بلاگ

  • حمایت از طرح‌های پژوهشی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

    [ad_1]

    حمایت از طرح‌های پژوهشی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

    سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد که از طرح‌های پژوهشی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت حمایت می‌شود.

    به گزارش ایسنا،حجت‌الاسلام و المسلمین حامد قوام در یادداشتی نوشت: انقلاب اسلامی ایران تحولی شگرف را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جهان رقم زد و با تغییر موازنه قدرت، جهان دو قطبی را به جهان سه قطبی تبدیل کرد. این انقلاب رسالت خود را امتداد رسالت انبیاء و اولیاء الهی در بسط توحید و عدالت در زمین و تحقق کرامت و سعادت انسان‌ها قرار داد و با تمسک به ولایت پیامبر اکرم و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و با اقتدا به قیام سیدالشهدا(ع) بر ضد ظلم و فساد طاغوت،‌ مسیر خویش را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی برای حکومت جهانی ولی عصر می‌پیماید.
    برای ساختن جامعه و رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز به دانش است. بدون دانش نمی‌توان در مسیر صحیح حرکت کرد و به توسعه و پیشرفت رسید. پژوهش نیز حرکت در مرزهای دانش و گسترش دادن دانش است. به وسیله پژوهش نیازها و مشکلات جامعه در عرصه‌های مختلف شناسایی می‌شوند و برای پاسخ به آن‌ها راهکارهایی ایجاد می شود. حتی می توان به وسیله مطالعات آینده پژوهی نیازهایی را که در آینده به وجود می‌آیند ، مورد بررسی و شناسایی قرار داد  و آمادگی‌های لازم را برای پاسخ به آن‌ها کسب کرد. یکی دیگر از لوازم رسیدن به تمدن نوین اسلامی تربیت نیروهایی است که بتوانند این تحول عظیم را رقم بزنند و با برخورداری از دانش کافی و بینش لازم برای تحقق  تمدن اسلامی و رسیدن به  مدینه فاضله تلاش نمایند. 
    بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان یک نهاد انقلابی و ارزشی، نقش مهمی در حکمرانی جمهوری اسلامی دارد و از سرمایه اجتماعی و ظرفیت بزرگی برای جامعه سازی و تمدن‌سازی برخوردار است. خانواده‌های شهدا و ایثارگران به عنوان سرمایه ای ارزشمند برای ایجاد تحولات مثبت اجتماعی و فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت به عنوان نرم افزار انقلاب اسلامی باید مورد مطالعه و پژوهش قرار گیرند تا نیروهای لازم برای حرکت نظام اسلامی و پیشرفت و موفقیت کشور در عرصه‌های ملی و بین المللی به وجود آید و زمینه‌های لازم برای اصلاح جامعه و ایجاد تمدن اسلامی فراهم شود.
    در این راستا «دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد» به عنوان یک مرکز راهبردی در مدیریت دانش و پژوهش، تولید علم و  ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت  با شناسایی نیازهای جامعه ایثارگری  و ارائه راهکار مناسب برای کمک به بدنه کارشناسی و مدیران بنیاد  نقش مهمی را در رضایت مندی خانواده شهدا و یثارگران و رشد و تعالی کشور بر عهده دارد. 
    اهم فعالیت‌های دفتر مطالعات و پژوهش‌ها:
    – تشکیل شورای پژوهشی بنیاد به عنوان نهاد سیاست‌گذاری
    – حمایت از طرح‌های پژوهشی مصوب در حوزه امور خانواده شهدا و ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
    – حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های حوزوی و دانشگاهی در عرصه نیازها و مسائل جامعه ایثارگری از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز علمی
    – حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حیطه «فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت» از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز دانشگاهی و حوزوی
    – برگزاری جشنواره ملی پژوهش و تقدیر از پژوهشگران عرصه  ایثار و شهادت و امور خانواده‌های معظم  شهدا و ایثارگران
    – تأسیس باشگاه پژوهشگران شاهد و ایثارگر برای ساماندهی به پژوهشگران عرصه ایثار و شهادت و بهره‌برداری از ظرفیت آنها برای پاسخگویی به نیازهای پژوهشی بنیاد
    – تولید و نشر کتب در حوزه ایثار و شهادت در جهت پاسخگویی به نیازهای بنیاد و جامعه ایثارگری
    – انتشار فصلنامه شاهد اندیشه
    – برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی  در موضوعات کاربردی با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی داخل و خارج کشور.

    انتهای پیام

    [ad_2]

  • ارتش اسرائيل «به اشتباه» سه گروگان را کشت

    [ad_1]

    این سه نفر از محل اسارت خود توسط حماس گریخته و در حال فرار بودند که با شلیک اشتباه نیروهای ارتش اسرائيل جان خود را از دست دادند. 

    در پی این اشتباه هر سه گروگان کشته شده‌اند. هانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائيل در بیانیه‌ای ضمن تایید این موضوع نوشت: «در جریان نبرد در شجاها، یک نیروی ارتش اسرائيل به اشتباه سه گروگان اسرائیلی را به عنوان تهدید شناسایی کرد. در نتیجه نیروها به سمت آنها شلیک کردند و آنها کشته شدند.» 

    در پی بررسی اجساد قربانیان مشخص شده که هر سه گروگان‌های اسرائيلی بوده‌اند.

    [ad_2]

  • صفحهٔ درخواستی شما یافت نشد.

    [ad_1]

    احتمالاً آدرس را اشتباه تایپ کرده‌اید. شما به طور خودکار به صفحهٔ اول هدایت خواهید شد. برای دسترسی سریع‌تر بر روی خانه یا جستجو کلیک کنید.

    [ad_2]

  • آخرین وضعیت بارش‌های پاییزه در کلانشهرها

    [ad_1]

    بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی کشور، طی هفت روز گذشته منتهی به ۲۳ آذر در کشور به‌طور میانگین حدود ۵.۵ میلیمتر بارندگی ثبت شد و روند بارندگی غالب کلانشهرها نسبت به بلندمدت کاهشی بوده است.

