بلاگ

  • آثار نقاشان نوگرا هوایی می‌خورد!

    [ad_1]

    نمایشگاه گروهی از آثار نقاشان نوگرا با عنوان «ایستاده در یاد» قرار است این هفته در گالری سهراب افتتاح شود.

    گالری سهراب قرار است از روز جمعه ۲۴ آذرماه میزبان نمایشگاهی گروهی از آثار نقاشان نوگرا با عنوان «ایستاده در یاد» شود؛ این نمایشگاه شامل آثار نقاشی و نقاشی‌خط از ۱۶ هنرمند نوگراست. 

    آثار محمد احصایی، احمد اسفندیاری، پروانه اعتمادی، آیدین آغداشلو، ناصر اویسی، فرامرز پیلارام، صادق تبریزی، محمدعلی ترقی جاه، رضا درخشانی، حسینعلی ذابحی، مسعود عربشاهی، پرویز کلانتری، رضا مافی، منوچهر معتبر، منوچهر نیازی و منوچهر یکتایی در این نمایشگاه گروهی در معرض دید قرار داده شده است. 

    شاهین ترکمن ـ مدیر گالری سهراب و کیوریتور این نمایشگاه ـ است؛ او چیدن آثاری از این دست را از ابتدای فعالیت گالری سهراب امری مرسوم دانسته است. 

    ترکمن دلیل برگزاری چنین نمایشگاهی را چنین عنوان کرده است: هدف این نمایشگاه بیش از آنکه اقتصادی باشد، زیباشناختی، آموزشی و حتی اجتماعی است.

    ترکمن به قطعه شعری از سهراب سپهری، «بگذاریم که احساس هوایی بخورد» اشاره کرد و در این رابطه ادامه داد: یک وجه برپایی این نمایشگاه، رسیدن به معنای نهفته در شعار گالری و برگرفته از قطعه شعری از سهراب سپهری است.

    او یکی از وظایف گالری را حفظ خط ارتباطی هنر نفیس با جامعه دانست و گفت: این مساله فارغ از آثار معاصری است که در نمایشگاه‌هایمان نمایش می‌دهیم. بر این منوال بر این باوریم که باید دیدن آثار نفیس را ساده کنیم و آنها را به همگان و علاقه‌مندان ارائه بدهیم و این از ابتدا در برنامه‌مان بوده است. یعنی یک جوری هم خط ارتباطی برقرار باشد هم خط مقایسه‌ای؛ چون هر کدام از هنرمندان جوانی که با ما کار می‌کنند مسیری را آگاهانه یا ناخودآگاه در یکی از همین خطوط بزرگان هنر طی می‌کنند و خواه ناخواه در یکی از این چرخه‌ها قرار دارند.»

    ترکمن درباره اطلاق عنوان آثار نفیس به این نمایشگاه گفت: «وقتی می‌گوییم اثر نفیس و “مستر پیس” از هنرمندان مختلف، این می‌تواند منشأ الهام باشد؛ فارغ از این که اقتصاد هنر را چه تغییری دهد. همان طور که مثلاً در حراج‌ها این اتفاق می افتد. به هر حال حراج یک بار در سال رفتاری در سطح عمومی‌تر صورت می‌دهد و ما در حوزه گالری در سطحی کوچک‌تر این رفتار را در پیش می‌گیریم. ضمن این که فکر می‌کنم برپایی سالی یک یا دو بار نمایشگاه از آثار نفیس استادان هنر، می‌تواند به چرخه ارتباطی‌مان با جامعه مخاطب کمک شایانی کند.»

    به گفته ترکمن، این نمایشگاه هم دربردارنده آثار نقاشیخط است و هم آثار نقاشی و برخی از آثار این نمایشگاه برای نخستین بار به نمایش گذاشته می‌شود.

    علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «ایستاده در یاد» می‌توانند از روز جمعه ۲۴ آذر به گالری سهراب به نشانی خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر، شماره ۱۴۲ مراجعه کنند.

    آثار نقاشان نوگرا هوایی می‌خورد!

    انتهای پیام 

    [ad_2]

  • عکس| بی‌تابی عجیب سیمئونه: مردم و زنده شدم!

    [ad_1]

    با اینکه اتلتیکو مادرید موفق شد به سختی حریفش ‏آلمریا را ۲-۱ شکست بدهد، اما دیه‌گو سیمئونه در کنار خط به هیچ وجه از تصمیم‌های ‏داور راضی نبود و تصاویر جدیدی که از واکنش‌های او به داوری منتشر شده خبرساز شده ‏است. ‏

    عکس| بی‌تابی عجیب سیمئونه: مردم و زنده شدم!

    در تصاویر منتشر شده از طرف موی‌ستار سیمئونه در حالی دیده می‌شود که با ‏فریاد به داور می‌گوید: “یکی هم برای ما بگیر، تو را به خدا یکی هم برای ما بگیر، فقط ‏یکی! ” مشخص نیست سیمئونه از داور دقیقا چه می‌خواهد، ولی به نظر می‌رسد او ‏معتقد است داور مسابقه برای تیمش خطا نمی‌گیرد. ‏

    اتلتیکو موفق شده بود ۲-۰ پیش بیفتد، اما در نیمه دوم ورق کاملا برگشت و آلمریا تیم ‏برتر میدان بود. همین ال‌چولو را نگران کرده و باعث فریاد‌ها و حرکات عجیب او در کنار ‏خط شده بود. ‏

    سیمئونه در پایان مسابقه دشوار بودن شرایط برای اتلتیکو در نیمه دوم را تایید کرد و ‏گفت: “ما با تیمی بازی داشتیم که با تمام وجود به امتیاز از این بازی نیاز داشت. بازی با ‏تک‌تک تیم‌ها در لالیگا پیچیده است و هیچ بازی‌ای را نمی‌شود راحت و ساده برد.

