیرامون مطلب فوق تاکید کرد: توجه به موضوعات و محورهای کلیدی توسعه دریا محور، توجه به توان اکولوژیک در برنامه ریزی‌های توسعه با توجه به اصول آمایش سرزمین، توجه به اقلیم مناطق و نواحی ساحلی، توجه به ظرفیت های حمل و نقل دریایی، توجه‌ به‌ اصول ‌مدیریت‌ یکپارچه‌ مناطق‌ ساحلی، توجه به نوآوری در حوزه دریایی، استفاده ‌ازتجربیات ‌جهانی، توجه‌ به ‌منابع‌ انسانی‌ ، مشارکت ‌دادن‌ ‌جامعه‌ محلی ‌در ‌تصمیم‌گیری‌ها، توجه‌ به ‌تسهیل ‌امور ‌سرمایه‌گذاری داخلی ‌و ‌خارجی و توجه‌ به‌ حوزه ‌پر ظرفیت گردشگری ‌دریایی از الزامات اساسی در تحقق توسعه اقتصاد دریا محور به شمار می روند.

    وی گفت: در خصوص راهکارهای توسعه تجارت بر پایه اقتصاد دریا می توان به مواردی همچون افزایش تدریجی سهم ترانزیت و ترانشیپ دریایی کشور، ضرورت ایجاد خط ریلی بین بنادر چابهار و گوادر پاکستان، توزیع نیروی انسانی متخصص متناسب با ظرفیتها و طرحهای توسعه ای، توسعه بنادر و تأمین تجهیزات دریایی و بندری متناسب با زیرساختهای ایجاد شده اشاره نمود.

    عرب اول با اشاره به ۹ سیاست ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب پیرامون توسعه دریامحور در آذرماه سال جاری، افزود: باید در زمینه توسعه اقتصاد دریا محور کار در سیستان و بلوچستان با مشارکت دستگاه‌های ذیربط در این حوزه شروع و سه گام در مرحله اول مورد توجه قرار گیرد که گام اول اولویت بندی میان رشته فعالیت‌های اقتصاد دریا بر اساس معیارهایی نظیر اشتغال زایی، استقرار جمعیت و ارز آوری لذا برای اولویت اول فعالیت‌های بانکرینگ، شیلات، کشتی سازی و گردشگریی پیشنهاد می شود. پس از آن در گام دوم اولویت بندی زیر رشته فعالیت‌ها بر اساس معیارهایی نظیر بازار فروش و بازگشت سرمایه و در گام سوم نیز انتخاب طرح‌های اجرایی در ۲ مقیاس ملی واستانی بر اساس معیارهایی مانند تکمیل زنجیره ارزش، میزان سرمایه گذاری خصوصی یا تعاونی و میزان پیشرفت طرح مد نظر قرار گیرد.

    [ad_2]