    به گزارش ایسنا، بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی در پی فعالیت سامانه بارشی در کشور طی هفت روز گذشته منتهی به  ۲۳ آذر به‌طور میانگین ۵‌.۵ میلیمتر بارندگی ثبت شد این در حالیست که این میزان در بلندمدت ۷.۹ میلیمتر بود. میانگین بارش‌های ماه جاری ۷.۴ میلیمتر بارندگی ثبت شده اما میانگین بارندگی‌های بلند مدت ۲۴.۷ میلیمتر است بنابراین بارندگی‌های ماه جاری نسبت به بلندمدت، ۷۰.۳ درصد کاهش داشته است.

    از ابتدای سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه تاکنون) نیز به‌طور میانگین ۳۲.۶ میلیمتر بارندگی ثبت شده این در حالیست که میانگین بارندگی‌های بلند مدت ۵۱.۷ میلیمتر است و بارش‌های این بازه زمانی نسبت به بلندمدت، ۳۶‌.۹ درصد کاهش داشته است.

    در کلانشهر اصفهان طی هفت روز گذشته ۳.۱ میلیمتر بارندگی ثبت شده که نسبت به بارش ۳.۶ میلیمتری بلندمدت کاهش داشته است. این کلانشهر از ابتدای ماه جاری تاکنون نیز به‌طور کلی ۳.۳ میلیمتر بارندگی دریافت کرده که نسبت به بارش ۱۱.۹ میلیمتری بلندمدت ۸.۷ میلیمتر کاهش داشته است.

    اصفهان از ابتدای سال آبی جاری ۱۳.۱ میلیمتر بارندگی دریافت کرده این در حالیست که میانگین بارندگی‌های این استان در بلندمدت ۲۱.۳ میلیمتر بوده و این آمار نشان‌دهنده کاهش ۸.۲ میلیمتری بارش‌ها نسبت به بلندمدت است. باتوجه به میانگین بارندگی‌های سال گذشته این شهر که  ۱۳.۳ میلیمتر بود، میانگین بارندگی در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته ۰.۲ میلیمتر افزایش داشته است.

    شیراز نیز طی هفت روز گذشته حدود ۶.۸ بارندگی دریافت کرده و نسبت به میانگین بلندمدت که ۲۱.۵ میلیمتر است  ۱۴.۷ میلیمتر بارش‌ها کاهش را نشان می‌دهد. در این کلانشهر از ابتدای فصل جاری تاکنون نیز ۵۳.۴ میلیمتر بارندگی ثبت شده است و نسبت به بارندگی ۱۰۸.۴ میلیمتری بلندمدت ۵۵ میلیمتر کاهش دارد. بارش‌های سال جاری این کلانشهر نسبت به بارندگی ۱۲۱ میلیمتری سال گذشته ۶۷.۶ میلیمتر کمتر شده است.

    اهواز طی هفت روز گذشته ۵.۹میلیمتر بارندگی دریافت کرده است. این شهر در بلندمدت  تنها ۱۲.۶ میلیمتر بارندگی در این بازه زمانی داشته بنابراین بارش‌ها طی هفت روز گذشته ۶.۷ کاهش یافته است.

    بارش‌های ۵۸.۵ میلیمتری اهواز از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به میانگین ۶۳.۷ میلیمتری بلندمدت  ۵.۲ میلیمتر کاهش داشته است البته به‌طور کلی این بارش‌ها نسبت به میانگین بارش‌های ۲۱.۱ میلیمتری سال گذشته ۳۷.۴ میلیمتر افزایش را نشان می‌دهد.

    کرج نیز جزو کلانشهرهایی است که با ۱.۶ میلیمتر بارندگی طی هفت روز گذشته نسبت به میانگین بلندمدت به میزان ۱۲.۷ میلیمتر ۱۱ میلیمتر کاهش بارندگی داشته است. این کلانشهر از ابتدای فصل جاری نیز ۶۱.۸ میلیمتر بارندگی دریافت کرده است و بارش‌های آن نسبت به بارش‌های ۱۱۲.۷ میلیمتری بلندمدت ۵۰.۹ میلیمتر کاهش یافته است. با وجود این کم‌بارشی‌ها، نسبت به سال گذشته که این شهرستان ۴۲ میلیمتر بارندگی دریافت کرد، ۱۹.۸ میلیمتر افزایش بارش داشته است.

    کلانشهر تهران طی هفت روز گذشته ۱.۶ میلیمتر بارش دریافت کرده است. میزان بارندگی‌های این استان در بلندمدت ۸.۱ میلیمتر است. درواقع بارش‌های این بازه زمانی نسبت به بلندمدت  ۶.۵ میلیمتر کاهش داشته است. کلانشهر تهران از ابتدای فصل جاری با بارش ۳۲.۴ میلیمتری نسبت به بارش‌های ۶۷.۵ میلیمتری بلندمدت  ۳۵.۱  میلیمتر کاهش بارندگی داشته است این در حالیست که با وجود کم‌بارشی نسبت به بلندمدت، سال گذشته در همین بازه زمانی تهران ۲۰.۱ میلیمتر بارندگی داشت بنابراین در سال آبی جاری ۱۲.۳ میلیمتر افزایش یافته است.

    تبریز طی هفت روز گذشته ۱۳ میلیمتر بارندگی دریافت کرد که در مقایسه با بارش ۴.۴ میلیمتری بلندمدت ۸.۶ میلیمتر افزایش داشته است. از ابتدای فصل جاری تا کنون نیز ۴۵.۱ میلیمتر بارندگی در این کلانشهر ثبت شده است که در مقایسه با بارش ۵۶.۷ میلیمتری بلندمدت ۱۱.۷ میلیمتر کاهش داشته است.

    این کلانشهر سال گذشته در همین بازه زمانی ۲۵.۷ میلیمتر بارندگی داشت بنابراین بارش در سال آبی جاری ۱۹.۴ میلیمتر افزایش یافته است.

    مشهد نیز طی هفت روز گذشته ۱.۶ بارش دریافت کرده است که در مقایسه با بارش ۳.۷ میلیمتری بلندمدت ۲.۲ میلیمترکاهش داشته است. این کلانشهر از ابتدای فصل جاری نیز ۱۸.۴ میلیمتر بارندگی دریافت کرده این در حالیست که در بلند مدت  ۳۰.۹ میلیمتر بارندگی دریافت کرده بنابراین میزان بارندگی‌ها در این بازه زمانی نسبت به بلندمدت ۱۲.۵ میلیمتر کاهش داشته است. این کلانشهر در مقایسه با بارش‌های ۱۷ میلیمتری سال گذشته نیز ۱.۴ میلیمتر افزایش بارندگی داشته است.