    در ‏نیمه دوم آلمریا ترس از باخت را کنار گذاشت و دقایق خیلی سختی برای ما رقم زد. ‏اتفاق‌هایی که می‌افتد واقعا نگران‌کننده بود و ما مردیم و زنده شدیم تا سه امتیاز این ‏بازی به حساب‌مان واریز شد. من از ۳۵ دقیقه اول بازی راضی‌ام و سعی خواهم کرد ‏تیمم از این به بعد کل مسابقه را مثل آن ۳۵ دقیقه بازی کند”. ‏

    عکس| بی‌تابی عجیب سیمئونه: مردم و زنده شدم!

    [ad_2]

  • عکس| خالکوبیِ فارسیِ بازیکن آ اس رم!

    [ad_1]

    تیم آ اس رم ایتالیا یکی از تیم‌های معروف و باسابقه فوتبال ایتالیاست که در ایران طرفداران زیادی دارد. بخش زیادی از محبوبیت رم به خاطر بازیکنی به نام فرانچسکو توتی است که اسطوره این باشگاه و فوتبال ایتالیا محسوب می‌شود.

    خود رمی‌ها هم از محبوبیت تیم‌شان در ایران مطلع هستند در شبکه‌های مجازی علاوه بر حساب رسمی خودشان، یک حساب رسمی فارسی زبان هم دارند که اتفاقا دنبال کننده‌های ایرانی زیادی دارد.

    اخیرا هم با پیوستن سردار آزمون به این تیم، به تعداد طرفداران ایرانی آن افزوده شده است. آزمون رابطه بسیار خوبی هم با ژوزه مورینیو سرمربی رم دارد.

    این موارد تنها نقاط اشتراک آ اس رم با ایرانی‌ها نیست. اخیرا یکی از بازیکنان معروف و و محبوب رم روی گردن خودش یک عبارت فارسی را خالکوبی کرده است که بسیار مورد کاربران ایرانی و همچنین طرفداران ایرانی رم قرار گرفته است.

    لورنزو پلگرینی هافبک هجومی آ اس رم که از سال ۲۰۱۷ به این تیم پیوسته و در این فصل برای رم دو گل زده و یک پاس گل داده است، روی سمت راست گردنش این عبارت را به فارسی خالکوبی کرده است: «به خودت ایمان داشته باش!»

    مشخص نیست پلگرینی به چه دلیل زبان فارسی را برای خالکوبی انتخاب کرده است. همسر او هم ایتالیایی است و ارتباطی با ایران و زبان فارسی ندارد. اما این کارِ پلگرینی باعث شده است خیلی از غیر فارسی زبانان، کنجکاو بشوند و برای فهمیدن معنای این خالکوبی، کمی زبان فارسی یاد بگیرند!

    منبع: فوتبالی

    [ad_2]

  • شایع‌ترین نشانه‌های زوال عقل

    [ad_1]

    بیماری آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقل است و حدود ۷۰ درصد از موارد ابتلا را تشکیل می‌دهد. با این حال، انواع و علل دیگری از این عارضه نیز وجود دارند که عبارتند از:

    * زوال عقل عروقی که در نتیجه سکته مغزی و سایر آسیب‌ها و شرایطی که جریان خون به مغز را مسدود می‌کنند، ایجاد می‌شود.

    * زوال عقل لویی که در نتیجه رسوب غیرمعمول پروتئین در مغز رخ می‌دهد.

    * زوال عقل پیشانی گیجگاهی که به دلیل وارد شدن آسیب به لوب‌های پیشانی و تمپورال مغز رخ می‌دهد.

    * بیماری کروتزفلد جاکوب

    * بیماری هانتینگتون

    همچنین برخی از عوامل و شرایط نیز می‌توانند علائمی شبیه به زوال عقل در افراد ایجاد کنند که شامل موارد زیر است:

    – استفاده و تداخلات بین برخی دارو‌ها

    – کمبود ویتامین B ۱۲ و احتمالاً ویتامین D

    – آسیب به سر

    – مشکلات تیروئید، کلیه یا کبد

    – افسردگی، اضطراب یا استرس

    – مصرف الکل

    * علائم و نشانه‌های هشدار دهنده

    علائم زوال عقل از نظر شدت متفاوت است و همچنین بسته به ناحی‌های از مغز که این بیماری بر آن تأثیر می‌گذارد، متفاوت بروز می‌کنند. به طور کلی شایع‌ترین علائم این عارضه عبارتند از:

    – اضطراب و پریشانی

    – احساس ناخوشی و خُلق پایین

    – بی علاقگی به انجام فعالیت‌ها

    – پرسیدن سوالات تکراری

    – روان پریشی

    – اختلالات خواب

    – راه رفتن بدون دلیل مشخص

    – انجام رفتار‌های نامناسب

    ظاهر شدن علائم زوال عقل ممکن است زمان ببرد. همچنین ممکن است قبل از مراجعه فرد به پزشک این بیماری آسیب قابل توجهی ایجاد کند که این حالت می‌تواند درمان را چالش برانگیزتر کند.

    * علل و عوامل خطر

    علت ابتلا به زوال عقل به نوع آن بستگی دارد. با این حال علل دقیق بسیاری از انواع زوال عقل در حال حاضر نامشخص است.

    زوال عقل جزء اجتناب ناپذیر پیری نیست، اما سن یکی از عوامل خطر اصلی است. در واقع، تا ۵۰ درصد از افراد ۸۵ ساله و بالاتر ممکن است نوعی زوال عقل را تجربه کنند.

    همچنین احتمال ابتلا به زوال عقل در سنین پایین‌تر وجود دارد، اما این بیماری در میان افراد مسن و سالمند شایع‌تر است.

    در عین حال بسیاری از انواع زوال عقل مانند بیماری آلزایمر، عارضه‌های پیشرونده‌ای هستند که با گذشت زمان بدتر می‌شوند. زوال عقل وضعیتی است که بر توانایی فرد برای تفکر تأثیر می‌گذارد. این عارضه به طور خاص می‌تواند بر حافظه، استدلال، خلق و خو و سایر ویژگی‌های افراد تأثیر بگذارد.

    [ad_2]

  • هشدار نسبت به از دست رفتن جذابیت سرمایه گذاری در مناطق آزاد

    [ad_1]

    رئیس شورای هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی گفت: آبادانی موجود در مناطق آزاد ناشی از حضور فعالان اقتصادی است و مناطق آزاد در عمل مجری راهبرد اقتصاد بدون نفتی هستند لذا باید قانون چگونگی اداره مناطق آزاد به درستی اجرا شود اما بیاری از مزای قانون در این مناطق اجرا نمی شود که جذابیت سرمایه گذاری را در این مناطق به مرز هشدار رسانده است.

    رحمان نجفی اظهار کرد: مناطق آزاد یک پروژه و طرح ملی توسعه همه جانبه در مناطق مختلف کشور و همکاری های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است، بر همین اساس مناطق را بسیار مسئله مهمی برای مسائل اقتصاد کلان و خرد کشور قلمداد می کنیم و باور داریم در دوران جنگ اقتصادی و تحریم های همه جانبه کشور، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور می توانند سازوکارها و راهکارهای تبدیل بحران به عنوان فرصت برای اقتصاد داخلی و بین المللی کشورمان ایفای نقش کنند.

    وی افزود: در مناطق آزاد نسل اول میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی کشورمان با بهره گیری از توان و ظرفیت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی ثابت شده، موضوعی که با مشاهده عینی قابل تأیید است. به طور مثال و در شاخص درآمدهای دولتی، جزیره کیش حدود ۴۰ درصد از درآمدهای عمومی دولت را در استان هرمزگان رقم می زند؛ جزیره ای که از نظر وسعت و جمعیت با کل استان قابل قیاس نیست و اینکه مجموعه استان از نقاط برخوردار کشور محسوب می شود، مثلاً حدود ۶۵ درصد از واردات تجاری کشور از طریق این استان صورت می گیرد.

    نجفی گفت: به صورت نمونه اخیرا طرح های سرمایه گذاری در حال افتتاح با حضور وزیر گردشگری را شاهد بودیم که بزرگترین آن متعلق به استان تهران بود که ۱۲۰۰ میلیارد تومان ارزش داشت و این در حالی بود که در کیش هتلی افتتاح شد که ۸۰۰۰ میلیارد تومان در آن سرمایه گذاری شده است؛ این رقم ها بیانگر توانمندی و ظرفیت مناطق آزاد در اقتصاد ملی و بین المللی بوده که باید به آن توجه داشت و از آن بهره برد.

    قانون چگونگی اداره مناطق آزاد اصلی ترین مزیت و ظرفیت

    به گفته رئیس شورای هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد، مهمترین عنصر قدرت و مزیت مناطق آزاد وابسته به قانون چگونگی اداره مناطق آزاد است که در سال ۱۳۷۲ بعد از تصویب دولت وقت، از سوی مجلس و شورای نگهبان جهت اجرا ابلاغ شده و برهمین اساس، قانون موصوف یک قانون خاص و مخصوص به اجرا در این محدوده های جغرافیایی است و هیچ قانون داخلی دیگری قادر به تعرض و تعمیم به حوزه عمل آن نیست و تا زمانی که مسیر اصلاح آن در قوه مقننه تصویب نشود، دارای قابلیت اجرای کامل است.

    وی افزود: به عبارت دقیق تر قانون مناطق آزاد تجاری صنعتی عهد و پیمان میان دولت به نمایندگی از نظام جمهوری اسلامی ایران با علاقمندان به سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد است که براساس ضمانت اجرایی آن سرمایه گذاران داخلی، ایرانیان خارج از کشور و فعالان اقتصادی خارجی اقبال به حضور در مناطق آزاد پیدا کرده و می کنند. در این میان مشوق‌ها و معافیت های مندرج در آن باعث حضور سرمایه گذاران در مناطق آزاد شده است.