    انتهای پیام

    [ad_2]

  • شهادت ۸۹ خبرنگار در غزه در حملات رژیم صهیونیستی

    [ad_1]

    دفتر اطلاع‌رسانی دولت غزه اعلام کرد از آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه، ۸۹ خبرنگار به شهادت رسیده‌اند.

    دفتر اطلاع‌رسانی دولت غزه بامداد شنبه اعلام کرد با شهادت «سامر ابودقه» تصویربردار شبکه الجزیره، شمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی به فعالان عرصه خبر در غزه از هفتم اکتبر تاکنون به ۸۹ نفر رسیده است.

    ابودقه که روز جمعه و در حمله نظامیان رژیم صهیوینستی به شمال غزه مجروح شده بود، به شهادت رسید.

    طبق گزارش رسانه‌ها، ابودقه همراه با «وائل الدحدوح» خبرنگار الجزیره در حال پوشش خبری حملات رژیم صهیونیستی به مدرسه «فرحانه» در خان‌یونس بودند که هدف حمله قرار گرفتند و مجروح شدند.

    الدحدوح که پیشتر خانواده خود را در جریان حملات رژیم صهیونیستی از دست داده بود، از ناحیه دست مجروح شده بود.

    انتهای پیام

    [ad_2]

  • ثبت زلزله ۴.۵ ریشتری در استانی با ۱۵ گسل فعال شناسایی‌شده/ بندر خمیر با زمین‌لرزه ۴ لرزید

    [ad_1]

    در لوندویل استان گیلان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ رخ داد و این در حالی است که بر اساس نتایج تحقیقات محققان در این استان ۱۵ گسل فعال شناسایی شده است و علاوه بر آن بندر خمیر استان هرمزگان نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۴ لرزید.

    به گزارش ایسنا، در هفته گذشته، لوندویل استان گیلان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ را تجربه کرد. استان گیلان در ایالت لرزه زمین‌ساخت البرز واقع شده است. رشته کوه‌های البرز، بخش شمالی رشته کوه‏‌های آلپ- هیمالیا در باختر آسیا را تشکیل می‌دهند و لرزه‏‌خیزی کوه‏‌های البرز نشانگر ادامه جنبش‌‏های کوهزایی در این گستره است. گسل‌های اصلی استان گیلان به این شرح است:

    گسل آستارا 

    گسل آستارا (تالش) اگر چه در نقشه‌های زمین‌شناسی تنها حدود ۱۶۶ کیلومتر از طول این گسل در ایران قابل پیگیری است، اما به گمان بربریان(۱۹۸۳) طول کلی گسل آستارا به حدود ۴۰۰ کیلومتر هم می‌رسد.

    گسل خزر 

    گسل خزر با درازای حدود ۶۰۰ کیلومتر بین چالوس در باختر و گنبد کاووس در خاور قرار دارد و میزان جابجایی در ناحیه رویان کانال‌های رودخانه‌ای در محل برخورد با گسل حدود یک کیلومتر جابه‌جایی افقی از خود نشان می‌دهند.

    گسل رودبار

    این گسل همراه با زمینلرزه ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ فعال شد و مهمترین رویداد لرزه‌ای آن زمینلرزه ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ با بزرگی ۷.۳ است که موجب کشته شدن حدود ۴۰ هزار نفر، ویران شدن شهرهای رودبار و منجیل و آسیب دیدن بیش از ۷۰۰ روستا شده است.

    گسل لاهیجان 

    این گسل با راستایی شمال خاوری – جنوب باختری و متفاوت نسبت به گسل خزر، در بخش انتهایی البرز مرکزی جای گرفته است. زمینلرزه تاریخی ۳ فوریه ۱۶۷۸ میلادی لاهیجان با بزرگای ۶.۵ در مقیاس امواج سطحی که سبب ویرانی‌های بسیاری در لاهیجان شد، به سبب جنبش این گسل رخ داده است.

    گسل کلیشوم 

    اگر چه تنها در حدود ۵۰ کیلومتر از طول این گسل در نقشه‌های زمین‌شناسی ثبت شده است، اما به گمان بربریان و واکر (۲۰۱۰) طول کلی گسل به حدود ۹۰ کیلومتر می‌رسد که با راستای خاوری- باختری با شیب به سوی جنوب در شمال رودبار در ناحیه البرز باختری قرار دارد. این گسل در دامنه جنوبی کوه درفک قرار دارد و انتهای باختری آن به راندگی دیلمان می‌رسد و به اعتقاد محققان این گسل طی رویداد ۱۵ اوت ۱۴۸۵ میلادی پلرود دوباره فعال شده است.

    گسل نور  

    این گسل در میان سنگ‌های آتشفشانی آندزیتی ائوسن قرار دارد و آنها را بریده است. گسل نور در خاور گسل سنگاور و باختر گسل آستارا قرار گرفته و در انتهای جنوبی خود به گسل قارپوزلو متصل می‌شود. دریاچه نور در جنوب باختر دریای خزر به احتمال در اثر فعالیت این گسل و فروافتادگی بخش باختری این گسل بر روی سنگ­‌های آتشفشانی مگاپورفیر آندزیتی ائوسن پدیدار شده است که شاید پیدایش آن وابسته به جنبش‌های زمین ساختی پس از آلپاین پسین باشد.

    گسل منجیل

    گسل منجیل(قزل اوزن-منجیل) با درازای حدود ۸۰ کیلومتر و راستای شمال باختر-جنوب خاوری در بخش شمالی رودخانه قزل اوزن بین کوه و دره قزل اوزن که از زیر سد سفید رود-منجیل می‌گذرد، قرار دارد. این گسل در جنوب گسل‌های لاهیجان، رودبار، ماسوله و آستارا بوده و به موازات گسل زنجان و در شمال آن قرار دارد. زمین لرزه‌های ۱۹۶۸ میلادی سفیدرود و ۱۹۸۳ چرزه-تارم را به این گسل نسبت داده‌اند.