    الگوهای مناطق آزاد برای سرزمین اصلی

    نجفی ادامه داد: مناطق آزاد تنها مدل اقتصادی مدیریت دولتی کشورند که براساس الگوی هزینه و درآمد تأمین بودجه اجرای طرح های زیرساختی و امور جاری خود اداره می شوند که در آن از بودجه عمومی کشور هزینه نمی شود و براساس سرمایه گذاری بخش خصوصی یا اخذ عوارض از حضور آنها نهاد دولت که در این مناطق سازمان های عامل است، می تواند بودجه اجرای امور خود را تأمین کند. به عبارت دقیق تر آبادانی موجود در مناطق آزاد ناشی از حضور فعالان اقتصادی است. نکته مهمی که پیش می آید این است که مناطق آزاد در عمل مجری راهبرد اقتصاد بدون نفتی هستند که مقام معظم رهبری سال ها به دنبال آن هستند.

    وی ضمن گلایه از اینکه ۲۰ سال مالیات گمرکی، آئین نامه های کار و تأمین اجتماعی و …… به عنوان مزیت قانونی مطرح شده اما در عمل، اجرایی نمی شود، گفت: در همین راستا می توان گفت که عمده قوانین و مقررات حضور بانک، بیمه و بورس خارجی در مناطق آزاد وجود ندارد و علیرغم اعمال حدود ۳۰ درصد از کل مزایا و معافیت های قانونی و مقرراتی فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد، این مناطق عملکرد خوب و قابل دفاعی دارند و باید به آنها افتخار کرد.

    او با اشاره به عدم اجرای قانون و مقررات مناطق آزاد اظهار کرد: سرمایه گذاران علاقمند به گسترش فعالیت هایشان هستند اما به دلیل ممنوعیت های موجود دست و پای ما برای هر گونه فعالیت و توسعه سرمایه گذاری یا جذب سرمایه گذاران جدید بسته شده است.

    الگوهای موفق مناطق آزاد کشورهای دیگر

    رئیس شورای هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد گفت: همه کشورها در حال مقررات زدایی هستند و راهی که امارات رفته را عمان و کشورهای دیگر در دستور کار قرار داده اند و سرمایه گذاران زیادی از کشورمان را جلب کرده اند. در مدل حکمرانی ما متأسفانه در مناطق آزاد مدیر تربیت نمی کنیم و این در حالی است که مناطق ویترین و مدل همکاری های اقتصادی کشور هستند. برهمین اساس مجالی برای تربیت مدیر در مناطق آزاد را نیز فرآهم نمی کنیم.

    وی گفت: در این خصوص باید مثال سلطان بن سلیم – مدیرعامل منطقه آزاد جبل علی دبی – را مطرح کرد، مدیری که ظرف بیش از ۳۰ سال برای دولت امارات دارای ارزش افزوده شده و این دولت طی مدت سه دهه گذشته برای وی، مشاورین مختلف از برترین شرکت ها و موسسات بین المللی استفاده کرده و بر دانش و تخصص او در کنار تجربه مدیریت طولانی مدت افزوده و در واقع توجه دارند که یکی از مهمترین مولفه های موفقیت هر نهادی نیروی انسانی و مدیریتی آن است.

    انتهای پیام

    [ad_2]

  • بهترین مدل کار پژوهشی، ایجاد ارتباط میان پژوهشگر و مصرف کننده نتایج تحقیق است

    [ad_1]

    رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: بهترین مدل کار پژوهشی، وجود ارتباط مستقیم و مناسب میان پژوهشگر و مصرف کننده نهایی نتایج کار پژوهشی است که این امر در پزشکی قانونی ایجاد شده است.

    عباس مسجدی صبح امروز چهارشنبه ۲۲ آذر در مراسم تقدیر از محققان و پژوهشگران سازمان، ضمن تبریک این روز و ابراز خرسندی از موفقیت‌های سازمان در حوزه پژوهشی گفت: خوشبختانه چشم انداز بسیار خوبی در حوزه پژوهشی سازمان ترسیم شده و آن انجام پژوهش های کاربردی و محصول محور است که در سازمانی علمی چون پزشکی قانونی انتظاری جز این هم نخواهیم داشت.

    وی با اشاره به اینکه سازمان برای قرار گرفتن در قله، راهی جز پرداختن به پژوهش ندارد، افزود: پژوهشگران، افرادی خلاق و نوآور هستند که با شناسایی دقیق نیازهای سازمان در مسیر رفع این نیازها و تولید محصولات مورد نیاز گام برمی‌دارند.

     مسجدی تصریح کرد: امروزه حوزه پژوهشی به دنبال حل مشکلات و رسیدن به یک محصول است؛ بنابراین نتیجه پژوهش‌ها تولید محصول مورد نیاز سازمان و پاسخگویی به نظام حل مسایل سازمان خواهد بود.

    وی با انتقاد از اینکه قرار گرفتن پژوهش‌ها در قفسه‌ کتابخانه ها نتیجه‌ای برای کشور ندارد، اظهار داشت: حرکت کردن به سمت رفع نیازهای سازمانی خط مشی درست در حوزه پژوهشی خواهد بود و راه پیشرفت سازمان قطعاً حرکت پرشتاب در مسیر پژوهش است البته پژوهشی که با نوآوری، ابتکار و شجاعت علمی همراه باشد.

    وی با تاکید بر اینکه برای پژوهشگران و انجام کار خوب پژوهشی بستر مناسب در سازمان فراهم است، اظهار داشت: شجاعت علمی و داشتن اعتماد به نفس شخصی و سازمانی از شاخص‌های مهم پژوهش است و قطعاً سازمان برای فراهم آوردن بستر مناسب و کمک به پژوهشگر اقدامات لازم را انجام می‌دهد تا این عزیزان با آرامش و طیب خاطر به کار علمی خود بپردازند.

    رییس سازمان پزشکی قانونی کشور تاکید کرد: سازمان بدون حرکت در جاده پژوهش به جایگاه مطلوب نخواهد رسید و پژوهش نه تنها کاری لوکس و آماری محسوب نمی‌شود بلکه سیاست اصلی در سازمان از پرداختن به کارهای پژوهشی، رفع نیازها و برطرف کردن مشکلات است، بنابراین پژوهش‌هایی مورد حمایت قرار می‌گیرند که دارای این ویژگی باشند.

    وی در ادامه به تولید کیت‌های ژنتیک و برخی دستگاه‌های مورد نیاز سازمان در مرکز تحقیقات اشاره کرد و گفت: تولید این دستگاه‌ها نتیجه اقدامات پژوهشی در سازمان بوده است که منجر به ایجاد خودباوری در سازمان شد و این امر سرمایه‌ای بزرگ و ارزشمند برای سازمان محسوب می‌شود.

    وی در اهمیت کار پژوهشی اظهار داشت: بدون شک موفقیت در حوزه آموزشی و نیز خدمت رسانی هرچه بهتر به مردم نیز از مسیر پژوهش می گذرد، به عنوان نمونه راه اندازی اتوماسیون تخصصی نتیجه احصا برخی مشکلات در حوزه های عملیاتی و در قالب انجام طرح های پژوهشی بود.

    وی تغییر رویکرد از مصرف کننده علم بودن به تولید کننده علم شدن را یک تغییر فکری ضروری در کشور عنوان کرد و افزود: این تغییر فکر و نگرش مورد تاکید مقام معظم رهبری است چرا که بخشی از دشمنی‌های امروز با نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل حرکت و جهش در مسیر علم و پژوهش از جمله در حوزه‌های پزشکی، نظامی، هسته‌ای، نانوتکنولوژی و غیره است.

     مسجدی در ادامه با اشاره به شاخص‌های پژوهش خوب در پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: پژوهش‌های این سازمان علاوه بر داشتن شاخص‌های معمول باید چند ویژگی دیگر را نیز داشته باشد که از جمله آن‌ها بیگانه نبودن پژوهشگر با مصرف کننده، عدم موازی کاری، تدوین نظام موضوعات، کارگشایی و حل یک مشکل و تکریم پژوهشگران است.

    وی همچنین با تاکید بر اینکه امروز علم گرایی و علم محوری باید گفتمان غالب در سازمان باشد، گفت: نگاه امروز به سازمان در مجامع علمی و قضایی متفاوت از ۵ سال گذشته است و امروز در جایی قرار گرفته‌ایم که رییس قوه قضاییه در اظهاراتشان خدمات سازمان را بی‌بدیل می‌دانند و عقبه این بی بدیل شدن خدمات، انجام کارهای علمی و پژوهشی و پاسخگویی مناسب به نیازهای محاکم قضایی است.

    وی یادآور شد: فضای علمی سازمان باید فضای علم و پژوهش و پرورش محقق باشد و با ادامه اقدامات مناسب علمی و پژوهشی باید در مسیر قرار گرفتن در جایگاه اول و مرجعیت علمی در منطقه حرکت کنیم.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س)، گفت: زن در مکتب اسلام وجودی ارزشمند است که نه تنها چیزی از مرد کسر ندارد بلکه در شاخص‌ها و معیارهایی گوی سبقت را از مردان ربوده است.

     مسجدی همچنین به برخی شاخص‌های اخلاقی حضرت زهرا اشاره کرد و گفت: این بانوی گرانقدر الگوی مناسبی برای زنان عالم است که از مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی ایشان می‌توان به زهد و تقوا، تربیت فرزندان، دفاع از حریم امامت و ولایت، علم آموزی و عالم پروری، نجابت و حیا، نوع دوستی و… اشاره کرد.

    انتهای پیام

    [ad_2]

  • بنیادی‌فر، داور داربی ۱۰۲ شد/ شهرآورد با طعم VAR

    [ad_1]

    صد و دومین دیدار استقلال و پرسپولیس با قضاوت بنیادی‌فر و با استفاده از سیستم VAR برگزار خواهد شد.

    با اعلام خداداد افشاریان، رییس کمیته داوران، داربی با VAR برگزار می‌شود و به این ترتیب موعود بنیادی‌فر داور داربی شماره ۱۰۲ شد.

    به این ترتیب، بنیادی‌فر به دلیل اینکه تنها داور ایرانی دارای لایسنس VAR است، این بازی مهم را قضاوت خواهد کرد و دو داور عراقی در اتاق VAR به او کمک می‌کنند.

    انتهای پیام

    [ad_2]

  • آمار فوق‌العاده گل‌محمدی در دربی/ نکونام در حسرت بردن پرسپولیس

    [ad_1]

    تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال تهران فردا پنج‌شنبه از ساعت ۱۵ و در دیداری معوقه از هفته پنجم لیگ برتر در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند. یحیی گل محمدی و جواد نکونام سرمربیان پرسپولیس و استقلال در این بازی هستند که هر دوی آن‌ها سابقه رویارویی به تیم رقیب در زمانی که بازیکن بوده‌اند را داشته‌اند.