    گسل جیرنده

    گسل جیرنده با درازای مجموع حدود ۱۷۸ کیلومتر از باختر بلندی‌­های علم کوه در خاور تا محل پیوند آن به گسل قزل اوزن- منجیل در باختر قرار دارد. زمینلرزه ۱۵ اوت ۱۴۸۵ میلادی مازندران – گیلان با عملکرد بخش خاوری گسل رودبار یا گسل جیرنده پیوند داشته است.

    گسل راندگی زرین رجه

    این گسل دارای راستای باختر ، شمال باختر – خاور، شمال خاور و تمایل به سوی شمال است که سبب رانده شدن سنگ‌های پرمین بر روی واحدهای جوانتر شده است. 

    گسل سماموس

    یک گسل راندگی با تمایل به سوی شمال است و یال شمالی تاقدیس بزرگ کوه سماموس را بریده و رانده است.

    گسل شوئیل

    یک گسل راندگی است که از نزدیکی مرز باختری ورقه آغازمی‌شود و با راستای باختر، شمال باختری ـ خاور ، جنوب خاوری تا مرز خاوری امتداد یافته است. 

    گسل وربن (Varbon fault) 

    یک گسله راندگی با تمایل به سوی شمال است.

    گسل راندگی دیلمان 

    این گسل از تقاطع رودخانه سفیدرود در شمال استلخ جان(جنوب باختری قله درفک) آغاز شده و به سمت جنوب خاوری تا قاعه پیشین (جنوب خاوری قله درفک) ادامه می‌یابد. ادامه خاوری گسل به روستای امام و روستای طیولا متصل می‌شود و به سمت خاور ادامه می‌یابد. 

    گسل ارده  

    گسل ارده با درازای حدود ۱۵ کیلومتر در جنوب باختر طالش قرار دارد. 

    گسل شفارود 

    گسل شفارود با درازای حدود ۱۴ کیلومتر در جنوب خاور خلخال قرار دارد. 

    علاوه بر آن بندرخمیر استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۴ لرزید و در کشکسرای استان آذربایجان شرقی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ رخ داد. جزئیات زمینلرزه‌های هفته گذشته به این شرح است:

    شنبه ۱۸ آذر

    در گمیش تپه استان گلستان زلزله ۲.۵، در بلداجی استان چهارمحال وبختیاری زلزله ۲.۸، در قیر استان فارس زلزله ۲.۷ و در افزر استان فارس زلزله ۲.۸ رخ داد.

    یکشنبه ۱۹ آذر

    در زاویه استان مرکزی زلزله ۲.۹، در اردکان استان فارس زلزله ۲.۵، در قیر استان فارس زلزله ۲.۹ و در کشیت استان فارس زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

    دوشنبه ۲۰ آذر

    اهل استان فارس زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۱ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۵ کیلومتری اهل و ۶ کیلومتری اشکنان استان فارس و ۲۸ کیلومتری بندرمقام استان هرمزگان به ثبت رسید.

    در سنگان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶ رخ داد.

    سه‌شنبه ۲۱ آذر

    در تنگ ارم استان بوشهر زلزله ۲.۵، در برازجان استان بوشهر دو زلزله به بزرگای ۲.۸ و در ونک استان اصفهان زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

    چهارشنبه ۲۲ آذر

    راور استان کرمان زلزله ۲.۷، کامیاران استان کردستان زلزله ۲.۶، مود استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۵ و قلعه خواجه استان خوزستان زلزله ۲.۷ را تجربه کردند.

    بندرخمیر استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۴ در عمق ۱۲ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۹ کیلومتری بندر خمیر، ۳۷ کیلومتری لافت و ۵۹ کیلومتری کنگ این استان بوده است.

    پنج شنبه ۲۳ آذر

    در بندرخمیر استان هرمزگان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۰ کیلومتری بندر خمیر، ۳۴ کیلومتری لافت و ۵۶ کیلومتری کنگ این استان بوده است.

    در گیوی استان اردبیل زلزله ۲.۸، در دوزین استان گلستان زلزله ۲.۸، در گزیک استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۶، در خور استان اصفهان زلزله ۲.۸ و در لنده استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

    کشکسرای استان آذربایجان شرقی با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۴ کیلومتری کشکسرای، ۱۰ کیلومتری یامچی و ۲۲ کیلومتری مرند این استان به ثبت رسید.

    لوندویل استان گیلان با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ و در عمق ۸ کیلومتری زمین لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۷ کیلومتری لوندویل، ۲۷ کیلومتری حویق و ۳۱ کیلومتری آستارا این استان بوده است.

    جمعه ۲۴ آذر

    در برازجان بوشهر زلزله ۲.۵ و در دو گنبدان دو زمینلرزه با بزرگای ۲.۶ و ۲.۷ رخ داده است.

     شبانکاره بوشهر با زلزله ۳.۲ در عمق ۲۳ کیلومتری زمین و بندر چارک هرمزگان با زلزله ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزیدند.

    انتهای پیام

    [ad_2]

  • توقف بدموقع بیانکونری در سری آ / بازگشت اسپرز به ریل موفقیت

    [ad_1]

    جمعه شب فوتبال باشگاهی در اروپا و در ۴ لیگ معتبر اروپایی با ۴ بازی آغاز شد.

    مهم‌ترین بازی جمعه شب در چارچوب هفته شانزدهم سری آ بین جنوا و یوونتوس برگزار شد. در حالی که بانوی پیر با تک گل کیه‌زا در دقیقه ۲۸ پیش افتاده بود و همگان منتظر یک پیروزی یک بر صفر دیگر به سبک و سیاق الگری بودند، در دقایق آغازین نیمه دوم دروازه شزنی باز شد و بیانکونری مقابل جنوا متوقف شد و فرصت صدرنشینی را از دست داد.

    اما در چارچوب هفته هفدهم لیگ جزیره، شاگردان آنژه پوستج‌اغلو پس از پیروزی خیره کننده مقابل نیوکاسل این بار موفق به کسب یک پیروزی قاطع در خانه ناتینگهام فارست شدند. تاتنهام با ۲ گل ناتینگهام فارست را شکست داد و جایگاه خود در رتبه پنجم را تثبیت کرد.

    توقف بدموقع بیانکونری در سری آ / بلزگشت اسپرز به ریل موفقیت

    هفته پانزدهم بوندسلیگا هم با بازی مونشن گلادباخ و وردربرمن آغاز شد که دو تیم در پایان به تساوی ۲ بر ۲ رضایت دادند. 

    همچنین در آغاز هفته هفدهم لالیگا، اوساسونا موفق شد در خانه و با یک گل رایووایوکانو را مغلوب کند.

    [ad_2]

  • رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان در سال آینده اعلام شد/ اعلام جزییات

    [ad_1]

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، داود منظور در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: رشد متوسط یعنی آن‌هایی که درآمدشان در سطوح بالاتر قرار دارد رشد کمتر و آن‌هایی که درآمدشان در سطوح پایین‌تر قرار دارد رشد بیشتری دارد.

    وی تصریح کرد: اگر رشد متوسط ۱۸درصد را با توسل به روش‌های تورمی افزایش دهیم به نفع مردم نخواهد بود. این رقم رشد اثرات تورمی نخواهد داشت، ما مکلف هستیم به تورم تک رقمی برسیم.

    درآمد ۲۰ همتی از طریق فروش اموال دولتی تا پایان سال

    رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد:تامین مالی از طریق فروش اموال دولتی ۱۲۸ میلیارد تومان است، پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال ۲۰ همت از این طریق تامین مالی داشته باشیم.

    وی افزود: همچنین ما تا پایان سال در واگذاری شرکت‌های دولتی به ۳۰ همت می‌رسیم. در بودجه ۱۰۶ همت پیش بینی شده است.

    منطور عنوان کرد: این پیش برآوردی‌ها باعث می‌شود علارغم تلاش‌ها نتوانیم به ارقام پیش‌بینی شده مصوب دست پیدا کنیم، هر چند که می‌بینیم ۵۰درصد در درآمدها و ۴۱درصد در کل منابع بهبود داریم. این اتفاق نسبت به کل دهه ۹۰ بالاتر است.

    رشد منابع دولت در سال جاری

    رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت: درآمدهای مالی، سود سهام شرکت‌های دولتی، حقوق گمرکی، درآمد حاصل از مالکان دولت در معادن، فروش کالا و خدمات دولتی منابع اصلی درآمدهای دولت را تشکیل می‌دهد.

    منظور افزود: در بخش دوم ما درآمد حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای را داریم که عمدتاً شامل منابع نفت و گاز و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی است.

    وی تصریح کرد: قسمت دیگر تأمین مالی از طریق ایجاد بدهی است، یعنی انتشار اوراق خزانه و اوراق مالی دولت و همچنین فروش اموال و دارایی‌های دولت.

    منظور متذکر شد: از میان این سه گروه، بهترین و پایدارترین نوع تأمین منابع از طریق گروه اول است، ما گروه سوم را از ناچاری انجام می‌دهیم، البته اشکالی ندارد ما ممکن است برای سرعت بخشیدن به پروژه‌های عمرانی امسال انتشار اوراق انجام دهیم و سال‌های آینده بازپرداخت کنیم.

    توضیحات منظور در مورد کسری بودجه

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در ادبیات اقتصادی هر چه با عنوان اوراق بدهی منتشر می‌شود به معنای کسری بودجه است. در لایحه بودجه سال آینده مجبوریم ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کنیم چراکه باید بازپرداخت اوراق بدهی فروخته‌شده در سال‌های قبل را تامین کنیم و دولت عملا هیچ درآمدی از فروش اوراق بدهی به دست نمی‌آورد.

    وی افزود: کسری بودجه پنهان همین بیش‌آورد درآمدها است و ما سعی کردیم که درآمدها با اطمینان حداکثری محقق شود. کسری بودجه آشکار هم همین انتشار اوراق بدهی است که البته توضیح دادم برای جبران اوراق منتشرشده در دوره گذشته است.

    افزایش درآمدهای مالیاتی در برنامه بودجه به کمک پایگاه های اطلاعاتی

    منظور بیان کرد: میزان مالیات‌هایی که در سال ۱۳۹۹، ۱۹۰هزار میلیارد تومان بوده را به ۴۷۳هزار میلیارد تومان در سال گذشته و امسال به ۷۴۸هزار میلیارد تومان رساندیم. این تحولات با حفظ قوانین مالیاتی فعلی اتفاق افتاده زیرا دولت سراغ پایش پایگاه‌های اطلاعاتی رفته است.

    وی یادآور شد: رشد مالیاتی ما در سه سال گذشته سالی ۵۰درصد بوده است و برای سال آینده حدود ۴۹درصد رشد می‌بینیم. پیشنهاد افزایش ۱درصدی مالیات ارزش افزوده را دادیم که حدود ۵۰هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

    ۲۲۳۲۲۵

    [ad_2]

  • سرگذشت عجیب شاهنامه! – ایسنا

    [ad_1]

    فرزاد قائمی شاهنامه را متنی فراملی می‌خواند و به کارکرد هویتی آن در میان ایرانیان و دیگر کشورها اشاره می‌کند. او معتقد است توده‌های مردم در سده‌های پیشین برخوردی با شاهنامه نداشتند اما به صورت شفاهی با آن زندگی می‌کردند و امروزه لازم است شاهنامه به زندگی مردمان امروزی برگردد. او همچنین اهدای شاهنامه به خانواده‌های تاجیک را امری تبلیغی می‌خواند که اثر فرهنگی ندارد.