    نکونام تنها ۳ بار برابر پرسپولیس بازی کرده است که هر ۳ دیدار با نتیجه تساوی بدون گل خاتمه یافته است در مقابل یحیی گل محمدی با پیراهن پرسپولیس، ۸ دربی را تجربه کرده است که ثمره آن ۳ پیروزی، ۴ تساوی و یک شکست بوده است. گل محمدی در دربی شماره ۵۵ که در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۸۲ برگزار شد توانست تنها گل خود را برابر استقلال به ثمر برساند.

    نکونام برای نخستین بار فردا در قامت سرمربی تیم استقلال برابر پرسپولیس قرار خواهد گرفت، اما گل محمدی سابقه نشستن روی نیمکت پرسپولیس برابر استقلال را در ۱۱ دربی دارد که در طول ۹۰ دقیقه تاکنون شکستی را برابر این تیم تجربه نکرده و آمار ۳ پیروزی و ۸ تساوی را به دست آورده است.

    [ad_2]

  • می‌گویید صادق بوقی؛ سال‌هاست با موسیقی این‌گونه برخورد می‌شود/ تلویزیون حتی ساز را نشان نمی‌دهد

    [ad_1]

    «تبلیغات مبتذل ساسی به کمپین شادی پیرمرد رشتی باخت»، البته در شرایطی که صفحه صادق بوقی با ۱۲۸ هزار دنبال کننده در اینستاگرام بسته شد. نامش صادق بنا متجدد است، همان پیرمرد هفتاد ساله‌ای که موهایش را در هواداری از از تیم سپید رود رشت سفید کرده بود و بخاطر لیدری نام بوقی را پسوند اسمش گذاشتند، همان که در بازار رشت در کنار همشهریانش می‌خواند، ایروزی تنگ غروب آسمان، با تیرکمان، بوشومی انزلی میان با خاور، اگه دینی رشتیم، خیلی هم مشتیم، تاکسی برگشتیم، او او او او او، هل هله کن مره وله کن.

    شادی این آهنگ زیبا بود و شاید یکی از دلایلش برآمدن آن موسیقی از دل فرهنگ یک قوم است که شادی عمومی را اشاعه می‌داد. مسئله ای که هم اکنون وجود دارد آن است که کم و بیش ابراز شادی در فضاهای خصوصی به رسمیت شناخته می‌شود ولی در خصوص شادی در فضاهای عمومی نه و همین گاهی اوقات باعث ایجاد چالش می‌شود.

    صفحه این پیرمرد هم به دلیل هنجار شکنی بسته شد، اما مفهوم هنجار یکی از مفاهیم بنیادی علوم اجتماعی است. هر چند مانند سایر مفاهیم علوم اجتماعی، در اینجا تنوع تعاریف زیاد است ولی در کل منظور از هنجار به تعبیری؛ الگوهای غالب و پذیرفته شده رفتار در یک گروه اجتماعی است. معمولا در تعریف هنجار نگاه آماری هم وجود دارد یعنی به قواعد رفتاری اشاره دارد که تعداد بیشتری از اعضای یک گروه اجتماعی از آن پیروی می کنند. در این وضعیت هر کس از آن هنجارهای غالب تخطی کند هنجارشکن تعریف می‌شود. به همین دلیل و با تعریف بالا برخی از منتقدان و جامعه‌شناسان معتقدند که صادق بوقی هیچ هنجارشکنی انجام نداده است.

    اما در مجموعه برای بررسی وضعیت موسیقی خیابانی، قدمت آن تاثیری که روی شادی مردم می‌گذارد و اهمیتش با سعید ذهنی، آهنگساز و مدرس دانشگاه به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

    پیرو اتفاق اخیر که برای صادق بوقی درگیلان رخ داد تصوری از یک نوع موسیقی خیابانی به وجود آمده است؛ موسیقی خیابانی را چطور تعریف می‌کنید؟

    موسیقی خیابانی موضوع تازه‌ای نیست و سابقه طولانی دارد. این فعالیت‌ها از قرون وسطی و رنسانس تا امروز تحت عناوین مختلفی وجود داشته است. وقتی افراد در قالب گروه‌های یک نفره،دونفر یا گروهی، قطعاتی از موسیقی را با استایل‌ها و سبک‌های مختلف بدون آن‌که هیچ توقعی از مخاطب بابت پرداخت هزینه داشته باشند، در محیط عمومی اجرا می‌کنند، موسیقی خیابانی اتفاق می‌افتد. اجراهای خیابانی فقط موسیقی‌های خیابانی نیستند، تئاتر خیابانی، جشنواره تئاترهای خیابانی، حرکات آکروباتیک، حرکات سیرکی و دلقکی، رقص‌های خیابانی و… هم انواع دیگری از اجراهای خیابانی هستند. پس وقتی درباره موسیقی خیابانی صحبت می‌کنیم درباره گروه موسیقی‌ای حرف می‌زنیم که چه در قالب آماتورو چه در قالب حرفه‌ای، نوازندگی یا آواز را برای عموم مردم بدون هیچ چشم داشتی از لحاظ هزینه اجرا می‌کنند. هدف این افراد هیچ وقت صرفا مالی نیست هرچند که اگر مخاطب احساس خوبی پیدا کند به عنوان پاداش و برای قدردانی مبلغی را به هنرمند هدیه می‌کند. گاهی شرایط برای ارائه برخی موسیقی‌ها فراهم نیست مثل موسیقی‌های فولکلور یا … و مخاطب عام زیادی ندارد پس عده‌ای ازموسیقیدان‌ها با اهداف پژوهشی این هنرها را میان مردم می‌برند تا آگاهی شنیداری و موسیقیایی‌اشان را بالاببرند، با این کار مردم را با انواع دیگر موسیقی آشتی می‌دهند. این اجراها گاهی حتی توسط گروه‌های حرفه‌ای و درجه یک موسیقی در کافه‌ها، میدان‌های اصلی، مال‌ها و فروشگاه‌های بزرگ برگزارمی‌شوند. مردم در اروپا و امریکا برای دیدن ارکستر سمفونیک و اپرا باید هزینه گزافی پرداخت کنند برخی از بزرگان موسیقی معتقدند نباید این نوع موسیقی فقط محدود به قشر مرفه شود به همین دلیل هر چند وقت یک بار این موسیقی را میان مردم می‌برند و در قالب تک نوازی یا اجرای قطعات سنگین کلاسیک، اپرایی و آوازی جمع می‌شوند و اجرا می‌کنند. به علت هزینه‌های بالای موسیقی‌های فاخر مردم بیشتر گرایش به سمت موسیقی های پاپ و … دارند که البته ایرادی به آن وارد نیست اما موزیسین‌های بزرگ می‌خواهند با این کار مردم را با موسیقی اصیل، غنی و عمیق ترآشنا کنند. در کشور خودمان برخی افراد با آموزش‌های ابتدایی و اولیه و در شرایط خیلی بد، قطعاتی را می‌آموزند و می‌نوازند که چندان تاثیرگذار نیست و موسیقی فاخری هم نیست این افراد به هر دلیلی به موسیقی رو آورده اند که بتوانند پولی کسب کنند و کارشان بیشتر به تکدی شبیه است موسیقی آن‌ها از موزیسین‌های خیابانی جداست و با آن قابل قیاس نیست.

    اما وقتی افرادی جوان و با شخصیت و دارای سواد موسیقی در کوچه و خیابان‌های شهر، در حال نواختن سازهایی مثل سنتور و هنگدرام هستند. آن‌ها موسیقی درستی را ارائه می‌دهند. مخاطبانی دارند. حرفی برای گفتن دارند. موسیقی‌هایشان دارای معنی است و تکنیک خوبی دارند. این افراد نوازندگان و موزیسین‌های خیابانی ما محسوب می‌شوند.

    فردی به نام «صادق بوقی» که روزگاری لیدر بوده، شعرهای محلی را در سطح خیابان می‌خواند و وایرال هم شد. چه ویژگی خاصی در آن شعر و نوع خوانش وجود داشت که تا این حد دیده شد و مگر چه ایرادی داشت که با آن برخورد قانونی صورت گرفت؟

    من خودم شمالی هستم و اصالتا رشتی هستم و آقای بوقی را می‌شناسم که لیدر بوده و تقریبا فردی است که همه در رشت او را می‌شناسند.

    اولا که گارد گرفتن دربرابر این جریان هم مثل گارد گرفتن دربرابر خیلی موارد دیگری که مورد بحث ما نیست اشتباه بسیار راهبردی است.سیستم به جای این‌که فضایی فراهم کند، مانع‌تراشی می‌کند. وقتی افراد از محل کار و تحصیلشان برمی‌گردند اگر در مسیر با گروه‌های موسیقی مواجه ‌شوند که قطعاتی را اجرا می‌کنند بسیاری از خشم‌ها و عصبانیت‌هایشان فروکش می‌کند وآرامش و بالانس روانی پیدا می‌کنند. عجیب است که مثل خیلی از موارد، با آن که نه حرف غیرعادی زده می‌شود و نه بحث سیاسی می‌شود و مردم سعی می‌کنند لحظاتی آرامش‌بخش وشاد برای خودشان ایجاد کنند، بازهم با آن برخوردهایی صورت می‌گیرد. در حالی‌که همه ما می‌دانیم مردم فشار زیادی را تحمل می‌کنند ولی با این‌حال باید برای تفریحی سالم و معمولی هم تاوان دهند. آقای بوقی کارغیر انسانی‌ای انجام نداده او فقط در فضای یک بازار محلی که شناخته شده است یک موسیقی محلی را با همراهی مردم به اجرا درآورده است کار او به عرف، شریعت و ناموس هیچ آسیبی نمی‌رساند.

    نباید هنجارها طوری تعریف شوند که کارهایی به این سادگی، زیبایی و بی ریایی هنجار شکنی محسوب شوند ولی دزدی‌ها و اختلاس‌ها نادیده گرفته شودند. کجای دنیا دولت‌ها و سیستم‌ها با این‌که مردم بدون هیچ هزینه‌ای برای دولت، خودشان لحظات خوشی برا ایجاد کنند مخالفت می‌کنند. در مملکتی که این همه دزد و اختلاسگر وجود دارد، گرفتن و بازداشت کردن صادق بوقی با این سن و سال، خنده‌دار است در حالی‌که کار او به شریعت، دین و تفکر هیچ کسی لطمه‌ای وارد نمی‌کند. جامعه شدیدا نیاز به صداقت، رفتار بدون ریا و به موسیقی غیرسفارشی دارد و برای همین کار آقای بوقی بسیار زیاد دیده شد. قبلا هم شاهد چنین برخوردهایی بودیم. عده‌ای جوان در شهرهایی از ایران به عنوان نوازنده در کناری می‌نشستند و رفتار غیر عادی نداشتند و حتی حجابشان هم کامل بود و گیتار و هنگدرام می‌نواختند با آن‌ها هم برخورد شد .