      این استاد دانشگاه و شاهنامه‌پژوه در پی خبر اهدای یک نسخه شاهنامه به خانواده‌های تاجیک در کشور تاجیکستان به دستور رئیس‌جمهور این کشور، در گفت‌وگو با ایسنا درباره ریشه‌های فرهنگی توجه به شاهنامه در تاجیکستان و مقایسه آن در میان مردم ایران، با بیان این‌که «شاهنامه برای مردمانی که در مجموعه تمدن ایران بزرگ زندگی می‌کردند، یک متن هویتی بوده و کارکرد هویتی داشته است»، اظهار کرد: در طول هزار سال گذشته شاهد رشد، تکامل و کارایی زبان فارسی به‌عنوان دومین زبان جهان اسلام بوده‌ایم، حتی در سده‌های نهم تا دوازدهم اهمیت این زبان از زبان عربی بیشتر شده و در قلمرو وسیع گورکانی، عثمانی و صفوی به‌عنوان زبان رسمی و اصلی بوده است. همچنین زبان فارسی، زبان مشترک بین اقوام متفاوت به‌ویژه ایرانی و اقوامی که با ایرانیان در تماس بودند، شناخته می‌شود. عملاً بیشترین مشوقان زبان فارسی، دربارهای ترک بودند.

    رقابت حول محور شاهنامه

      او با اشاره به اینکه زبان فارسی هیچ‌گاه محدود به فارس‌زبان‌ها نبوده، گفت: وقتی در منابع نگاه می‌کنیم، می‌بینیم نمودی که زبان فارسی در منابع عثمانی و گورکانی داشته حتی بیش از صفویان بوده و شاهنامه به‌عنوان متن محوری اثر فرهنگی فارسی بوده است؛ از دوره ایلخانی تا دوره معاصر شاهد افزایش توجه و رویکرد اقوام، حکومت‌ها و ملل متفاوت داخل حوزه تمدن اسلامی به شاهنامه بوده‌ایم به‌گونه‌ای که دربارهای مختلف جهان اسلام، از هند و آسیای میانه تا آسیای صغیر و شمال آفریقا، در استنساخ نسخه‌ای از شاهنامه، تقلید و الهام‌گرفتن از شاهنامه و حفظ، ثبت و ضبط آن باهم رقابت می‌کردند.

    شاهنامه‌چی‌های دربار عثمانی

      قائمی با تأکید بر اینکه شاهنامه یک متن فراملی بوده، بیان کرد: در تشکیلات عثمانی آن‌هم در زمانی که به‌شدت با صفویان در حال ستیز و رزم بودند، دیوانی به نام دیوان شاهنامه داشتند که در صدر آن یک شاعر فارسی‌زبان به‌عنوان شاهنامه‌چی ریاست دیوان را بر عهده داشت. رویکرد دیوان این بود که با الهام از شاهنامه و بر اساس بحر و سبک و زبان شاهنامه، تاریخ عثمانی را به نظم فارسی تبدیل درمی‌آوردند. اگر چه کارکرد اصلی شاهنامه، حفظ هویت ایرانیان در طول تاریخ بوده؛ اما عملاً شاهنامه برای بخش‌های متفاوت تمدن اسلامی، کارکرد یک متن هویتی را ایفا می‌کرده است؛ بازتاب‌هایی که از شاهنامه در متون مختلف می‌بینیم محدود به زبان فارسی نمی‌شود. امروزه بیشترین اقتباس‌ها و تقلیدها را، به‌ویژه متونی که متأثر از شاهنامه هستند، نه‌تنها در زبان فارسی بلکه در گونه‌های زبان ترکی و گونه‌های زبان کردی و حتی زبان‌های اردو و پشتو می‌بینیم. این موضوع نشان می‌دهد شاهنامه در طول هزار سال گذشته، علاوه بر کارکرد اصلی‌اش که برای زبان فارسی است، نقش ویژه‌ای در کلیت فرهنگ متنوع حوزه وسیع تمدنی از هند تا آسیای صغیر را ایفا کرده است.

    غروب و طلوع شاهنامه در دوره مغول‌ها

      این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که به عقیده تاریخ‌پژوهان احیای تدریجی هویت ایرانی بر پایه رویکرد به شاهنامه از دوره ایلخانی شکل ‌گرفته است، توضیح داد: در سده‌های پنجم و ششم، یعنی در دوران رشد حکومت‌های سلجوقی و خوارزمشاه، واژه ایران به‌تدریج در حال فراموشی بود و مورخی مانند بیهقی، حتی عامدانه از فردوسی یاد نکرده است. در دوران مغول زمانی که رویکرد حذف ایران و حذف شاهنامه با فروپاشی دستگاه خلافت به کنار نهاده شده، ایرانیان از این فرصت نهایت استفاده را کرده و شاهنامه را در بدنه اصلی تحولات فرهنگی جدید قرار می‌دهند تا جایی که مغول‌ها هم تحت‌تأثیر کاریزمای شاهنامه قرار می‌گیرند و اولین حماسه‌های تاریخی که درباره تاریخ عصر مغول نوشته می‌شود، به تقلید از شاهنامه نگاشته شده که خود نکته شگفتی است.

    مردمانی که به شاهنامه دسترسی نداشتند اما با آن زندگی می‌کردند

      او رشد تشیع در ایران را در سده‌های هشتم و نهم تحت‌تأثیر شاهنامه خواند و ادامه داد: تقلید و تکمیل شاهنامه و سرودن منظومه‌های حماسی متأثر از شاهنامه از ۵۰ سال پس از پایان شاهنامه، با اسدی طوسی آغاز شده و تا روزگار معاصر تداوم پیدا کرده است. در کنار سرایش حماسه‌های ملی، حماسه‌های تاریخی و حماسه دینی، نقش اصلی تداوم شاهنامه در میان بدنه جامعه بوده است؛ مردمانی که از سواد بی‌بهره بودند و طبیعتاً به متن شاهنامه دسترسی نداشتند، شاید حتی بیتی از شاهنامه را به‌صورت مستقیم نشنیده بودند؛ اما به شیوه شفاهی با شاهنامه زندگی می‌کردند.

     او ادامه داد: شاهنامه متنی بوده که طی سده‌های مختلف به دو صورت در میان مردم حضور داشته است؛ یکی در میان نخبگان و طبقه بالای جامعه به‌صورت متنی و شاهنامه‌خوانی بود و دیگری در میان توده مردم که از طریق نقل و نقالی و به‌صورت شفاهی حفظ شده است.