    در مملکت دانشجویان موسیقی زیادی فقط برای ویترین و بدون هیچ دستاوردی برای موسیقی کشور تولید می‌شود و این حرفی است که خود مسئولین هم بارها گفته‌اند. در کشور ما نشان دادن ساز غدغن است، خرید و فروش ساز با اکراه انجام می‌شود نسل‌های بعدی چطور با سازها آشنا شوند؟ دانشجوی موسیقی کنار دیواری می ایستد و ساز میزند و بچه ۶ ساله او را می‌بیند ممکن است همین موضوع باعث شود به خانواده اش بگوید که دوست دارد این کار را انجام دهد. دانشجوهایی که کنار خیابان موسیقی اجرا می‌کنند دنبال آن مقدار کم پولی که ما در پاکتشان می‌گذاریم نیستند بلکه می‌خواهند خدمت کنند. ما در اروپا نیستیم و از کودکستان موسیقی و رقص با فرزندانمان نیست این‌ دانشجوها از این طریق خدمت بزرگی به کشور می‌کنند. حالا که مسئولین سازها را در تلویزیون نشان نمی‌دهند حداقل بگذارند بچه‌ها در خیابان ساز ببینندهرچند که نمی‌دانم نشان دادن ساز چه ایرادی دارد و ما چند سال دیگرباید برای این چیزهای اولیه بجنگیم؟

    باید یک شبکه یا دست کم یک برنامه مستقل برای موسیقی وجود داشته باشد. برنامه موسیقی رادیویی که اصلا مشخص نیست به چه نوع موسیقی‌ای می‌پردازد. تحلیل‌هایی هم که می گذارند اصلا به درد نمی‌خورد.

    یک بار چندین سال قبل در دوره‌ای که آقای لاریجانی رییس تلویزیون بود و من مدت ۵ سال مدیر موسیقی انیمیشن تلویزیون بودم گفتم که صدا و سیما باید برنامه موسیقی داشته باشد و آیتم‌های پخش موسیقی با اسلایدهای گل وطبیعت، موسیقی نیست. باید برنامه‌ای وجود داشته باشد که مخاطب موسیقی بداند هرهفته در فلان روز دو ساعت قرار است یک برنامه اختصاصی موسیقی پخش شود همان طور که برنامه هفت برای سینما پخش می‌شود. هیچ برنامه‌ای برای موسیقی نداریم چون کسی نمی‌خواهد و دوست ندارد پس اگر تا این حد با موسیقی مخالفت وجود دارد بهتر است که دانشکده موسیقی و ارکستر سمفونیک تعطیل شود این‌که دانشجو بیاید و هزینه هم بپردازد اما درنهایت حق و اجازه نواختن نداشته باشد هیچ فایده‌ای ندارد.

    کاری که آقای بوقی انجام داد به نوعی موسیقی خیابانی بود؟

    وقتی با گویش محلی و موسیقی معروف گیلانی باشد فولکلور گیلانی محسوب می‌شود که به سبک خودش اجرا می‌کرد من نمی‌توانم بگویم که دقیقا چه نوع موسیقی ای است چون یک موسیقی و آواز محلی با همراهی مردم است که موزیک و ملودی دارد اما رپ، جز، پاپ ، راک و فاخر نیست و به نوعی موسیقی کوچه بازار است که شادی به وجود آورده است. همه این‌ها روزنه‌هایی است که برای ارائه موسیقی وجود دارد. شهرداری اگر سیاست فرهنگی داشته باشد باید خودش محل‌هایی مشخص در همه کلان شهرها به وجود بیاورد تا کسانی که موسیقی می‌داند آن‌جا بخوانند و بنوازند همه جای دنیا از استعدادها استفاده می‌کنند تا کارشان پیش رود اما در کشور ما حتی وقتی مردم خودشان این تفریحات را برای خودشان به وجود می‌آوردند مسئولین به جای حمایت، ممانعت می‌کنند. اتفاقی که در یک بازار محلی افتاد نشان دهنده آن بود که وضع مردم خوب است و ما مردم شادی هستیم چرا ما فقط مردمانی عزادار نشان داده شویم؟ مردم ایران این‌طور نیستند آن‌ها با همه مشکلاتی که دارند هنوز روحیه طنازی‌اشان را حفظ کرده‌اند اما متاسفانه مسئولین همین کورسوها را هم از بین می‌برند.

    [ad_2]

  • اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری در مصر / عبدالفتاح السیسی پیشتاز است

    [ad_1]

    رسانه‌های مصری با توجه به شمارش آرای رأی دهندگان در ۵۵ کمیته عمومی، نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری این کشور را فاش کردند.

    طبق این گزارش، مشاوران و رؤسای ۵۵ کمیته عمومی در تعدادی از استان‌ها با اعلام نتایج شمارش آرا اعلام کردند که «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور کنونی مصر ۶ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۱۱۴ رای کسب کرده است. 

    [ad_2]