    در این زمینه بیشتر بخوانید:

    نگاهی دیگر به اهدای شاهنامه به خانواده‌های تاجیک‌

    جزئیاتی عجیب از توجه تاجیک‌ها به «شاهنامه»

     ممنوعیت شاهنامه‌خوانی در میان قشقایی‌ها

     فرزاد قائمی با اشاره به این‌که سنت نقل قصه‌های شاهنامه در نقاط ایران در طی سده‌ها تداوم داشته، بیان کرد: نکته بسیار جالب‌توجه این است که شاهنامه به زبان اقوام مختلف تکلم می‌شده؛ در میان کردها شاهنامه به زبان کردی روایت می‌شده، در میان ترک‌ها به زبان ترکی. البته در دوره تبلیغ شوونیسم ملی در عصر پهلوی، سیاست‌ورزان حکومت پهلوی از درک اهمیت این موضوع قاصر بودند تا جایی که مقارن با برگزاری هزاره شاهنامه و تبلیغ و تشویق شاهنامه، شاهنامه‌خوانی در میان قبایل قشقایی ممنوع می‌شود؛ زیرا آن‌ها به زبان مادری خود، یعنی زبان ترکی و از روی ترجمه ترکی شاهنامه را می‌خواندند.

    گسست از شاهنامه در دوره پهلوی

     او ادامه داد: درک‌نکردن ماهیت ارتباط مردم با شاهنامه در دوره پهلوی منجر به این شد که شاهنامه به یک متن تک‌بعدی تبدیل شود و شکاف و گسستی در میان بخش‌های مختلف جامعه رخ بدهد. این موضوع با قهر نسبت به شاهنامه در دوره‌های کوتاهی پس از انقلاب اسلامی همراه بود؛ اما خوشبختانه به‌تدریج این فضا تلطیف شد و باز رویکرد بخش‌های متفاوت به شاهنامه در حال افزایش است.

     حضور شاهنامه در زندگی روزمره مردم

    این استاد زبان و ادبیات فارسی با اشاره به این‌که در دنیای گذشته شاهنامه به زبان روز مردم درآمده و برای بخش‌های مختلف جامعه قابل‌درک بوده است، خاطرنشان کرد: طبیعتاً در هیچ دوره‌ای، همه افراد جامعه توان خواندن متن شاهنامه و ارتباط مستقیم با یک متن ادبی کلاسیک را نداشتند؛ اما اینکه شاهنامه از چنین اهمیتی در فرهنگ اجتماعی ایرانیان و حتی غیرایرانیان برخوردار بوده به این نکته برمی‌گردد که شاهنامه به‌صورت «متنی» در میان مردم حضور نداشته؛ بلکه حضورش در آیین‌ها، جشن‌ها و اتفاقات متفاوتی که در زندگی روزمره مردم وجود داشته، نقل و قصه‌گویی قصه‌های شاهنامه، حضور شخصیت‌ها و داستان‌ها در امثال و حکم و ضرب‌المثل‌ها و زندگی روزمره مردم بوده، در واقع شاهد نمودهایی از حیات اجتماعی شاهنامه در میان مردم بودیم؛ اما متأسفانه در عصر جدید، این اتفاق دچار گسست شده است.

    در هیچ دوره‌ای، همه افراد جامعه توان خواندن متن شاهنامه و ارتباط مستقیم با یک متن ادبی کلاسیک را نداشتند

     محدود شدن شاهنامه به مطالعات تخصصی شاهنامه

      او سپس گفت: در دنیای امروز تنها حوزه‌ای که نسبت به شاهنامه از فعالیت و تکاپو برخوردار است حوزه پژوهش است. متأسفانه شاهنامه به مطالعات تخصصی دانشگاهی محدود شده که تأثیری بر بدنه جامعه مخاطبان این متن ندارد. اتفاقی که باید بیفتد و نسبت به آن کوتاهی شده، این است که شاهنامه را به زبان زندگی مردم بیاوریم. طبیعتاً در دنیای قدیم باتوجه‌به ویژگی‌های زندگی مردمان، شاهنامه به زندگی مردم آمده بود؛ اما این‌گونه‌ها طبیعتاً در دنیای امروز تداوم پیدا نخواهد کرد. اگر می‌خواهیم شاهنامه به زندگی مردم امروزی بازگردد باید شاهنامه به زبان‌های روز تبدیل شود، باید از شاهنامه بازآفرینی‌های سینمایی، تلویزیونی و بازتاب‌های رسانه‌ای داشته باشیم. شاهنامه را در محافل اجتماعی در قالب بازی و تفریحات سالم و در قالب محصولات فرهنگی و هنری جدید بازسازی کنیم. طبیعتاً این اتفاق در چند دهه گذشته به نحو قابل‌توجهی انجام نشده و این نوعی گسست و فرونهشت را در رویکرد توده جامعه به شاهنامه ایجاد کرده است.

     قائمی با بیان این‌که مردمان ایرانی و غیرایرانی همدل با فرهنگ ایران تاریخی همچنان نسبت به پیوند به ریشه‌های عمیق شاهنامه احساس عطش دارند، گفت: این مردمان در طول سال‌های اخیر نیاز بیشتری به برقراری ارتباط با این متن حس می‌کردند، نیازی که بعضاً نسبت به تأمینش احساس ناتوانی کرده و کمبود برنامه‌ریزی‌های فرهنگی به این قضیه دامن زده است. البته در ایران و برخی از کشورهای همسایه این دغدغه در میان مسئولین و سیاست‌گذاران فرهنگ ایجاد شده که بین بدنه جامعه و شاهنامه، انس و الفت دوچندان برقرار کنند که گاه موفق بوده‌اند و متأسفانه بیشتر ناموفق زیرا از ابزار و شیوه‌های بعضاً نادرست برای این اصلاحات فرهنگی استفاده می‌شود. یکی از اتفاقات اخیری که در این حوزه رخ ‌داده اهدای شاهنامه به خانواده‌های تاجیکستان به فرمان ریاست این کشور بوده است. آنچه می‌دانیم این است که مردم تاجیک برای شاهنامه و فردوسی ارزش بسیار زیادی قائل‌اند، تا جایی که از حکیم طوس با عنوان حضرت فردوسی یاد می‌کنند.

     در این زمینه بیشتر بخوانید:

    واکنش شفیعی کدکنی به اهدای شاهنامه به تاجیک‌ها

    بابای تاجیک‌ها که از خون ایرانی‌ها بیرون رفته!

     مانعی برای بازگشت به متون ادبی گذشته

      این شاهنامه‌پژوه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عطش جمهوری‌های جداشده از شوروی برای بازگشت به فرهنگ پساکمونیستی و توضیحی درباره سیاست یکدست کردن مردم با سرکوب مذهب و خرده‌فرهنگ‌ها در دوره شوروی، اظهار کرد: بخشی از این سرکوب‌ها فرهنگی و مذهبی بود و بخش دیگر زبان بود. سرکوب زبانی متمرکز بر غلبه زبان و ادبیات روسی بود؛ مردمان این سرزمین‌ها وقتی حتی فارسی و ترکی و ترکمنی صحبت می‌کردند، گویش خود را با خط سیریلیک می‌نوشتند که این موضوع خود مانع مهمی در راه بازگشت فرهنگی به شمار می‌آید. امروزه تاجیک‌ها همچنان دارند با زبان شیرین فارسی تاجیکی صحبت می‌کنند که یکی از اصیل‌ترین گونه‌های فارسی دری است؛ اما به خط سیریلیک می‌نویسند و این خط بیگانه مانع بزرگی برای رجوع به متون ادبی گذشته به شمار می‌رود، تا جایی که بخش عمده‌ای از مردمان امروز تاجیکستان و مردمان تاجیک کشور ازبکستان از خواندن متون ادبی شعرای گذشته و درک مفاهیم آن‌ها محروم هستند. اگرچه در تاجیکستان فردوسی و رودکی و عطار و خیام را بسیار دوست می‌دارند و در جای‌جای تاجیکستان یادمان‌ها و نمادهایی برای بزرگان ایجاد کرده‌اند، اما این علاقه و رویکرد بیشتر جنبه سطحی دارد، حتی در مقایسه با ایرانیان تاجیکان از حیث رابطه متنی فاصله بیشتری با این متون دارند.

    تبلیغ بی‌اثر شاهنامه

      فرزاد قائمی افزود: یکی از سیاست‌های دولت فعلی تاجیکستان این بوده که بین متون و بدنه جامعه رابطه بهتری ایجاد کند و با وجود تلاش‌های برخی از شخصیت‌های بزرگ فرهنگی این کشور که خواهان بازگشت الفبای کهن و حذف الفبای سیریلیک هستند، همچنان دولت تاجیکستان بر حفظ خط و الفبای روسی پافشاری دارد و با وجود این پافشاری اقداماتی ازاین‌دست انجام می‌شود که به‌ظاهر تلاشی برای احیای فرهنگ گذشته است. رئیس‌جمهور تاجیکستان سعی دارد از خود یک چهره کاریزماتیک و فرهنگی نشان دهد و تبلیغات بسیاری مرتبط با ادبیات و فرهنگ گذشته و به‌ویژه شاهنامه فردوسی داشته و بخش زیادی از این تأکید جنبه سیاسی و سطحی دارد و متأسفانه همچنان رویکردهای اصلی در ادامه سیاست‌های قبلی (دوران شوروی) است. نبود فضای باز سیاسی و وجود نوعی حکومت فردی در جمهوری‌ها طبیعتاً به نبود رشد فرهنگی این جوامع دامن زده است. اهدای شاهنامه به خط سیریلیک به خانواده‌های تاجیک با همین رویکرد اتفاق می‌افتد و تصور نمی‌کنم فارغ از جنبه‌های تبلیغاتی تأثیر چندانی در احیای فرهنگ کهن مردمان ایرانی و تاجیک در این قلمرو داشته باشد.

    سرگذشت عجیب شاهنامه!
    فرزاد قائمی

     انتهای پیام

    [ad_2]

  • واکنش امیرعبداللهیان به حادثه تروریستی «راسک»

    [ad_1]

    وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: حرکات تروریستی از سوی دشمنان امنیت و پیشرفت ایران نمی‌تواند روند پرشتاب توسعه و امنیت کشور و سیستان و بلوچستان را متوقف کند.

    «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در واکنش به حادثه تروریستی راسک‌ که منجر به شهادت رسیدن ۱۱ نفر از پرسنل نیروی انتظامی شد، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شهادت تعدادی از پرسنل انتظامی شهرستان راسک را به بازماندگان این قهرمانان وطن، فرمانده محترم و خانواده بزرگ فراجا و عموم ملت شریف ایران تسلیت می‌گویم و از خداوند سبحان برای این شهدای سرافراز، علو درجات و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت دارم».

    امیرعبداللهیان در ادامه نوشت: «این‌گونه حرکات تروریستی از سوی دشمنان امنیت و پیشرفت ایران عزیز نمی‌تواند روند پرشتاب توسعه و امنیت ایران و سیستان و بلوچستان غیور را متوقف کند».

    «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز عصر روز جمعه در یک موضع گیری رسانه‌ای،  جنایت تروریست‌های تجزیه‌طلب و مزدور بیگانگان در حمله تروریستی به کلانتری راسک و به شهادت رساندن تعدادی از حافظان و مدافعان جان بر کف نظم و امنیت کشور و ملت ایران را شدیدا محکوم کرد.

    سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار این شهیدان همیشه جاوید وطن افزود: «بی تردید دستگاه دیپلماسی با دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط کشور بمنظور تعقیب و مجازات تروریست‌های کوردل و جنایتکار، بطور مکمل و هم‌افزا عمل خواهد کرد».

     بامداد روزجمعه، تروریست‌ها به مقر انتظامی در شهرستان راسک حمله کردند که در این حمله تعدادی از تروریست‌ها کشته شدند، همچنین تعدادی از نیروهای فراجا نیز به شهادت رسیدند.

    معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این حمله در ساعت ۲ بامداد امروز اتفاق افتاده، اظهار کرد: در این حمله تروریستی ۱۱ تن از افسران انتظامی و سربازان وظیفه مقر انتظامی شهرستان راسک به شهادت رسیده و همچنین شماری از نیروهای فراجا زخمی شدند.

    «علیرضا مرحمتی» گفت: مامورانی که در مقر نظامی بودند شجاعانه دفاع کردند و تعدادی از مهاجمان را مجروح و تعدادی را به هلاکت رساندند.

    انتهای پیام

    [ad_2]